Skip to content

Az élsport karrier hosszútávú következményei

Kétséget kizáróan a testmozgás a leghatékonyabb, széles körben elfogadott eszköze az egészségmegőrzésnek, az egészség javításának. Csökkenti a rák, a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát, valamint a korai halálozást. Mindemellett pozitívan hat a hormonrendszerre és az agy működésére is. Igazolhatóan hosszabbá és kellemesebbé teszi az életet.

Már heti 150 perc mozgás (30 perc heti 5x) akár 30%-kal is csökkenti a halálozás kockázatát az inaktív népességhez viszonyítva. 25%-kal a stroke, 50%-kal az emlőrák, magas vérnyomás, 60%-kal a vastagbélrák kockázatát. Rendszeres testmozgást végzők körében nem újdonság, hogy boldogabb, minőségibb és egészségesebb életet tesz lehetővé.

Viszont, amint a professzionálisan végzett edzésekre és versenyzésre terelődik a szó, ott már jelentősen árnyalódik a kép. Egészen odáig, hogy:

"ahol az élsport kezdődik, ott véget ér az egészség"

Az edzés és a hosszú élet kapcsolatára eddig az volt a feltételezés, hogy egy J alakú görbét ad ki, azaz a teljes inaktivitás szoros összefüggésben van a korai halálozással. Érrendszeri megbetegedések, szívproblémák, rák kialakulása a vezető halálokok közé tartoznak és a mozgásszegény életmód fokozza ezek kockázatát. A rendszeres testmozgás mindezt hatékonyan ellensúlyozza, bizonyítottan jó hatással van a fizikai és a mentális egészségre.

Ez az a része a J görbének, ahol a rendszeres testmozgást végző, a népesség egészére kivetítve legegészségesebb és legtovább élők helyezkednek el. Viszont bizonyos intenzitás és edzésmennyiség fölött elérhető egy olyan küszöb, amelyet meghaladva a sport már károssá válik az egészségre. Azaz a feltételezések szerint azok, akik a rendszeres testmozgás helyett túl sokat és túl intenzíven edzenek, veszítenek a fent említett előnyökből. Ezen gondolati hipotézis igazolására 2020. karácsonyára megjelent egy összefoglaló cikk, amely 165.000 sportoló metaanalízisét tartalmazza, hogy a rájuk rakott terhelés hosszútávon előnyt vagy hátrányt jelent-e számukra.

A kutatás eredménye az, hogy összességében a tudományos kritériumoknak alávetett és releváns tanulmányok áttekintése azt sugallja, hogy az élsportolók tovább élnek, mint az általános népesség. A kezdeti tézis máris megdőlt. Nézzük meg részletesebben, hogy hogyan jutottak el erre az eredményre.

A módszer a következő volt

Megfelelő kulcsszavakkal lekerestek több mint 38 ezer cikket, ezeket szűkítették, mígnem megmaradtak a leghitelesebb vizsgálatok, amelyek összesen 165.033 sportoló adatait és nyomon követését tartalmazták. Bár számos olimpikon (3,1%), világbajnok szerepelt a vizsgálatban, nem mindannyian tartoztak az elit, nemzetközi szintű sportolók közé, de mindenképpen magasan képzettek voltak.

A 139.322 férfi sportolót három csoportra osztották elsődleges sport alapján: állóképességi, értve ezalatt minden, ami több mint 10 perc folyamatos erőfeszítést igényel, csapat és erő (pl 100m síkfutás, diszkoszvetés, súlyemelés). Az eltérő sportterhelés másfajta előnyöket és kockázati faktorokat hordoz, mégis ha összességében vizsgáljuk az adatokat, még így is azt kapjuk, hogy a sportolók hosszabb ideig élnek, mint az átlag populácó, emellett mind a rák, mind a szív- és érrendszeri betegségek gyakorisága alacsonyabb.

Azoknál a sportoknál, ahol jelentős az erőkifejtés, azaz erő alapúak, bár alacsonyabb volt a mortalitás, mégis ez az eltérés nem volt jelentős a társadalom egészére nézve és még náluk is azt mutatták ki, hogy +7,2 évet nyernek.

Az állóképességi sportolók edzéseiből fakadó előnyök

Az állóképességi sportot űzőknek kifejezetten fejlett a kardiorespirációs rendszerük, azaz a szív és a tüdő, valamint jópár kisebb szerv is, amelyek résztvesznek a keringés- és légzőrendszer fenntartásában. Minthogy a szív-és érrendszeri megbetegedések vezető halálozási oknak számítanak – érthető, hogy ezen sportolóknak miért jobbak a halálozási mutatóik. Szignifikánsan alacsonyabbak a mutatóik, mint az átlag populációnak, azaz jelentősen jobbak a túlélési esélyeik. Ez az egyik fő oka a várhatóan hosszabb élettartamnak.

