Skip to content

Az első lépéseim pulzusalapú edzéstervvel

Évekig futottam és versenyeztem is egyedül, edzői segítség nélkül. Mondhatom, hogy elég jó eredményeket értem el, de minél nagyobb célokat tűztem ki magam elé, annál több volt bennem a kétely: képes leszek-e elérni egyes egyedül? Valóban jól csinálom? Tényleg kihozom magamból a maximumot? Lehetnék jobb is, fejlődhetnék gyorsabban is? Van, amit másként kéne csinálnom? Többet kéne futnom? Vagy épp kevesebbet? Mi lenne, ha kipróbálnám a pulzusalapú edzésmódszert?

A fordulópont

Ezernyi gondolat és bizonytalanság volt bennem. Aztán egy edzőtáborban beszélgettem olyan futókkal, akik edzővel dolgoztak, pulzusalapú módszerrel. Így jutottam arra a gondolatra, hogy a 2016-os célverseny miatt teszek egy próbát, edzővel folytatom tovább a készülést.

Persze volt bennem szorongás, mi lesz, ha nem tetszenek az előírt edzések, az utasítások, de – gondoltam – a puding próbája az evés. Így 2016 februárjában felkértem Lőrincz Olivért, hogy segítsen felkészülni minden ultrás nagy álmára: a Spartathlonra.

A meglepetés

Emlékszem, hogy milyen izgalommal vártam mindig az edzésterveket. Elsőre meglepett, hogy kicsit kevesebbet kell futnom, mint amennyit magamtól futnék. Azelőtt sokszor napi kétszer is edzettem, reggel és este, de az edző utasítására ezzel felhagytam, így reggel tovább aludhattam, több időm maradt pihenni és estére nem fáradtam úgy ki, mint korábban. Pulzusalapú edzéstervet kaptam. Eleinte nehéz volt megszoknom, hogy futás közben gyakrabban kell az órámat figyelni, de ez mégsem volt annyira fárasztó, mint mikor csak a sebességre koncentráltam. Ennek nagyon egyszerű a magyarázata: ha a megadott pulzushatár „beszabályoz”, nem engedi, hogy túlfeszítsd a húrt. Két hét sem kellett, hogy megszokjam a módszert, és ma már alig-alig kell az órámra néznem futás közben.

Sokat segített, hogy nem nekem kellett kitalálni, hogy mit és mennyit fussak, hogyan építsem fel a napi és heti edzésprogramomat. Az edzőm visszafogott, ha valami olyan versenyt néztem ki, amire nem voltam még kész, vagy nem passzolt az edzéstervbe. Bíztam benne, soha nem kérdőjeleztem meg a tanácsát.

Összességében egy edző biztonságot, szakmai tapasztalatot, újdonságot, fejlődési lehetőséget, pedagógiai és pszichológiai tanácsot ad a futónak. Felelősséget vállal és meghozza a döntést a futó helyett, ami nagy könnyebbséget jelent.

Én már fél év múlva határozottan éreztem, hogy erősebb vagyok, jobb az állóképességem. Az elvégzett edzésmunka és a pihenés mennyiségének összehangolásával, a tökéletes formaidőzítéssel a legjobbat sikerült kihozni magamból.

Az eredmény

Azt tapasztaltam a közös munkánk során, amit már a célverseny előtti edzőversenyeken is éreztem, hogy mind fizikailag, mind mentálisan edzettebb, felkészültebb vagyok. A verseny utáni fizikai állapotom pedig ismét visszaigazolást adott arra, hogy jól döntöttem, amikor edzői segítséget kértem.

Ma már én is gyakorlom, tanulom az edzői munkát. Felemelő érzés az a bizalom, amit a tanítványaim tanúsítanak felém. Megtisztelő, hogy segíthetek elérni a kitűzött céljaikat. Ám minél többet tudok, annál jobban látom, hogy még mennyi mindent nem tudok. Mert ha a tökéletességre törekszünk, akkor nem elég a régi sémák szerint edzeni, egy életen át fejlődni és tanulni kell mind a futónak, mind az edzőnek.

Most már elmondhatom, hogy nekem edzővel könnyebb együtt dolgozni, mert biztonságban érzem magam. Nem tudom magam elég objektíven kezelni, ám az edzővel való közös munkában a szaktudás és az észérvek dominálnak. Szükségem van reális visszajelzésre, van bennem egészséges önkontroll, mégis kell az „edző szeme”.

Edzővel együtt dolgozni egy kölcsönös bizalomra, őszinteségre, tiszteletre, és jó kommunikációra épülő csapatmunkát jelent.

Dr. Molnár Attila
Dr. Molnár Attila
Tovább olvasom
"Az, hogy 25 km futás után nem fáradok el, annak az eredménye, hogy ilyen edzéstervvel futok. A szakmai megalapozottság gyakorlatban is bizonyított, meghozza a várt eredményeket. Még úgy is, hogy azt érzem lassabban futok, mint tudnék és a pulzusomat is figyelnem kell, de megvan az eredménye!"
Balogh Györgyi
Balogh Györgyi
Tovább olvasom
"A jelentkezésem után időpontot kellett foglalnom az első konzultációra. Amikor csörgött a telefon, egy nagyon kedves női hang mutatkozott be Nagy Mariann edző személyében és számomra meglepő módon kérdéseket tett fel, annak ellenére, hogy az adatlapot kitöltöttem. Megbeszéltük, hogy milyen egészségügyi problémával küzdök, a z első pillanattól kezdve megtaláltuk a közös munkához szükséges összhangot."
Bognár Gabriella
Bognár Gabriella
Tovább olvasom
"A Plandurance-el nincs helyhez kötöttség. Ő kiírja a TP-ben ,Te megcsinálod bárhol vagy is a nagy világban. Kiértékelik ha kell beszéltek róla. Aztán közösen örültök a sikernek mert az garantáltan nem marad el."
Előző
Következő

Diszkó, helikopter, bringa, erdő, guminő

Nagyságrendileg úgy értek össze az ágak előttem, mint a tinilányok a gyáli diszkóban és pont úgy rebbentek is szét, amikor már kicsit közelebb értem. Volt néhány persze, ami nem rebbent szét, csak lázadásból ott maradt, ilyenkor meg én makacsoltam meg
Tovább >>

Mennyit jelent egy kihagyott edzés?

Sokkal többet, mint gondolnád. Biztos veled is előfordult már olyan, hogy egyszerűen nehézséget okozott kimenni futni. Az edzés elnapolása mellett általában sok különböző kifogást fel tudunk hozni. A mostani időszak szinte mindenkitől nagy életmódváltást követelt, így az eddigieknél gyakrabban találkozom
Tovább >>

Télen is bringázol? 7 tanács, amire mindenképp figyelj oda!

Decembert írunk, néhány nap múlva beköszönt a meteorológiai tél, így egyre közelebb kerülünk a havazásokhoz, fagypont alatti hőmérsékletekhez, kontra a téli kerékpározás kérdésköréhez.
Tovább >>

Hogyan kezdj el futni?

Futni egészséges. Futni élvezetes. Futni egyszerű. Futni egyre divatosabb. Futni mégsem könnyű, főleg nem rendszeresen, ami alapja annak, hogy fejlődjünk, egyre jobbak legyünk és egyre jobban élvezzük tempóban és saját testünk megjelenésében is a futás pozitív hatásait. Össze írtam nektek,
Tovább >>