A sportpszichológus szerint ezért jó versenyezni

Amikor belevágtam a futásba, eszembe sem jutott, hogy versenyezzek. A verseny csak a profi sportolóknak való. Ugyanezt gondolta az egyik barátom, csak a másik irányból megközelítve a kérdést. Vagyis, hogy érmet csak az első három kaphat. A jó hír, hogy ez mind nem igaz.

A jó hír, hogy nem csak a profik versenyeznek, hanem az amatőrök, hobbisták, kis kezdők és dörzsölt öreg rókák is, jó kedvből. Továbbá nem csak az első három kap érmet, hanem mindenki, aki képes arra, hogy felálljon a kanapéról a tévé elől és hadba szálljon. Első sorban pedig nem másokkal kell megvívni a csatát, hanem saját magunkkal. Amikor már elértünk egy alapszintre, legyen ez az 5 km-es táv biztos tudása és futása, ha kedvünk úgy tartja már nyugodtan rajthoz állhatunk. Persze még nem a félmaratoni távra, de már versenyezhetünk.

No, de akkor miért is jók a versenyek?

Az egyik dolog, hogy segít a már sokat emlegetett rendszeresség fenntartásában. Amikor versenyre készülünk, többnyire van egy elképzelésünk, hogy mennyit és milyen módon kell ahhoz futnunk, hogy a kitűzött célt teljesíteni tudjuk. Jobb helyeken ezt hívják edzéstervnek. Persze eleinte a cél inkább a versenyhangulat megtapasztalása és a teljesítés öröme. Emellett óriási közösségi élményt is jelentenek a városi futóversenyek. Rengeteg ismerőssel lehet találkozni, a mozgás szeretetének nagy közös ünnepei ezek az alkalmak, csak hogy kicsit filozófiai magasságokba is emelkedjünk.

Ha már közösség, nem szabad megfeledkeznünk ezeknek a versenyeknek az egyik legfontosabb tényezőjéről, a közösség erejéről. Norman Triplett, amerikai pszichológus, már 1898-ban leírta a „társas facilitáció” jelenségét. Eszerint csoportban megnő a teljesítményünk, mivel a közösség nagyobb erőbedobásra késztet, motivál. Fizikai magyarázatot is találhatunk a jelenségre. Olyan egyszerű tényezőre gondolok, mint az, hogy ha valaki mögött futunk, lefogja a szelet és máris egy kicsit könnyebbé válik a futás. Hosszabb futásokon már iramfutókkal is találkozhatunk, akikkel könnyebbé válik a számunkra megfelelő tempót tartani. Egyszerre segítenek, hogy ne húzzon túl a tömeg és fussuk el magunkat, de közben erősítenek is, hogy ne is lassuljunk be jobban, mint terveztük. Egyszóval, ha van egy célunk, például egy félmaratonon, már biztos ismerjük a határainkat, így ennek megfelelően kereshetünk segítőtársakat is.

A verseny arra is jó, hogy felmérjük, mire vagyunk képesek. Sokféle ember létezik, és van olyan, aki edzésen is ki tudja hajtani magából a maximumot. Én inkább azok közé tartozom, akire hétköznapi szóval csak azt mondanánk: óvatos duhaj. A hozzám hasonlók számára a verseny ad egy olyan adrenalin löketet, hogy egy kicsit többet hozzunk ki magunkból. Figyelve továbbra is, hogy ne fussuk el, és füstöljünk el a verseny első felén, belefér, hogy a biztonságos távolságban megemeljük a tempót éppen csak annyira, hogy megbirizgáljuk a határainkat. Ilyenkor a komfortzónánkat tágítjuk és képet kapunk arról is, hogy mire vagyunk képesek, ha úgy igazán odatesszük magunkat.

A versenyzés megkoronázása pedig a célban az érem, amik aztán szépen sorakozhatnak otthonunk falán, ahol bárki megcsodálhatja őket és minket is persze! Verseny után nagyon jó élmény a barátokkal egy közös pihenő, a tapasztalatok megbeszélése. Közben a megérdemelt szénhidrát-visszatöltés, vagy akár egy gyógyfürdőzés, a fáradt lábak pihentetésére.

FEJLŐDNI ÖRÖM

Edzéstervek pont neked

A Plandurance egy futókkal, állóképességi sportolókkal dolgozó szakmai műhely, ahol Lőrincz Olivér 7x Spartathlon győztes és világbajnok mesteredző szakmai vezetésével tudunk segíteni az életmódváltásban és az egészség megőrzésében. Célunk partnernek lenni egy egészségesebb társadalom kialakításában és hogy megmutatni neked is: Fejlődni öröm!

Mi szeretjük a sütiket, akkor is, ha azok követnek minket! :-)
A sütik biztosítják ugyanis a weboldalunk hatékony működését, és azt is, hogy a marketingünk korszerű legyen. De ez Neked is jó. Így tudunk például megvédeni attól, hogy ne zaklassunk felesleges reklámokkal.
Éppen ezért cookie-kat ("sütiket") és más követő megoldásokat használunk,  bizonyos adatokat átadunk külső partnereknek, például Facebooknak vagy a Google-nek, ha hozzájárulsz a [Mindet elfogadom] gombra kattintással.
Ha szeretnéd, Te magad is eldöntheted az Adatvédelmi beállítások linkre kattintva, mihez járulsz hozzá, és át tudod nézni a részleteket az Adatkezelési tájékoztatónkban. Későbbiekben is változtathatsz, a bal alsó sarokban található fogaskerékre kattintva.
Most pedig arra kérünk, járulj hozzá a sütik és követőkódok használatához a [Mindet elfogadom] gomb megnyomásával!

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Szeretnénk minél személyreszabottabb élményeket és szolgáltatásokat nyújtani a weboldalunkon és azon túl is. Ezért használunk un. sütiket és követőkódokat, és ezért adunk át bizonyos adatokat külső partnereknek. Ezeknek a funkcióknak egy része, amik a rendszer üzemeltetéséhez szükséges, azonnal elindul, egy másik részét viszont Te tudod szabályozni ezen a felületen az egyes kategóriákban, amelyeknél a nevekre kattintva meg tudod nézni a részleteket. További információkat az Adatkezelési tájékoztatónkban találsz. Arra kérünk, segítsd a munkánkat, és kattints az [ÖSSZES ENGEDÉLYEZÉSE] gombra!

A weboldal rendszerének működéséhez szükség van különböző beépülő modulokra és megoldásokra. Ezekhez tartozó sütiazonosítók találhatók itt.

wordpress_gdpr_allowed_services Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti wordpress_gdpr_cookies_allowed Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti wordpress_gdpr_cookies_declined Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti

Összes tiltása
Összes engedélyezése