Skip to content

Miért jó, ha edzővel készülsz?

A válasz triviálisnak tűnik, de a futás tömeg-, szabadidő-, rekreációs sportként van jelen a többség életében, akik csípőből rávágják, ehhez nekik nem kell edző. Sokan nem akarnak versenyezni, nem akarnak fejlődni, egyszerűen csak kicsit sportolni, és vigyázni az egészségükre. Ezzel nincs is semmi baj, én mégis azt mondom, érdemes kezdőként, hobbisportolóként is edzővel dolgozni, vagy legalább közösségi edzésprogramokban részt venni. Sőt, ki merem jelenteni, hogy éppen kezdőként van a legnagyobb szükség edzőre.

Ha kezdő és/vagy hobbifutó vagy:

A legfőbb érv a hobbifutók részéről az edző nélküli sportra az, hogy a futás egyszerű, bal-jobb, beszív-kifúj. Így születnek az örök kezdők, és az örök újrakezdők. A futásban, mint minden komplex mozgásban nagyon könnyű tévutakra menni, ami „szerencsésebb” esetben csak eredménytelenséggel, és motiválatlansággal jár, rosszabb esetben a rossz edzésmódszer, és helytelen terhelés miatt sérüléssel, fájdalmakkal. Vajon veled előfordult már, hogy ki kellett hagynod 1-2 hetet, hónapot, mert nem bírta a lábad, az izomzatod, a csontozatod? Itt fájt, ott fájt. Az okos futó ilyenkor nem terhel, a céltudatos, és kevésbé tájékozott, pedig elhiszi, hogy „akkor jó, ha fáj”, tolja neki, majd lesérül, és esélyesen hosszú, akár örökös pihenő lesz a vége. Ezért mondom azt, hogy az indulás a legfontosabb. Sok futó van a környezetemben, aki évek óta egy helyben topog, és bár szeretne fejlődni, nem tud, mert nem tudja, hogyan. És van néhány kezdetektől tudatos futó, aki már korai szakaszban közösségi programmal, vagy személyi edzővel készül, és nagyon komoly fejlődéseket látok. Ez pedig a helyes edzésterhelésnek köszönhető, amiről a korábbiakban ITT írtunk.  Mindenki hobbifutóként indul, és persze sokan mondják, hogy nekik ez elég, de vajon ha meglátná magában a potenciált, sikereket, eredményeket érne el a futás terén is ezt mondaná? A saját tapasztalatom alapján nem, mert a siker jó. A tudatos hobbifutók jelentős része lesz aktív versenyző, még ha amatőr szinten is, komoly sikereket tudnak elérni, és ami a fontos, egészségesen, megfelelő intenzitással edzeni, és fejlődni.

Ha haladó futó vagy, de nem tudsz, vagy nem olyan ütemben fejlődsz, ahogy szeretnél:

A saját példám hasonló, bár én hamar, már kezdő futóként is szerettem volna versenyezni, az első majd egy évem az útkereséssel telt. Magamat akartam edzeni, és ezt tudatosan tettem, kutattam, olvastam képeztem magam, fejlődtem is, de egy ponton megálltam. Itt kezdtem el azon gondolkodni, hogy edzővel dolgozom. Jól döntöttem, és tulajdonképpen én innen számítom a futópályafutásomat.

Mi az, ami változott? Gyakorlatilag minden!

Az első, és legfontosabb az volt, hogy megszűnt a bizonytalanság. Megelőzően folyamatosan azon agyaltam, vajon jó-e, amit csinálok, most viszont ez a teher nem az én vállamon volt. Megkaptam az edzéstervet, megcsináltam, és elkezdtem fejlődni. Mint minden kezdő futónak, nálam is az alapállóképesség volt hiányos, s mint kiderült, az alap-állóképességben van a kezdő (értsd minden amatőr) futó legnagyobb potenciálja. ezt a területet nem kiaknázni hiba, és felelőtlenség.

A másik nagyon fontos hozadéka a sérülések hiánya. A megfelelő intenzitáson való terhelés  testreszabott fejlődést hozott, és így fokozatosan a testem is hozzá tudott szokni a terheléshez. Megszűntek a folyamatos fájdalmak, és a sorozatos túlterheléses sérülések.

Az ideális intenzitás másik nagy hozadéka, hogy az edzésmunka fenntartható. Egyrészt, mivel az edzésmunka már edzés közben is rád van szabva, nem fogsz szenvedni, jóleső, felszabadító érzés lesz a futás (többnyire 😀 ), másrészt nem fog annyira leterhelni, hogy másnap ne tudj elmenni futni, mert kifutottad a beled.

Ha versenyre készülsz, az adott szinteden kívül, és a folyamatos és fenntartható fejlődés érdekében nagyon fontos a távlati gondolkodás. Egy jól összeállított edzésprogram hónapokkal előre néz, beállítja a fejlesztés szakaszait, az intenzitását, és a pihenőket, hogy a szervezeted ideálisan és jó ütemben tudjon alkalmazkodni, és fejlődni.