Egyes kutatások akár 13%-kal nagyobb túlélési előnyökről is beszámolnak, számszerűsítve:

  • maratonfutók +4,3 év
  • Tour de France kerékpáros +8 év
  • állóképességi olimpikon +6,3 év

Az idő előrehaladtával azonban a rákos megbetegedések náluk is növekedést mutatnak, nem szereznek védettséget ellene. Bár ezt azzal is magyarázhatjuk, hogy egyszerűen tovább élnek, 4-8 év plusz élettartammal jelentősen megnövekedik a kialakulás kockázata.

„De eredményes sportolókról beszélünk, biztosan eleve sokkal jobb a genetikájuk, mint bárki másnak”

Hangzik a tudományos eredményeket megcáfolandó mondat. A tudósokat is foglalkoztatta a kérdés, ezért genetikai kutatásokat végeztek, melynek végén arra az eredményre jutottak, hogy a pozitív eredmények nem magyarázhatóak a genetikával. Azon élsportolók, akik megterhelő aerob testmozgást végeznek, hasonló betegség tulajdonságokkal kapcsolatos genotípusokat mutatnak, mint bármely átlagember. Génjeik alapján ugyanúgy hajlamosak a súlyosabb, halálhoz vezető megbetegedésekre és egy korábbi cikkünkben már láthattuk, hogy a felső légúti, megfázásos, influenzaszerű betegségekre még fogékonyabbak is, a nagy terhelés miatt.

Mindezen csoportra bontott adatok férfiakra vonatkoznak. Női sportolókkal kapcsolatban nem rendelkeztek elegendő adattal a sporttípusok szerinti vizsgálathoz, mert ha túl kicsi a merítés, akkor pontatlan adatokat hozhat egy vizsgálat. Ilyenkor mondjuk, hogy a téma további kutatásokat igényel. Jelenleg annyit biztosan állíthatunk, hogy az élsportoló nők túlélési esélyei is kifejezetten jók, míg a férfiaknál 31%-os, addig a nőknél 49%-os mutatóval kell számolni a bármely okból eredő halálozás kockázatát. A jelentős különbség abból fakad, hogy nők születéskor várható élettartama hosszabb, 6-8 évvel élnek tovább és ezen előnyüket akkor is megőrzik, ha professzionális szinten sportolnak.

Nehéz eldönteni, hogy ezek az években mérhető pozitív mutatók pontosan minek köszönhetőek: a magasan képzett edzettség hatása vagy az életmódé? Ilyen közvetlen ok-okozati kapcsolatot nem tudtak még feltárni, talán mert nincs is. Akik valaha versenyszerűen sportoltak, bár visszavonult sportolók, nyugdíjazás után is egészségesebb életmód jellemzi őket. Életük jelentős részében kevesebb alkoholt fogyasztottak, kerülték a dohányzást (jelentősen csökkentve a tüdőrák kialakulásának esélyét).

Egész élettartamukra aktív életmódot folytatnak, szabadidős tevékenységeiket rendszeresen kapcsolják össze fizikai aktivitással, túrázás, könnyed mozgások. Alvási, étkezési szokásaik rendszeresek, káros hatásoktól mentesek maradnak. A rendszeresen végzett, mérsékelt testmozgás mindenképpen jó.  Azonban a  megfelelően felépített, kontrollált és a megterhelő edzéseket, versenyeket is regenerálni képes magas intenzitáson végzett, valamint hosszú edzéseket is tartalmazó sport sem árt.

Felhasznált szakirodalom:
  • Runacres, A., Mackintosh, K.A. & McNarry, M.A. Health Consequences of an Elite Sporting Career: Long-Term Detriment or Long-Term Gain? A Meta-Analysis of 165,000 Former Athletes. Sports Med (2020). https://link.springer.com/article/10.1007/s40279-020-01379-5#article-info
  • Min Thao, Sreenivas P Veeranki, Shengxu Li, Lyn M Steffen, Bi Xi. Beneficial associations of low larde doses of leisure time physical activity with all-cause, cardiovascular disease and cancer mortality: a national cohor study of 88,140 US adults. Brithis Journal of Sports Medicine 2019. 53:1405-1411. https://bjsm.bmj.com/content/53/22/1405
Dr. Molnár Attila
Dr. Molnár Attila
Tovább olvasom
"Az, hogy 25 km futás után nem fáradok el, annak az eredménye, hogy ilyen edzéstervvel futok. A szakmai megalapozottság gyakorlatban is bizonyított, meghozza a várt eredményeket. Még úgy is, hogy azt érzem lassabban futok, mint tudnék és a pulzusomat is figyelnem kell, de megvan az eredménye!"
Balogh Györgyi
Balogh Györgyi
Tovább olvasom
"A jelentkezésem után időpontot kellett foglalnom az első konzultációra. Amikor csörgött a telefon, egy nagyon kedves női hang mutatkozott be Nagy Mariann edző személyében és számomra meglepő módon kérdéseket tett fel, annak ellenére, hogy az adatlapot kitöltöttem. Megbeszéltük, hogy milyen egészségügyi problémával küzdök, a z első pillanattól kezdve megtaláltuk a közös munkához szükséges összhangot."
Bognár Gabriella
Bognár Gabriella
Tovább olvasom
"A Plandurance-el nincs helyhez kötöttség. Ő kiírja a TP-ben ,Te megcsinálod bárhol vagy is a nagy világban. Kiértékelik ha kell beszéltek róla. Aztán közösen örültök a sikernek mert az garantáltan nem marad el."
Előző
Következő

