Skip to content

Sportolói vakcina-kisokos

A koronavírus elleni védőoltás felvételét követő pár napban elsősorban óvatosságra intünk. Használd ki ezt az időszakot arra, hogy megfigyeled a tested jelzéseit és reakcióit! Ez is egy nagyon izgalmas része az edzés munkádnak, egy olyan feladat, amit talán eddig nem is gyakoroltál.

Már Magyarországon is elmondhatjuk, hogy több millió ember kérte a koronavírus elleni vakcinát, az olimpiára készülő élsportolóink több mint 80 százaléka élt az oltással. Versenyzők, edzők, híres emberek beszámolóival tele az internet, egyénenként változó reakciókat olvashatunk, van, akit jobban megviselt az oltakozás, van, akit kevésbé. Vakcina típusonként és szervezetenként eltérő, hogy ki, miként reagál az oltóanyagra, a szakemberek, kutatók, orvosok azonban a sportolókat illetően közös állásfoglaláson vannak. 

A jelenleg rendelkezésünkre álló klinikai vizsgálatok alapján, és az egységes, az élsportolókra vonatkozó univerzális irányelvek hiányára tekintettel azt tanácsoljuk az amatőr sportolóknak, hogy az egyes oltóanyag-dózis utáni napon, még akkor is, ha jól érzik magukat, pihenjenek mielőtt visszazökkennek a megszokott edzésbe. Mindenekelőtt a legfontosabb, hogy az oltást végző orvossal, adott esetben a háziorvosoddal, és az edződdel is konzultálj az oltást követő napok terhelhetőségének folyamatáról. Mint ahogy a különféle gyártmányú vakcinák, úgy az oltóanyagra válaszként adott reakció is eltérő lehet minden esetben, mely például attól is függ, hogy átestél-e korábban a fertőzésen. 

Milyen mellékhatásokra számíthatsz?

Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a vakcinák mellékhatásai viszonylag gyors lefolyásúak, és az oltóanyag még mindig sokkal kevesebb kárt okoz a szervezetben, mint adott esetben a vírus okozta megbetegedés. Jelen pillanatban a legtöbb kutatási adat az úttörő hatékonyságúnak bizonyuló Pfizer/BioNTech oltásával kapcsolatban áll rendelkezésünkre világszinten, de a magyar oltakozási gyakorlatból az már ismert, hogy az aktív (és sportos) korosztályban ebből az oltóanyagból jut a legkevesebb. Miközben profi, világversenyekre, és olimpiára készülő sportolók számára a Moderna mellett, a fent említett amerikai-német gyártmányú oltóanyagot adják kivétel nélkül. Egyelőre itt, Magyarországon nincs választási lehetőségünk, nem tudunk arra hivatkozva Pfizer vakcinát igényelni, hogy amatőr sportolók vagyunk, azonban a kutatási eredményeken alapuló, oltást követő edzésmunkában jó, ha követjük a protokollt, még akkor is, ha nem a fenti oltóanyagot kaptuk. 

A tengerentúli vizsgálatok eddig azt mutatták ki, hogy a fiatalabb szervezet reagál aktívabban az oltásra, a második dózis pedig még fokozottabb válaszreakciót vált ki a szervezetből. Egy önkéntes kutatásban résztvevők több mint 50%-a tapasztalt fejfájást és fáradtságot a Pfizer második oltása után, míg a placebot kapók esetében ez az arány mindössze 23% volt. Már az első adag oltóanyag beadását követő első két napban fellépő jellemző tünetek a hidegrázás és láz volt, ami viszont a fiatalabb korosztálynál volt gyakoribb jelenség, mint az idősebbeknél, és 4%-uk panaszkodott erős, kellemetlen fáradtságra, mely tünet azonban 1-2 nap alatt elmúlt. Kutatók a Pfizer mellett a Moderna oltóanyagát vizsgálva hasonló megállapításokra jutottak. Az eddig rendelkezésünkre álló kutatási eredmények szerint pedig az egydózisú Johnson and Johnson vakcina esetében is hasonló immunválasz igazolt. 

A mellékhatásokat tekintve a leggyakoribbak a fejfájás, hidegrázás, izomfájdalom, fáradékonyság, láz, hányinger, émelygés, bőrpír, duzzanat az oltás helyén. Ezek mind olyan reakciók, melyeket felelősségteljes sportemberként kötelességed komolyan venni, és az edzésterhelést ezek függvényében csökkenteni. 