Az edzésmódszerről most szándékosan nem írok, mert sokféle működő módszer, iskola és elgondolás létezik, kinek ez-kinek az válik be. A lényeg, hogy egy olyan emberre bízd magad, akiben nem kételkedsz. (vagy csak a legelején 😉)

Elő kell vennem még egy szintén gyakran előforduló kérdést, ez pedig az anyagi oldala. Nyilván egy egyéni futóedzővel a leghatékonyabb a felkészülés, aki személyre szabottan tudja elkészíteni az edzéstervedet, és folyamatos visszacsatolások során tud reagálni a fejlődésedre. Érthető, hogy van, aki ezt nem engedheti meg magának. Szerencsére van megoldás, ez pedig a közösségi edzésprogram. Működik már olyan közösségi felkészítés, ahol versenyspecifikusan egy általános edzésterv alapján tudsz készülni, és bár személyes visszacsatolás nincs, de a rendszerben beállított személyes edzésadataid határozzák meg az intenzitást, és így szintén egy nagyon hatékony módszere a felkészülésednek, sokkal olcsóbban, mint egy egyénileg veled foglalkozó futóedző.

Összegezve tehát legyél akár kezdő, vagy haladó, biztosan nem fogsz mellé lőni, ha valamilyen edzői támogatással készülsz, sokkal nagyobb eséllyel fogsz eredményeket elérni, fejlődni, és ami a legfontosabb, egészségesen, magadat nem tönkre téve tudsz dolgozni, ami az alapfeltétele annak, hogy futóvá, sportolóvá válhass.







Dr. Molnár Attila
Dr. Molnár Attila
Tovább olvasom
"Az, hogy 25 km futás után nem fáradok el, annak az eredménye, hogy ilyen edzéstervvel futok. A szakmai megalapozottság gyakorlatban is bizonyított, meghozza a várt eredményeket. Még úgy is, hogy azt érzem lassabban futok, mint tudnék és a pulzusomat is figyelnem kell, de megvan az eredménye!"
Balogh Györgyi
Balogh Györgyi
Tovább olvasom
"A jelentkezésem után időpontot kellett foglalnom az első konzultációra. Amikor csörgött a telefon, egy nagyon kedves női hang mutatkozott be Nagy Mariann edző személyében és számomra meglepő módon kérdéseket tett fel, annak ellenére, hogy az adatlapot kitöltöttem. Megbeszéltük, hogy milyen egészségügyi problémával küzdök, a z első pillanattól kezdve megtaláltuk a közös munkához szükséges összhangot."
Bognár Gabriella
Bognár Gabriella
Tovább olvasom
"A Plandurance-el nincs helyhez kötöttség. Ő kiírja a TP-ben ,Te megcsinálod bárhol vagy is a nagy világban. Kiértékelik ha kell beszéltek róla. Aztán közösen örültök a sikernek mert az garantáltan nem marad el."
Előző
Következő

Ezért adják fel legtöbben a futást, ne legyél közöttük!

Maratont futni, illetve úgy egyáltalán futni, sportos testtel sebesen szökellni nagyon sokak álma, egyre többeké. Egészségesnek lenni, az egészségért tenni szerencsére divat.  Az utóbbi években itthon is megtöbbszöröződött a hobbifutók száma, de tudod, hogy a kezdők több mint 70%-a lemorzsolódik
Tovább >>

A nagy vegán kisokos

I. rész Novak Djokovic, Lewis Hamilton, Arnold Schwarzenegger, Serena Williams, Carl Lewis, Niel Robertson, Scott Jurek. Mi a közös a felsorolt világhírű sportolókban? Azon kívül, hogy a saját sportágukban megnyertek mindent, amit csak meglehet, mindannyian a vegán életmódot választották. Ki egészségügyi okokból
Tovább >>

Még nem késő, hogy felturbózd az immunrendszered!

Védekezőképességünk maximalizálását mind étrendi (nyersanyag válogatás, vitaminpótlás) és életmódbeli lépésekkel szükséges támogatnunk. Így tudunk felkészülni a káros kórokozók és a betegségeket okozó organizmusok elleni küzdelemre, hogy ez az időszak a családról, az ünnepi alkalmak izgalmas előkészületeiről lehessen emlékezetes.
Tovább >>

Szia! Indulsz az Ultrabalatonon? Akkor hozzád szólok.

Csapatban indulsz? Tudod, milyen szerencsés vagy? Több száz csapat nem jutott be és nem állhat ott a rajtnál, nem futhat ezen a csodálatos versenyen. De Te igen! Élvezd ki minden pillanatát! Nappal csodáld a tájat, nézelődj, idd a szemeddel a
Tovább >>