A leghíresebb bringás emelkedők nyomában

A kerékpáros versenyek hőskorában, kezdetben a versenyek jórész, síkon vagy dombos terepen zajlottak. Nem voltak 2000 méter magas hegyek, mert a korabeli technika ezt nem igazán engedte meg.

Az első kerékpárversenyt 1868-ban rendezték meg, akkoriban a kerékpárokon sem váltó, sem normális fékek nem voltak ahhoz, hogy ilyen magas hegyeket meghódítsanak. Gondolhatnánk, hogy a józan ész parancsának engedelmeskedve a versenyszervezők a XX. század közepéig nem is próbálkoztak magas hegyek meghódításával, de ez nem lenne igaz. A Tour de France első, 1903-as megszervezését követően hét évvel már szerepelt a Pireneusok két ikonikus hegye, a Col du Tourmalet és a Col d’Aspin is az útvonalban. Hogy ez mennyire volt kemény akkoriban? A Col d’Aubisque emelkedőjén véget érő királyszakasz második helyezettje, Octave Lapize csak annyit mondott a versenyszervezőknek: „Gyilkosok”. Ez sok mindent elmond a szakasz nehézségéről, hiszen akkoriban a kerékpár leginkább a túlélésről szólt.

Nagyon sok 250km-en felüli szakasz volt az útvonalban, amely önmagában is kemény erőpróba volt. Mindezt tovább nehezítette a korabeli kerékpáros technika puritánsága, illetve az a tény, hogy a kerékpáros csak magára számíthatott a bajban, hiszen nem vehetett igénybe a szereléshez külső segítséget. Szóval amikor az ilyen körülményekhez szokott, akkori viszonylatban egyik legjobb kerékpáros ilyet mond, akkor az tényleg kemény és embert próbáló lehetett.

A kicsit hosszúra nyúlt bevezetőmet követően térjünk is a tárgyra, és nézzünk is meg párat a kerékpár legnagyobb és leghíresebb emelkedői közül. Igyekszem a napokban véget ért Giro d’Italia, és a hamarosan megrendezésre kerülő Tour de France idei útvonalából csemegézni egy kicsit.

Az emelkedők magasságánál fontos tudni, hogy megkülönböztetjük a relatív illetve az abszolút magasság fogalmát. Az abszolút a tengerszint feletti magasságot, míg a relatív a hegy valós szintemelkedését mutatja, azaz a hegy legalacsonyabb pontjától mekkora a csúcsig mért szintemelkedés.

 

Col du Tourmalet (relatív: 1404m abszolút: 2115m)

Kezdjük is a legikonikusabbal, a Pireneusokban található, 1910-ben először megmászott Tourmalet-val, melyet azóta egészen pontosan 87-szer teljesítettek a versenyzők a Tour de France története során.

Ezzel a Tourmalet a leggyakrabban mászott hágója a kerékpársportnak. A hegy maga 17,2km hosszúságú, és 7, 4%-os átlagmeredekségű. A hegy második felében nem ritkák a 9-10% feletti részek sem.

Kemény, embert próbáló hegy, melyre nem könnyű a feljutás, mind a meredeksége, mind pedig több mint 2000 méteres magassága miatt sem. A hegy rengeteg kiváló kerékpáros csatáját őrzi, melynek ékes bizonyítéka, hogy a hegy tetején állították fel a kiváló kerékpáros, Octave Lapize és Jacques Goddet Tour de France igazgatójának emlékművét. Az idei Touron a 18.szakaszon csodálhatjuk meg a hegyet, mely a nap utolsó előtti emelkedőjeként szerepel.

Mont Ventoux (relatív:1603m abszolút: 1911m )

Ez a hegy több szempontból is különleges helyet foglal el a kerékpársport történetében. A hegy hangulata semmihez nem hasonlítható, hiszen a hegy utolsó harmada kopár, kietlen. Olyan érzése van az embernek, mintha a Holdon járna. A hegy 1951 óta van benne a Tour útvonalában és eddig tizenöt alkalommal mászták meg a versenyzők.

Rengeteg nagy csata zajlott ezen az emelkedőn, gondoljunk it Chris Froome híres, 2016-os futására, ahol egy motoros hirtelen fékezését követően kellett kényszermegoldáshoz folyamodni, és egy darabig futva folytatni a versenyt, amíg meg nem kapta cserekerékpárját.

Csatáztak az első helyekért anno olyan nagy nevek, mint Pantani, Poulidor vagy Eddy Merckx is. Sajnálatos módon haláleset is tapad a hegyhez, hiszen itt vesztette életét a nagyszerű angol kerékpárversenyző Tom Simpson, aki verseny közben a hegy csúcsa felé közeledve lett rosszul. Ezt a szomorú esetet egy emlékmű jelzi, ott, ahol Simpson lezuhant a kerékpárjáról.

