Skip to content

Találd meg a számodra tökéletes pulzusmérőt!

A pulzusmérő választásnál több aprónak tűnő dolgot kell figyelembe vennünk ahhoz, hogy jól dönthessünk. Legfőképp a célunk fogja meghatározni, hogy milyen pulzusmérővel érdemes elkezdenünk mozogni.

Ha az életmódváltás a cél, úgy jobban járunk egy sportórával, mely nemcsak a sporttevékenységet tudja rögzíteni, hanem az egész napos aktivitásunkat, az alvásunkat, a nyugalmi pulzusunkat, légzésünket, stressz szintünket, s mindezt objektíven. Sőt, vannak már olyan órák is, melyek a kép nagy egészében mutatják feltöltöttségünket. Természetesen a pulzusmérést is megkapjuk óraválasztásnál, hiszen jelenleg nincs olyan óra, melynél ne lenne csuklós pulzusmérés az óra hátlapján.

A csuklós pulzusmérés viszont nagyban eltér a mellkaspánti méréstől

Nézzük, mi ennek az oka, s kinek mit javaslunk? Kezdjük az egyszerűbbel! 

A mellkaspánti pulzusmérést 1986-ban találta fel a Polar cég, vezeték nélkül természetesen. A jelvevő pántot a mellkasunkon mellvonal alatt rögzítjük egy rugalmas pánttal, a rákapcsolható vevő a szív elektromos jeleit veszi, és továbbítja az arra alkalmas eszköznek. Itt a hiba a jeltovábbításban lehet, anno 5kHz-et használt erre a Polar, majd bejött a kódolt 5kHz, egy kis idő múlva az ANT+ illetve a Bluetooth Smart szabvány, amik már kiküszöbölték a jelvesztést és a továbbítás miatti pontatlanságakat.

A csuklós pulzusmérést kifejezetten a vevők nyomása miatt dolgozták ki az óragyártók. Itt a MIO cég volt a legnagyobb úttörő. A technológia nem egyszerű. Az óra hátlapján lévő ledek megvilágítják a bőr alatti ereket, és a hajszálerekben lévő vörösvértestek vastartalmának a fényelnyelő-képességét monitorozza az órahátlapon lévő érzékelő. Ennek pontos bemérése nyilván algoritmusok feladata, de nem számíthatunk magas pulzusnál megbízható értékekre. Azaz, ha sportról van szó, úgy marad a mellkaspánt, hiszen a csuklós mérés 130-as pulzus felett nagyrészt még a pulzuszónát sem találja el.

Talán innen már érthető, hogy sportcélú felhasználáskor egyértelműen mellkaspánti öv használata javasolt, míg napi aktivitásmérésnél a csuklós mérés a kézenfekvőbb.

Először órát vagy pulzusmérő övet vegyünk?

2021-ben már minden gyártó ráállt a Bluetooth és/vagy az ANT+ pulzusjel továbbításra. Így márkafüggetlen lehet az öv és az óra kiválasztása. Ha sportra használjuk, úgy az öv beszerzése lesz az elsődleges feladat, hiszen azzal tudunk pontos adatokat kapni.

Ha pulzusalapú edzéstervet követünk, akkor ez nem is lesz kérdés, hogy az öv az első. Övekből szinte mindegyik nagyobb márkának dual jelátvitele van, azaz ANT+ és Bluetooth Smart rendszert is tud használni ‑ bár van kivétel, például a Suunto Smart Heart Rate Belt, mely csak BT rendszert használ.

A kerékpáros görgők és a kütyük bővülése miatt javasolt többcsatornás Bluetooth övet beszerezni, mivel így egy időben több eszközzel is tud kommunikálni a mellkaspánti öv. Ilyen például a Polar H9, Polar H10, Garmin HRM-DUAL, Garmin HRM-PRO is.

De miért gyárt egy gyártó többféle övet ugyanarra a célcsoportra, és a drágább jobb-e?

Az alap mellkaspántok, mint a Polar H9 és a Garmin HRM-DUAL, kizárólag pulzust mérnek. Míg a Polar H10 vagy a Suunto Smart Heart Rate Belt mellkaspántjában van memória is, így speciális edzésekhez is használható. A Garmin HRM-PRO pántja pedig arra alkalmas Garmin órával kezel futódinamikát és használható vízben való pulzusmérésre is.

Mellkaspántot soha nem veszek fel, de szükségem lenne a pontos pulzusmérésre, van megoldás?

