Skip to content

Vannak céljaid a futásban? 5 szempont, amit érdemes figyelembe venned!

Mi, futók, kicsit bolondok vagyunk, nincs nekünk elég bajunk, még magunkra teszünk egy adag indokolatlan nyomást mindenféle versenycélokkal, meg teljesítményelvárásokkal kapcsolatban, veszünk még egy rakatot és célokat tűzűnk ki magunk elé.

1. Most indultál a futásban? Hagyd a francba a célokat!

Ha idén kezdtél futni, akkor zárd be ezt a posztot a francba és adj magadnak egy kis időt. Élvezd a futást, ismerkedjetek össze, ismerd meg magad, hagyd, hogy a részeddé váljon, hagyd, hogy futóként gondolj magadra. Csak csináld és pár hónap múlva gyere vissza és olvasd el a poszt többi részét!

2. Kezeld a helyén a futócéljaidat! Találd meg a reális célokat!

A legtöbbünknek a futás hobbi. Nem leszünk olimpiai bajnokok, nem ebből élünk. Kezeljük a helyén a célkitűzéseinket és a magunkkal szemben elkövetett önparáztatást. A célkitűzés nem egyenlő az irreális célok hajszolásával. Ha már kezdetben az első versenyeiden túl szoros célokat tűzöl ki, ha ezek a célok mérgezik a kapcsolatodat a futással, akkor lazíts rajtuk, vagy hagyd a francba a célokat és csak élvezd továbbra is csak önmagáért! A futás maradjon szerelem, amire örömmel gondolsz! A futás ahol kiengedsz, ahol egyedül lehetsz a gondolataiddal, végre elindultál, felálltál a fotelből, nehogy már itt is olyan elvárásokat tegyél magadra, aminek nem tudsz megfelelni. Egy jó edző ezen a ponton nagyon sokat tud segíteni!

3. Találd meg az egyensúlyt

Az első pár hónap után azért már edzőként szeretem, ha tanítványaimnak van valami célja a futással. Kell, hogy tartsunk valamerre, lehessen mérni a közös munkánkat, összehasonlítani és következtetéseket levonni. Ez a cél ne legyen irreális (lásd előző pont), de ne legyen túl könnyű sem. Előfordul, hogy egy kezdő sportolóm olyan versenycélt néz ki magának, amit egy-egy hosszú edzésen hétvégenként is megfutunk. Egy ilyen cél nem motivál, nem öltözöl fel miatta a téli, hideg reggeleken és nem öltözöl be miatta munka után. A túl könnyű cél szintén nem cél.

4. “A”,”B”,”C” Szezoncélok

Amikor már hosszabb múltunk van a futóval, akkor a teljes szezont előre megtervezzük. Én ezt javaslom neked is. A szezon végén (általában a siófoki félmaraton után) leülünk és átnézzük a jövő évi futónaptárat és kitaláljuk, hogy hogyan építsük fel a szezont. A logika az alábbi: “A” verseny (egy szezonban maximum 3 darab) – a szezon kiemelt versenyei, ezek a fő célok, ezekre edzünk, ezekkel mérjük a munkánkat. A periodizációban fontos szerepük van. Ezekre a versenyekre kell csúcsformába hozni magad. “B” verseny (4-8 darab) – fontos versenyek, de nem fő célok. A verseny hetében kicsit csökkenthetjük a terhelést, de nem borítjuk miattuk az “A” versenyekre történő felkészülésünket. “C” verseny – egy normál heti hosszú edzés, ahol most úgy hozta az élet, hogy, mit ad Isten, (illetve hogy-hogy nem elvtársak), mások is beöltöztek és mellettünk futnak. Ha sokat jársz versenyre, mert elkapott a gépszíj, akkor a fenti kategóriákba sorold be a versenyeidet és igenis jelöld meg őket az A,B,C kategória szerint. “A” verseny előtti 2-3 hétben ne legyen más versenyed és kemény edzésed. “C” versenyed bármikor lehet, az csak egy edzés. A “C” versenyek egyben felmérők, a verseny szerelés, taktika, frissítés, remek lehetőség a verseny előtti bemelegítés és más előkészületek gyakorlására, a B már inkább főpróba legyen “A” esemény előtt.  A “B”-ben már mindent kifinomultan, odafigyelve teszünk, nem bohóckodunk. A lezserkedés a “C”-ben még megengedett lehet.