A hegyet három oldalról lehet megmászni, melynek a keleti oldala a leglankásabb, de a leghosszabb is. A keleti oldal a versenyek alkalmával használt útvonal, mely 21,4km-en keresztül átlagosan 7,5%-os meredekségű sok 9-10%-os résszel. Az idei Tour de France 11. szakaszán fogják megmászni a hegyet, aholis utolsó hegyként szerepel. Ezen a napon azonban nem hegyi befutóval, hanem lejtmenettel fog befejeződni a szakasz.

Col du Portet (relatív: 1419m abszolút: 2215m)

A Pireneusokban lévő hegy 2018-ban szerepelt először a Tour útvonalában, ezért mondhatni elsőbálozónak számít a korábban említett hegyekhez képest. Ami kimondottan érdekessé teszi a hegyet, az a 8,5%-os meredeksége, mely 17km-en keresztül tart. Az első két kilométert leszámítva a hegy szinte végig 9-10%-os meredekségű, mely 801m szintről indul és 2215m tengerszint feletti magasságig húzódik.

A hegyet egyrészről a meredeksége teszi nagyon nehézzé, másrészről pedig az a tény is, hogy 2000m feletti magasságának köszönhetően még nehezebbnek érződnek a 9-10%-os részek a ritka levegő miatt. A 2018-as Touron a hegy adottságainak megfelelően, egy nagyon könnyű kolumbiai hegyimenő, Nairo Quintana nyerte. A kolumbiaiakról tudni kell, hogy hazájukban az élet is gyakran magaslati körülmények között zajlik, így nekik helyzeti előnyük van az ilyen magas hegyek legyőzésében. Az idei Touron a 17. szakasz hegyi befutójaként kapott szerepet, mely egy nagyon izgalmas csatát hozhat akár az összetett versenyben is.

A nemrégiben véget ért Giro d’Italia kapcsán két ikonikus hegyet szeretnék megemlíteni, mely kiemelt fontosságú a kerékpársport történetében. Az egyik a Pordoi-hágó, a másik pedig a Mortirolo.

Passo Pordoi (relatív: 892m abszolút: 2239m)

A Passo Pordoi talán az egyik leghíresebb emelkedő a Dolomitokban, 1940 óta többször is szerepelt a Giro d’Italia útvonalában. Ezt jól mutatja az a tény is, hogy 13 alkalommal volt a „Cima Coppi” azaz a verseny legmagasabb pontja. A hágót 1904-ben építették, 28 hajtűkanyarja 12 kilométeren keresztül húzódik, átlag 7%-os meredekséggel. Vannak ettől keményebb hegyek is a Dolomitokban, azonban a Pordoitól szebb és híresebb nem igen található.

Itt csatázott a ’40-es években Coppi és Bartali, akik abban az időben a legismertebb kerékpáros ikonok voltak. Itt található Fausto Coppi emlékműve is, akinek tiszteletére minden évben a Giro-n a legmagasabb hegyről megemlékeznek. Az idei Giro útvonalában is helyet kapott volna a 16.szakaszon, mint Cima Coppi, azonban a szörnyű, esős időjárásnak köszönhetően kivették a szakasz útvonalából.

Zoncolan (relatív:1204m abszolút: 1735m)

A Monte Zoncolan 1750m magas ikonikus emelkedő, amelyet egy nagyon meredek szerpentinen lehet megközelíteni. Ovaro irányából átlagosan 12%-os, de nagyon sok helyen meghaladja a 18%-ot is. A 2003-as Giron debütált Monte Zoncolan és gyorsan bekerült a sportág legendás emelkedői közé. A hegyet két oldalról szokták javarészt megmászni, Sutrio és Ovaro irányából. A „könnyebbik” a sutrioi oldal, ahol 9%-os átlagmeredekségen kell 13,3km-t mászni. Itt az utolsó három kilométer az igazán nehéz, hiszen ott 11-14% között változik a meredekség.

A másik oldal, az ovaroi a nehezebb, ahol 12%-os meredekség mellett kell 10 kilométert tekerni a tetőig. Erről az oldalról a hegy közepe a legkeményebb, ott 16-17%-os meredekségek váltogatják egymást. Egy szó mint száz, a hegy mindkét irányból iszonyat kemény és meredek. Nem véletlenül található a hegy alján egy Welcome to Hell feliratú tábla. Az idei Giro a sutrioi oldalról látogatta meg a hegyet, ahol egy kis csapat nagy győzelmét ünnepelhette a közönség. Dina Marci csapattársa, Lorenzo Fortunato (EOLO-Kometa) nyerte szökésből a szakaszt, mely számára élete legnagyobb sikerét hozta.

Az országúti kerékpársport történelme egybefonódott a nagy és ikonikus hegyekkel. Nélkülük elképzelhetetlen lenne a sportág. A cikkben felsorolt hegyeken kívül számos híres hegy van Európában, melyek meghatározták, meghatározzák a kerékpársport történetét. A kerékpársport hőskorában a hegyek megmászása is óriási kihívást jelentettek az akkori technika fényében. A modern kerékpársportban pedig a teljesítés nimbuszát háttérbe szorították az izgalmas támadások, csaták, melyeket annyira szeretünk ebben a sportban.