A fent felsorolt reakciók mellett természetesen oltóanyagok és szervezetek függvényében sok más tapasztalat is napvilágot látott már az elmúlt hónapok során. Mint ahogy arra sincs garancia, hogy nálad jelentkeznek-e egyáltalán mellékhatások, vagy azok az oltás után egyből fellépnek-e majd, vagy akár a 3. nap elteltével érzel majd bármilyen kellemetlenséget. Edzőként határozottan óva intjük sportolóinkat a kemény edzésektől az oltást követő napokban, már amennyiben tudomást szerzünk arról, hogy futónkat oltásra hívták. 

Mérlegelj!

Nem győzöm elégszer hangsúlyozni, hogy minden szervezet más és más, azonban az óvatosság sosem árt, sőt ez esetben több, mint hasznos. Nyomatékosan fel kell hívni arra is a lelkes sportolók figyelmét, hogy annak ellenére, ha az oltás után szuperjól érzed magad, mert mondjuk már maga a beoltottság gondolata is boldoggá tesz, ne kockáztass! Nem kell, hogy rosszul érezd magad, de figyelj, és hallgass a testedre minden esetben!

Attól, hogy nem megy fel a lázad, vagy nem érzel krónikus fáradtságot, a szervezetedet sejtszinten egy olyan, számára teljesen új behatás éri az oltással, ami teljesen feltérképezetlen terület. Ha oltás után elmész egyből edzeni nem csak a szervezetednek ártasz, de egy váratlan, és akár súlyos kimenetelű sérülést is kockáztathatsz. Az eddig ismert ajánlások egybehangzóan azt mutatják, hogy a – különösképp a második adag –  vakcinálást követő 48-72 órában javasolt az edzésterhelés jelentős csökkentése, vagy akár a fizikai igénybevétel teljes kizárása. Tekints az oltásra úgy, mint egy átmeneti, rövid gyulladás, melyhez a szervezetednek alkalmazkodni kell. Mint minden behatás, az oltás is egy stresszfaktor, ami reakciót vált ki a testedből, ami ugye egyénenként eltérő lehet. Míg van, akinél láz formájában jelentkezik, úgy másnál lehet, hogy épp egy sérüléssel bukkan fel, ha oltást követően edzésbe áll. 

Gondolj csak bele, hogy sportolóként mennyire ismered a tested, a szervezeted, az izmaid. Már megismerted magad annyira, hogy tudod, bizonyos edzésterhelések után hol szokott akár fájni, mely izomcsoportjaid reagálnak érzékenyebben a fokozott igénybevételre. Azt azonban ne felejtsd el, hogy az oltóanyagok egyik típusát illetően sem állnak még rendelkezésünkre ennyire tűpontos információk, így az elővigyázatosság és az óvatosság a leghatékonyabb megoldás. Azt sem szabad elfelejtened, hogy az oltást is, akárcsak az edzést, stresszorként éli meg a szervezet, ezért inkább hagyjuk, hogy az immunválasz kialakulásán dolgozzon oltást követően, ne a sportolás utáni regenerációval. 

Sportoló vagy, már számtalanszor bebizonyítottad magadnak, hogy tudsz kitartóan edzeni, versenyen képes vagy kihozni magadból a maximumot. Most, az oltás után bizonyítsd azt, hogy képes vagy leállni, türelmesnek és elfogadónak lenni, mert a szervezetednek erre van szüksége, még akkor is, ha nem így érzed! Nem az a kérdés, hogy tudsz-e keményen edzeni,  mert biztos, hogy a válasz igen. Most az a kérdés, hogy erre valójában szükséged van-e abban a 2-3 napban? A válasz pedig nagy valószínűséggel az, hogy nem. Hidd el, nem ezen a pár napon múlik majd a célidőd, 2-3 nap pihenő nem jelent csökkenő hatást a teljesítményedben. Ha fáradtan edzel sokkal többet kockáztatsz, mert magasabb a sérülésveszély, ami viszont már nem 2-3 napos kényszerpihenővel járhat. 