Hogyan érd el, hogy kevesebb kalóriabevitel mellett se legyél állandóan éhes?

Mielőtt leleplezném a „titkos” kis tippeket, hogy hogyan is lehet segíteni azon, hogy még a kalóriamegszorításos időszakban se legyen gondod az állandóan korgó gyomroddal, fontosnak tartom tudatosítani: a megfelelően beállított étrend mellett fontos az étkezéshez való hozzáállásodat is megfigyelned.
Tovább >>

3 tipp, hogy még technikásabb terepfutó legyél

Egy dombedzés általában sosem kellemes, mégis kulcsfontosságú az izomerőnk fejlesztésében. Síkon végzett edzések könnyen mérhetőek és egyszerűbben végrehajthatóak, mint az emelkedőn végzett edzések.
Tovább >>

Tükör, négyzethálós papír és az elefánt segge

Így az elején érdemes most ezt jól végiggondolni és valahogy benntartani a világraszóló vágyakat a realitásnak az ő medrében. Nem megy ez mindenkinek, felnőtt embereket látok beletörni a saját vágyálmaikba és szembesülni azzal, hogy nem tették meg maguknak azt a
Tovább >>

Megfáztam, fussak?

Megfázás és megfázás között is lehetnek különbségek és persze mozgás és egy tervezett strukturált edzés között is van különbség. Valamiért az intenzívebb edzésmunkát végző sportolók könnyebben kapták el a vírust, gyakrabban fáznak meg. Menjünk bele egy kicsit.
Tovább >>

Mi szeretjük a sütiket, akkor is, ha azok követnek minket! :-)
A sütik biztosítják ugyanis a weboldalunk hatékony működését, és azt is, hogy a marketingünk korszerű legyen. De ez Neked is jó. Így tudunk például megvédeni attól, hogy ne zaklassunk felesleges reklámokkal.
Éppen ezért cookie-kat ("sütiket") és más követő megoldásokat használunk,  bizonyos adatokat átadunk külső partnereknek, például Facebooknak vagy a Google-nek, ha hozzájárulsz a [Mindet elfogadom] gombra kattintással.
Ha szeretnéd, Te magad is eldöntheted az Adatvédelmi beállítások linkre kattintva, mihez járulsz hozzá, és át tudod nézni a részleteket az Adatkezelési tájékoztatónkban. Későbbiekben is változtathatsz, a bal alsó sarokban található fogaskerékre kattintva.
Most pedig arra kérünk, járulj hozzá a sütik és követőkódok használatához a [Mindet elfogadom] gomb megnyomásával!

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Szeretnénk minél személyreszabottabb élményeket és szolgáltatásokat nyújtani a weboldalunkon és azon túl is. Ezért használunk un. sütiket és követőkódokat, és ezért adunk át bizonyos adatokat külső partnereknek. Ezeknek a funkcióknak egy része, amik a rendszer üzemeltetéséhez szükséges, azonnal elindul, egy másik részét viszont Te tudod szabályozni ezen a felületen az egyes kategóriákban, amelyeknél a nevekre kattintva meg tudod nézni a részleteket. További információkat az Adatkezelési tájékoztatónkban találsz. Arra kérünk, segítsd a munkánkat, és kattints az [ÖSSZES ENGEDÉLYEZÉSE] gombra!

A weboldal rendszerének működéséhez szükség van különböző beépülő modulokra és megoldásokra. Ezekhez tartozó sütiazonosítók találhatók itt.

wordpress_gdpr_allowed_services Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti wordpress_gdpr_cookies_allowed Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti wordpress_gdpr_cookies_declined Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti

Összes tiltása
Összes engedélyezése