Skip to content

Ezért tartsd tisztán a futócipőd!

Beköszöntött az igazi őszi időjárás. Sár, eső, pocsolyák lépten-nyomon. Erdőben, de az aszfaltos futásunk során is nehezen tudjuk elkerülni, hogy ne ázott, saras cipővel térjünk haza. Különösen fontos, hogy futócipőnket megfelelően gondozzuk az edzések végeztével, hogy sokáig tudjuk használni azt.

Gyakran hallom, és olvasom különböző fórumokon, csoportokban, hogy a cipők gyorsabban  használódnak el, szakadnak szét. Sok esetben közrejátszik az is, hogy nem megfelelően tisztítjuk, tartjuk rendben azt az igazán fontos eszközt, amely a mindennapi edzéseinket végigkíséri. Nem csak azért kell a futócipőket tisztán tartani, hogy tényleg szép tiszta legyen. Ha pedig nem is foglalkozunk ezzel a ténnyel, mert másnap úgyis megint sáros lesz, akkor hagyhatjuk úgy száradni, ahogy van. Kulcsfontosságú szerepe van a tisztán tartásának higiénia és tartósság szempontjából is.

Tippek, amelyek egyszerűek, mégis jól jönnek, hogy könnyedén végezz a teendőkkel:

  1. Alapvető eszközök rendelkezésre álljanak: lavor, vagy mosdó, erre a célra rendszeresített szivacs, vízlepergetős spray (ha szoktál ilyet használni), antibekteriális és fertőtlenítő spray.
  2. Futás végeztével mielőtt visszatérnél a házba, lakásba, a sár egy részét már kint takarítsd le. A friss sarat még könnyebb eltávolítani, főleg ha azt nem a fürdőszobában próbálod megtenni, a másodlagos takarítástól is jobban megkíméled magad. Az igazán okos tanácsok közt a pontos leírást is megtalálod, hogy először a sarok résznél, majd az orr résznél összeérintve kopogtasd ki a sarat a cipődből.
  3. Hazaérve a cipő levételével a talpbetétet is távolítsd el, és jól szellőző helyre tedd száradni.
  4. Lazítsd ki a cipőfűzőt vagy gyorsfűzőt lazítsd, hogy a cipő is minél jobban tudjon szellőzni.
  5. Folyó csapvíz alatt öblítsd le a cipőről a sarat, ha szükséges akkor egy puha kefével vagy szivaccsal súrold át óvatosan, hogy ne maradjon rajta rátapadt sár.
  6. A Gore-tex membránnal ellátott cipők esetében a tisztítást követően lehet újra használni a vízlepergető spray-t. Mivel ez egyedi, a használati utasítást vedd figyelembe.
  7. A megfelelő szárítás nagyon fontos a cipő esetében. Lehetőleg a vizet csepegtessük ki a belsejéből is, és jól szellőző helyen szárítsuk. Figyelj arra, hogy radiátorra, magas hőnek közvetlenül nem tedd ki a cipőt. A szárítást segítheti egyszerűbb megoldásként újságpapírral kibélelni, ami felszívja a nedvességet, ezt érdemes cserélni is. Manapság lehet kapni olyan cipőszárítókat, amely egyenletes, de nem magas hőmérsékleten szárítják ki a cipőket, ez még jobb megoldás.
  8. A száradást követően fertőtlenítő, szagtalanító spray is használható, amely szintén hozzájárul a cipő hosszantartó életéhez.
  9. Tényleg győződj meg arról, hogy a cipők belülről teljesen megszáradtak, mielőtt a talpbetétet visszahelyezed és újra szorosra kötöd a cipőd.

A ne tegyük rész következik!