A fentiekre tekintettel az alábbi oltakozás utáni irányelvek betartását javasoljuk

Oltás előtt sem árt az óvatosság

Amiről még fontos néhány szót ejteni, az pedig az oltások beadását megelőző pár nap, ugyanis nem csak a vakcinálást követően javasolt fokozottan figyelned önmagadra. Az oltakozás időpontjával ideális esetben már jó pár nappal azt megelőzően lehet számolni. Nemcsak az oltás után célszerű 2-3 napot pihenni, hanem előtte is tanácsos az edzésterhelés mennyiségét csökkenteni. Természetesen sportolhatsz, azonban a vakcina felvételét megelőző 1-2 napban legyen a terhelés könnyebb intenzitású. Női sportolók esetében a menstruációs ciklus és az oltakozás egybeesése okozhatnak fokozottabban kellemetlen tüneteket is, amik miatt szintén javasolt a fizikai terhelés csökkentése, akár a teljes redukálása. 

Minden esetben kérjük sportolóinkat, és javasoljuk a nem velünk készülő amatőr futóknak is, hogy jelezzétek edzőitek felé, ha oltásra mentek. Ha edző nélkül készültök, akkor pedig tartsátok be a fent leírtakat. Bármilyen kellemetlen tünet jelentkezése esetén pedig haladéktalanul forduljatok orvoshoz! 

Vigyázzatok magatokra!

Dr. Molnár Attila
Dr. Molnár Attila
Tovább olvasom
"Az, hogy 25 km futás után nem fáradok el, annak az eredménye, hogy ilyen edzéstervvel futok. A szakmai megalapozottság gyakorlatban is bizonyított, meghozza a várt eredményeket. Még úgy is, hogy azt érzem lassabban futok, mint tudnék és a pulzusomat is figyelnem kell, de megvan az eredménye!"
Balogh Györgyi
Balogh Györgyi
Tovább olvasom
"A jelentkezésem után időpontot kellett foglalnom az első konzultációra. Amikor csörgött a telefon, egy nagyon kedves női hang mutatkozott be Nagy Mariann edző személyében és számomra meglepő módon kérdéseket tett fel, annak ellenére, hogy az adatlapot kitöltöttem. Megbeszéltük, hogy milyen egészségügyi problémával küzdök, a z első pillanattól kezdve megtaláltuk a közös munkához szükséges összhangot."
Bognár Gabriella
Bognár Gabriella
Tovább olvasom
"A Plandurance-el nincs helyhez kötöttség. Ő kiírja a TP-ben ,Te megcsinálod bárhol vagy is a nagy világban. Kiértékelik ha kell beszéltek róla. Aztán közösen örültök a sikernek mert az garantáltan nem marad el."
Előző
Következő

Ultrabalaton? Átgondoltuk, hogy leszel jobb jövőre!

Na kérem, véget ért az Ultrabalaton, tudom, hogy egy atomvillanás volt ez a hétvége, de most kell venni a hosszú, tömött sorokban a mély levegőket és lassan már tiszta fejjel az őszi szezon versenyeire koncentrálni. Akárcsak a hétvégén, kicsit kifújni
Tovább >>

Egy különleges világ: szenior úszóversenyek

Néhány hónappal ezelőtt egy különleges szeletét ismertem meg a világnak. Kislánykoromban úszó voltam és a gyerekek születése után egyszer-egyszer rákerestem a szenior úszásra, hamar megállapítottam, hogy bizony már évek óta elértem a korhatárt, de az első lépést soha sem tettem
Tovább >>

Kipchoge 1:59:40-es maratonjának 7 összetevője

Kint voltam Bécsben megnézni a rekordkísérletet, lenyűgöző volt! A futás maga természetesen, de a szervezés is tízpontos volt. Óriási élmény hobbifutóknak, szakmabelieknek egyaránt. Ilyen lehetőség eddig nem nagyon volt, hogy egy jó pozícióból egy maratoni táv alatt, majd’ egy tucatszor
Tovább >>

Futás kánikulában

Kánikulában nincs kedved futni? Segítek, az étkezésen nem fog múlni Nyáron se menjen el a kedved a futástól, a táplálkozással ezen is tudunk segíteni A nagy hőség, a 27-28 fok feletti napi átlaghőmérséklet már nem csak a betegeket, a gyermekeket
Tovább >>