Igen. Szerencsére a Wahoo TickrFit és a Polar OH1 alkarra és felkarra tehető, lényegében a csuklós mérésen alapuló szenzorokat használ, csak vérbővebb helyen.

Előnyük, hogy pontosságuk a mellkaspánti pulzusmérőkhöz hasonlítható, illetve tölthető akkumulátort használnak, így nincs szükség elemcserére, csak töltésre. Hátrányuk talán az aláöltözet használata, hiszen nehezebb áthúzni egy szűk felsőt a karpánton.

Milyen eszközzel vegyük a pulzusjeleket?

Az első és legkézenfekvőbb megoldás a telefon. Rengeteg alkalmazáshoz lehet Bluetooth Smart rendszert használó mellkaspánti vagy alkaros/felkaros pulzusmérőt kapcsolni. A legmagasabb tudású ilyen alkalmazás a Wahoo-é, hiszen azt össze lehet kapcsolni a TrainingPeaks-szel is, sőt még kerékpárszenzorokat is használhatunk hozzá.

A telefonos mérésnek a legnagyobb hátránya az, hogy menet közben nincs visszajelzésünk, nem látjuk a pulzust sem, kivéve futópadon. Erénye, hogy lesz időnk megismerni lehetőségeinket és terveinket ahhoz, hogy egy megfelelő órát kiválaszthassunk.

Összefoglalva elsődleges javaslatunk a pulzusmérő övek közt a Polar H9-es, mely sokoldalú, jó ár-érték arányú, megbízható és egyszerű benne az elemcsere is.










Dr. Molnár Attila
Dr. Molnár Attila
Tovább olvasom
"Az, hogy 25 km futás után nem fáradok el, annak az eredménye, hogy ilyen edzéstervvel futok. A szakmai megalapozottság gyakorlatban is bizonyított, meghozza a várt eredményeket. Még úgy is, hogy azt érzem lassabban futok, mint tudnék és a pulzusomat is figyelnem kell, de megvan az eredménye!"
Balogh Györgyi
Balogh Györgyi
Tovább olvasom
"A jelentkezésem után időpontot kellett foglalnom az első konzultációra. Amikor csörgött a telefon, egy nagyon kedves női hang mutatkozott be Nagy Mariann edző személyében és számomra meglepő módon kérdéseket tett fel, annak ellenére, hogy az adatlapot kitöltöttem. Megbeszéltük, hogy milyen egészségügyi problémával küzdök, a z első pillanattól kezdve megtaláltuk a közös munkához szükséges összhangot."
Bognár Gabriella
Bognár Gabriella
Tovább olvasom
"A Plandurance-el nincs helyhez kötöttség. Ő kiírja a TP-ben ,Te megcsinálod bárhol vagy is a nagy világban. Kiértékelik ha kell beszéltek róla. Aztán közösen örültök a sikernek mert az garantáltan nem marad el."
Előző
Következő

Legyen az idei ősz az eddigi legjobb futószezonod

Törölték a tavaszi célversenyet? Elárulom, nekem is. És el vagy keseredve? Képzeld, én egyáltalán nem! Hogy miért nem? Mert ebben is a lehetőséget látom. Tudod ezeket a versenyeket megrendezik ám, még az idén későbbi időpontban, vagy jövőre. Ne gondold, hogy
Tovább >>

A rajtzónát átjáró melegítő krémek illata

Futóversenyek előtt a rajtterületet belengi az a bizonyos mentolos, kámforos illat, ami a bemelegítő krémekből árad. A futók bőszen kenegetik combjaikat, vádlijukat. Hogy valójában miért, arra nem biztos, hogy sokan tudják a pontos választ.
Tovább >>

A sportból nem annyit vehetsz ki, mint amennyi munkát befektetsz!

A legtöbben biztos ismeritek, azt szokás emlegetni, hogy amennyi munkát befektetsz az edzésbe, az eredményeidben ez úgy fog meglátszódni. Tuti? Egész biztos, ha az eredményesség számszerűsíthető oldalát vizsgáljuk, a mérhető eredményeket. Ha már az eredményességet, akkor nem biztos. Jó hír,
Tovább >>

Talajfogás, lépésszám, lépéshossz – 1. rész

Sarokra vagy féltalpra? A tempó és pulzus kapcsolata után talán a leggyakrabban előkerülő filozófiai gondolatmenet a futásban a talajfogás problematikája. Sok helyen olvasok – még komoly szaklapokban is – egymásnak teljesen ellentmondó információkat. Jó ideje foglalkoztat engem is a téma,
Tovább >>