A végére engedjetek meg nekem egy kis összehasonlítást kis hazánk hegyeivel kapcsolatban, melyek számunkra a Zoncolant, vagy a Tourmalet-et jelenti, ami így is van jól, de érdemes objektív szempontok alapján is megnézni, milyen különbségek is vannak a cikkben említett hegyekhez képest.

Kékestető (relatív: 774m abszolút: 1014m)

A Kékestető Magyarország legmagasabb pontja, mely a Tour de Hongrie útvonalában szinte minden évben megtalálható. A hegyet a Tour de Hongrie-n eddig mindig Mátrafüred felől mászták, és a parádi oldalon gurultak le. A hegy Mátrafüred irányából 12km-en keresztül húzódik, átlag 5,3%-os meredekségben, melynek utolsó 3km-e húzósabb a maga 7-8% átlagmeredekségével.

Dobogókő (relatív: 550m abszolút: 700m)

A dobogókői emelkedőt általában három oldalról szokták megközelíteni: pilismaróti, esztergomi és pomázi útirányból. A hegy mindhárom oldaláról átlag maximum 5%-os meredekséget lehet mérni. Az esztergomi a legegyenletesebb meredekségű, míg a pomázi oldalon vannak meredekebb részek is. Pilismarót felől nagyrészt könnyű, néhol lankás az emelkedő és csak a végére, az utolsó kilométeren belül morcosodik 8-9%-ig az emelkedő.

A számokból látható, hogy a magyarországi emelkedők objektív mércével elmaradnak a híres európai hágók meredekségétől és hosszától. Amikor egy kerékpár közvetítést vagy egy túrát szervezünk a Dolomitokba, akkor érdemes ezekkel tisztában lenni. Azonban azt is tudjuk, hogy nekünk Kékes, Galya, Dobogókő, Mecsek jelenti AZ emelkedőket. És ez így is van jól!

Jó kerékpározást mindenkinek!

Szintrajzok forrása: https://www.cyclingcols.com/
Borítókép: wikimedia.com

FEJLŐDNI ÖRÖM

Edzéstervek pont neked

A Plandurance egy futókkal, állóképességi sportolókkal dolgozó szakmai műhely, ahol Lőrincz Olivér 7x Spartathlon győztes és világbajnok mesteredző szakmai vezetésével tudunk segíteni az életmódváltásban és az egészség megőrzésében. Célunk partnernek lenni egy egészségesebb társadalom kialakításában és hogy megmutatni neked is: Fejlődni öröm!

Mi szeretjük a sütiket, akkor is, ha azok követnek minket! :-)
A sütik biztosítják ugyanis a weboldalunk hatékony működését, és azt is, hogy a marketingünk korszerű legyen. De ez Neked is jó. Így tudunk például megvédeni attól, hogy ne zaklassunk felesleges reklámokkal.
Éppen ezért cookie-kat ("sütiket") és más követő megoldásokat használunk,  bizonyos adatokat átadunk külső partnereknek, például Facebooknak vagy a Google-nek, ha hozzájárulsz a [Mindet elfogadom] gombra kattintással.
Ha szeretnéd, Te magad is eldöntheted az Adatvédelmi beállítások linkre kattintva, mihez járulsz hozzá, és át tudod nézni a részleteket az Adatkezelési tájékoztatónkban. Későbbiekben is változtathatsz, a bal alsó sarokban található fogaskerékre kattintva.
Most pedig arra kérünk, járulj hozzá a sütik és követőkódok használatához a [Mindet elfogadom] gomb megnyomásával!

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Szeretnénk minél személyreszabottabb élményeket és szolgáltatásokat nyújtani a weboldalunkon és azon túl is. Ezért használunk un. sütiket és követőkódokat, és ezért adunk át bizonyos adatokat külső partnereknek. Ezeknek a funkcióknak egy része, amik a rendszer üzemeltetéséhez szükséges, azonnal elindul, egy másik részét viszont Te tudod szabályozni ezen a felületen az egyes kategóriákban, amelyeknél a nevekre kattintva meg tudod nézni a részleteket. További információkat az Adatkezelési tájékoztatónkban találsz. Arra kérünk, segítsd a munkánkat, és kattints az [ÖSSZES ENGEDÉLYEZÉSE] gombra!

A weboldal rendszerének működéséhez szükség van különböző beépülő modulokra és megoldásokra. Ezekhez tartozó sütiazonosítók találhatók itt.

wordpress_gdpr_allowed_services Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti wordpress_gdpr_cookies_allowed Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti wordpress_gdpr_cookies_declined Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti

Összes tiltása
Összes engedélyezése