Loading...
  • View Larger Image
Szerző: Nagy Mariann

Kezdődik a banzáj

Beindult a versenyszezon, sokan már túl vagytok az első versenyeiteken, többen pedig a felkészülés végén tartotok.
A hosszú hetek, hónapok munkái szempillantás alatt romokban hevernek, ha az utolsó napon, órákban nem tudod, hogy hogyan állj a versenyhez. Minden fejben dől el, ez ebben a helyzetben is igaz. Az utolsó 168 és 24 óra izgalmait, feladatait nem lehet előre megérezni, kipróbálni, bár számtalanszor lejátszuk a fejünkben. Versenyről versenyre alakulnak ki a rutinok, a megszokott mozdulatok és a rendszer, amit követünk ebben az időszakban.

Hol a cipőm?

Az első versenyeim előtt teljes volt a káosz, azt sem tudtam, hol áll a fejem. Posztokat, cikkeket olvastam, ezerszer átnéztem, hogy mindent bepakoltam-e. Annyira izgultam, hogy otthon felejtem a futócipőmet, hogy inkább abban utaztam és a váltócipő került a táskába (ami aztán otthon felejtődött). És majdnem mindig otthon maradt valami, vagy egész úton ott kapirgált bennem az a nyugtalanító érzés, hogy valami elvégezetlenül maradt. Végül soha sem maradt bekapcsolva a kávéfőző és mindig kihúztam a vasalót is, de a kattogás ott nehezedett a vállamon az első kilométerek alatt. Valószínűleg mindenkinél más az a momentum, hogy “letette a munkát”, átkapcsolt a hétvégi versenyre. Én anya vagyok, ennek a munkának soha nincs vége, ezért sok versenynek kellett eltelnie, mire rájöttem, hogy én mitől nyugszom meg. Személy szerint a verseny előtti napokban selejtezek, mert akkor olyan érzés marad bennem, hogy hosszútávon tettem valamit azért, hogy rend – vagy valami hasonló – várjon az otthonomban. A gondolataimat is ekkor selejteztem ki, volt amit elengedtem, volt amit elfogadtam, az adott állapot szerint. Írogatós fajta vagyok, próbáltam előre listát készíteni, pontosan mire lehet majd szükségem. Elképzelni, az akkor még annyira új szituációkat, ihletet meríteni mások történeteiből. Végül verseny utáni program lett, mit is kellett volna hoznom és mi az, ami teljesen felesleges volt. Kialakult egy majdnem véglegesnek mondható lista. Utána jöttek az első téli versenyek és felborult a szentírásnak hitt jegyzék, gondoltam első idegességemben, de valójában csak árnyaltabb lett a kép. Szelektálás, listapipálgatás és amikor már minden benne van a táskákban csak arra kell figyelni, hogy nehogy a bejárati ajtó mellett maradjon. Ez az én saját, bejáratott rendszerem.

Egy szög miatt…

Edzőként mindig biztatunk, hogy hagyj időt a versenyfelkészülésre, nem kell siettetni a távokat, nem kell a versenyeket egymás után darálni. Megedződik, alkalmazkodik, adaptálódik a test a terheléshez és élmény lesz a verseny. Az utolsó héten – amikor már kevesebbet és rövidebben edzel – a mentális felkészülésre kell időt szánni. Minél koncentráltabban tudsz előkészülni, annál kisebb lesz a stressz a rajtnál. Ez olyan mint a repülőtérre indulás. Ha az irataid és a bőröndöt már előző este ott állnak készen a bejárati ajtó mellett, nem kell az utolsó pillanatban kapkodnod, hatalmas energiákat felemésztve. Találd meg azt a saját rendszert, ami neked beválik és verseny rutinod része lesz. Kövess egy időrendet, zongorázd le magadban a verseny napját a lelked azon munkálkodjon, hogy fejben is ott legyél a nagy napon. És valljuk be, ezek az izgatott hangulatú megelőző napok nagyon is kellenek, hozzátartoznak, a fűszersói az egész verseny mizériának. 🙂

A hétvégi Vivicittára már mehet a sok folyadékfogyasztás, a fejben fekészülés és a pakolás. Gondold végig a napodat, a reggeli indulás mindig előző este kezdődik. Készíts ki mindent, ami estétől a verseny végéig kell és gondold végig magamad tokától bokáig,. Pontosabban kicsit feljebb, amint süt a nap, jól jön valami fejfedő is, lányoknál kardinális kérdés, hogy ki fonja be a hajukat. A listád egyedi, precízeké excelben szerkesztett, kézzel írós precízeké gyöngybetűkkel egy lapon, gyermeki lelkűekén vicces rajzokkal…és minden futót végig lehetne venni. Rajzolj rá, színezd ki, írj rá motivációs idézetet, írhatod régi borítékra vagy külön ehhez beszerzett szép lapra. A lényeg, hogy a verseny, amin olyan sok váltózó szerepel, ne egy otthongyott zoknin csússzon el.
És ha már elindult a felkészülés, mi sem tétlenkedünk, hanem várunk benneteket a Fuss velünk expón, amelyről ezen a linken minden információt megtaláltok:  Fuss Velünk Expo
Rengeteg kiállító képviselteti magát táplálkozás, felszerelés, sportesemény, egészség témában. És ha mindez még nem elég, akkor….

Gyertek oda hozzánk, mert mi is ott leszünk!

Kérdezzetek, faggassatok, meséljetek vagy csak csináljunk egy selfit!
A pénteki nap folyamán Csatáry Kristóf és én, Nagy Mariann, szombaton Kristófhoz csatlakozik Lőrincz Olivér és Moós Gergely ééééééés 10:00-12:00 ig Maráz Zsuzsi is!

Akikkel pedig nem tudunk találkozni, készítettem a számotokra egy listát 😉

A héten rengeteg kérdés érkezett hozzánk levélben, telefonon, hogy melegben hogyan érdemes futni, milyen legyen a frissítés, mit lehet elrontani egy versenyen.
Szemezgessetek a cikkeinkből!
Mit tegyek az utolsó héten?  Utolsó heti teendők a sikeres versenyhez
Ez bár maraton, de egy feles előtt is jól jön:  Ezekre figyelj a maraton hetében a jó eredmény érdekében
A rettegett frissítés, pedig bele lehet jönni:
Kipchoge tizenháromszor frissített a berlini maratonon, te hányszor tervezed?
A hidratáció fontossága a nyári időszakban

Akinek a Vivicitta B verseny lesz, azaz edzésként futja meg:  8 szempont, amire ha nem figyelsz az edzőversenyeiden, akkor oda az eredményed a főversenyeden is!
Egyéni rekordra készülsz? így csináld: 5 tényező, ami az egyéni rekordodhoz szükséges
Így ne hibázz:  A leggyakoribb hibák, amik miatt nem sikerül a versenyed
Meleg lesz?  Így készítsd fel a szervezeted, ha várhatóan nagy melegben lesz a versenyed

Videótárunkat is érdemes megnézni, frissítésről, versenyzésről!