Loading...
  • View Larger Image
Szerző: Varga Szabolcs

A kezdeti meglepetések és Julian Alaphilippe őrült támadása

Július 6-án szombaton elkezdődött hivatalosan is a Tour de France, egy 205 km-es sík szakasszal Brüsszel körül. Felvetődhet a kérdés, hogy a francia körversenyen miért is tekernek Belgiumban? A francia körverseny történelme során először 1954-ben kezdődött külföldön a verseny. Akkor az induló város Amsterdam volt. A külföldi Grand Depart-ok tendenciája igazán általánossá 1990-es évektől indult el és így kétévente külföldre látogat a Tour.

Az első szakasz

Papíron az első szakasz egy sík sprinterszakasznak ígérkezett, pár rövid, a tavaszi klasszikus emelkedővel tarkítva. A legismertebb emelkedő a Mur de Grammont volt a maga 1,2 km-el és 8%-os szintemelkedésével. A nap szökésében benne volt a belga nagymenő Greg Van Avermaet, aki elsőként gurult át a Mur tetején lévő hegyi hajrán, ezzel megszerezve a virtuális pöttyös trikót, amit a szakasz végéig sikeresen megtartott. Az események ezt követően meglehetősen nyugis mederben teltek, egészen a huszadik km-ig, ahol a mezőny hátuljában lévő bukás felkavarta az állóvizet. Jacob Fugslang az Astana összetett esélyese földre került, de szerencsére tudta folytatni a versenyt, bár szemöldöke felszakadt, lába horzsolódott. Az Astana csapatmunkáját dicséri, hogy kapitányukat folyamatosan forogva vissza tudták vinni a néhol 70 km-t meghaladó sebességgel közlekedő főmezőnyre. 1 km-re a cél előtt az ideges mezőny közepén, újabb bukás borzolta a kedélyeket. Sajnos az egyik nagy esélyes sprinter Dylan Groenewegen a földre került, ezzel győzelmi esélye és a sárga trikó esélye is elszállt.  A sprint a bukás miatt igen kaotikusan zajlott. Egyik sprinternek sem maradt együtt a megszokott felvezető vonata. Sokáig úgy tűnt Peter Sagannak áll a zászló, aki igen hamar megkezdte sprintjét, de a végén hatalmas meglepetésre Groenewegen csapattársa Mike Teunissen 15 cm-el megverte a háromszoros világbajnokot. Így került hatalmas meglepetésként a sárga trikó az egyébként sárga mezben versenyző Lotto Jumbo csapathoz és Mike Teunissen-hez.

Második szakasz

A verseny vasárnap egy csapatidőfutammal folytatódott, melynek szabályairól pár szót szólnék. Az indítás az összetett állásának megfelelően, fordított sorrendben történik. Azaz, az összetettben utolsó helyen álló indul elsőként az egyenkénti és a csapat összetett sorrendje határozza meg a csapatidőfutam rajtsorrendjét.  A csapatidőfutam során az egész csapat együtt teker és a csapatból ötödik célba érkező idejénél állítják meg az órát. Ebből következően nem kell mindenkinek a nyolc fős csapatból beérni a végén, elég ha öten maradnak. Itt folyamatosan váltott vezetéssel érik el az 50km/h feletti utazósebességet. Vasárnap 27,6 km-en zajlott a viadal, ahol 28:57-es időeredménnyel 57,2 km/h-es átlaggal a Lotto-Jumbo csapata szerezte meg az első helyet. Második helyen a Team Ineos, míg a harmadik helyen a Deceuninck – Quick Step csapata végzett. Ezzel a Lotto sárga trikóban kezdhette meg a harmadik szakaszt.

Julian Alaphilippe tarolása a harmadik szakaszban

Július 8-án hétfőn vette kezdetét a harmadik 215 km-es szakasz a Binche és Épernay között. A szakasz háromnegyede teljesen síknak ígérkezett, míg az utolsó 60 km-en több rövid, de annál meredekebb emelkedőt tartogatott. A nap szökésébe 5 szökevény került be, köztük a legnagyobb névvel az egynapos belga versenyek ismert menőjével, Tim Wellens-el, akit egyértelműen a pöttyös trikó megszerzése motiválhatott. A mezőny szépen kontrollálta a szökést nagyobb esemény és probléma nélkül. Egy Pinot kerékcsere és egy kisebb bukás volt említésre méltó esemény. Wellens 48 km-el a vége előtt begyújtotta a rakétákat ezzel otthagyva a szökevénycsoportot, hogy övé lehessen a hátralevő négy hegyi részhajrá. A terve sikeresnek bizonyult, hiszen a mezőny az utolsó emelkedőn a Cote de Mutigny-n érte utol. Pontosabban a mezőnyből őrült intenzitással támadó Julian Alaphilippe-nek (Deceuninck – Quick Step) sikerült Wellens-t elcsípnie a dombtetőn. Ezt követően Julien-nek 10 km állt a rendelkezésére, hogy 50 mp-s előnyét a célig megőrizze. Őrült hajsza vette kezdetét, de a kistermetű francia hatalmas erejének és szenvedni tudásának köszönhetően a célig tartotta előnyét, amely nem csak a szakaszgyőzelemre hanem a sárga trikót is jelentette számára. Az üldözők közül többen elképedve nyilatkozták, hogy hiába ment teljes gázzal az egész mezőny mégsem tudták utolérni a hatalmas formában tekerő franciát. A mezőnyhajrát Michael Matthews (Team Sunweb) nyerte. Peter Sagan 5. helyezésével megtartotta a zöld trikót. Az összetett esélyesek közül mindenki megjött az első csoporttal. Minimális, öt másodperces előnyhöz  jutott Pinot és Bernal, akik után egy picit megszakadt a sor, ennek következtében a többiek minimálisan, de időhátrányba kerültek hozzájuk képest.