5. Nem csak versenyek vannak, edzésen is figyeld magad!

Egyéni edzéstervezésben is, de akadémiai futóinknak is rendszeresen teszünk be olyan tesztfutásokat, amiknek az egyik szerepe, hogy nyomon tudjuk követni futóink fejlődését. Az edzéseid során te is illessz be olyan edzéseket, amin mérni tudod magad. Egy megszokott, rendszeres futóútvonal, egy szigetkör tökéletesen alkalmas arra, hogy célokat tűzz ki és mérd a fejlődésedet! Ha ismered a Strava alkalmazást, akkor használhatod a Strava szegmenseket arra,  hogy monitorozd a fejlődésed irányát! Arra persze figyelj, hogy na hasonlíts almát a körtéhez,  az időjárási viszonyok különbözőségével számolni kell.
Dr. Molnár Attila
Dr. Molnár Attila
Tovább olvasom
"Az, hogy 25 km futás után nem fáradok el, annak az eredménye, hogy ilyen edzéstervvel futok. A szakmai megalapozottság gyakorlatban is bizonyított, meghozza a várt eredményeket. Még úgy is, hogy azt érzem lassabban futok, mint tudnék és a pulzusomat is figyelnem kell, de megvan az eredménye!"
Balogh Györgyi
Balogh Györgyi
Tovább olvasom
"A jelentkezésem után időpontot kellett foglalnom az első konzultációra. Amikor csörgött a telefon, egy nagyon kedves női hang mutatkozott be Nagy Mariann edző személyében és számomra meglepő módon kérdéseket tett fel, annak ellenére, hogy az adatlapot kitöltöttem. Megbeszéltük, hogy milyen egészségügyi problémával küzdök, a z első pillanattól kezdve megtaláltuk a közös munkához szükséges összhangot."
Bognár Gabriella
Bognár Gabriella
Tovább olvasom
"A Plandurance-el nincs helyhez kötöttség. Ő kiírja a TP-ben ,Te megcsinálod bárhol vagy is a nagy világban. Kiértékelik ha kell beszéltek róla. Aztán közösen örültök a sikernek mert az garantáltan nem marad el."
Előző
Következő

Mennyit jelent egy kihagyott edzés?

Sokkal többet, mint gondolnád. Biztos veled is előfordult már olyan, hogy egyszerűen nehézséget okozott kimenni futni. Az edzés elnapolása mellett általában sok különböző kifogást fel tudunk hozni. A mostani időszak szinte mindenkitől nagy életmódváltást követelt, így az eddigieknél gyakrabban találkozom
Tovább >>

Házidolgozat: így csekkold a formád versenyek nélkül

A versenyed elmaradt, de a formád, a felkészülésed ettől azért még tudod csekkolni, mégpedig így! Mostanra lassan mindenki túltette magát az első hetek versenytörlési pánikján. Lassan berendezkedtünk fejben az előttünk álló, hosszúnak tűnő versenymentes időszakra. Bár a versenyek nem a
Tovább >>

Tesztidőfutam, repülő, ropi

Szombat délután egy 94.6kg-os test egyenletes, egyenes vonalú mozgással támad a Vecsés-Monorierdő tengelyen. Azt véste ide bele a TrainingPeaks naptáramba a Szabi kolléga, hogy itten márpedig időfutam tesztnek kell történnie, így a közös munkánk elején. Baszik elvinni vacsorázni, még virágot sem
Tovább >>

Ha izgulsz az őszi félmaraton miatt, egy tanulságos esettanulmány: Gál Anita története

Hogyan is kezdődött? Csak a szokásos „soha sem szerettem futni” mondattal tudom indítani ezt a fejezetet. Sportmúltamat tekintve nagyjából általános iskola 5. osztályáig heti 3 úszás, ami említésre méltó. Tulajdonképpen a gimnáziumi éveim és az egyetem első felében a kötelező
Tovább >>

Mi szeretjük a sütiket, akkor is, ha azok követnek minket! :-)
A sütik biztosítják ugyanis a weboldalunk hatékony működését, és azt is, hogy a marketingünk korszerű legyen. De ez Neked is jó. Így tudunk például megvédeni attól, hogy ne zaklassunk felesleges reklámokkal.
Éppen ezért cookie-kat ("sütiket") és más követő megoldásokat használunk,  bizonyos adatokat átadunk külső partnereknek, például Facebooknak vagy a Google-nek, ha hozzájárulsz a [Mindet elfogadom] gombra kattintással.
Ha szeretnéd, Te magad is eldöntheted az Adatvédelmi beállítások linkre kattintva, mihez járulsz hozzá, és át tudod nézni a részleteket az Adatkezelési tájékoztatónkban. Későbbiekben is változtathatsz, a bal alsó sarokban található fogaskerékre kattintva.
Most pedig arra kérünk, járulj hozzá a sütik és követőkódok használatához a [Mindet elfogadom] gomb megnyomásával!

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Szeretnénk minél személyreszabottabb élményeket és szolgáltatásokat nyújtani a weboldalunkon és azon túl is. Ezért használunk un. sütiket és követőkódokat, és ezért adunk át bizonyos adatokat külső partnereknek. Ezeknek a funkcióknak egy része, amik a rendszer üzemeltetéséhez szükséges, azonnal elindul, egy másik részét viszont Te tudod szabályozni ezen a felületen az egyes kategóriákban, amelyeknél a nevekre kattintva meg tudod nézni a részleteket. További információkat az Adatkezelési tájékoztatónkban találsz. Arra kérünk, segítsd a munkánkat, és kattints az [ÖSSZES ENGEDÉLYEZÉSE] gombra!

A weboldal rendszerének működéséhez szükség van különböző beépülő modulokra és megoldásokra. Ezekhez tartozó sütiazonosítók találhatók itt.

wordpress_gdpr_allowed_services Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti wordpress_gdpr_cookies_allowed Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti wordpress_gdpr_cookies_declined Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti

Összes tiltása
Összes engedélyezése