Érdemes kiemelni, hogy mi az, amit semmiképp se tegyél a futócipővel:

  • Magas hőfokon, extrém centrifugálással mosógépben kimosni. Tönkreteszi az anyagszerkezeteket. A nem erre a célra gyártott mosóporok, mosószerek, szappanok szintén okozhatnak károkat az anyagban.
  • Tűző napra ne tedd ki, közvetlen erős napfény sem tesz jót a cipőnek, ugyanúgy mint a forró radiátoron való szárítás sem.
  • Ne tárold műanyag szatyorban futócipőid. Jól szellőző helyen, vagy a papír dobozában, szellőzve is megfelelő lehet a tárolás a nem futott időkben.

Tanácsok, hogy általánosságban, ha nem a nagyon saras, esős futásokról beszélünk, milyen gyakran takarítsd futócipőd, milyen rutin műveleteket iktass be a futások végén:

  • Minden futás után: a talpbetétet vedd ki és szellőztesd ki. Hiszen attól, hogy nem áztunk el, az izzadságtól, a párásodástól a nedves talpbetét bele tud büdösödni a cipőbe.
  • A futócipőd is ugyanúgy jól szellőző helyen hagyd, hogy ki tudjon száradni.

Miért van szükség arra, hogy rendszeresen szárítsd, takarítsd, karbantartsd futócipőd?

  • Egyszerűen megfogalmazva azért, hogy sokáig tudd használni!
  • A rátapadt, belekúszó homok, por az anyagot teheti tönkre idő előtt.
  • Ha nem szellőzteted, szárítod ki cipődet az izzadságtól és párától, a baktériumok bizony elszaporodnak, a kellemetlen szag mellett higiénia szempontból sem jó, ha így használod a cipőid.

A futócipők tárolása, amikor épp használaton kívül vannak:

  • Tehát megszárítjuk teljesen, kiszellőzik, addig nem tesszük be a szekrénybe, polcra, dobozába.
  • Tanácsos egyébként a talpbetét olyankor visszatenni, amikor használni akarjuk, addig külön tároljuk.

Utolsó jó tanács, ami szintén hozzájárul ahhoz, hogy a futócipődben komfortosan érezd magad hosszan: minden futás alkalmával használj tiszta zoknit. Tudom, van olyan, hogy egy könnyed fél órás futás végeztével a zoknidba bele se izzadsz és úgy gondolod, hogy ezt még fel tudod venni egy újabb alkalommal, hiszen szaga sincs, de az már nem olyan, hidd el.

Forrás:

  1. https://www.salomon.com/en-gb/running/trail-running-advice/how-do-i-clean-my-running-shoes
Dr. Molnár Attila
Dr. Molnár Attila
Tovább olvasom
"Az, hogy 25 km futás után nem fáradok el, annak az eredménye, hogy ilyen edzéstervvel futok. A szakmai megalapozottság gyakorlatban is bizonyított, meghozza a várt eredményeket. Még úgy is, hogy azt érzem lassabban futok, mint tudnék és a pulzusomat is figyelnem kell, de megvan az eredménye!"
Balogh Györgyi
Balogh Györgyi
Tovább olvasom
"A jelentkezésem után időpontot kellett foglalnom az első konzultációra. Amikor csörgött a telefon, egy nagyon kedves női hang mutatkozott be Nagy Mariann edző személyében és számomra meglepő módon kérdéseket tett fel, annak ellenére, hogy az adatlapot kitöltöttem. Megbeszéltük, hogy milyen egészségügyi problémával küzdök, a z első pillanattól kezdve megtaláltuk a közös munkához szükséges összhangot."
Bognár Gabriella
Bognár Gabriella
Tovább olvasom
"A Plandurance-el nincs helyhez kötöttség. Ő kiírja a TP-ben ,Te megcsinálod bárhol vagy is a nagy világban. Kiértékelik ha kell beszéltek róla. Aztán közösen örültök a sikernek mert az garantáltan nem marad el."
Előző
Következő

Futásaink csendes megkeserítői: a hirtelen fellépő gyomorproblémák

A becslések szerint az állóképességi sportolók 30-50% -a szenved váratlan bélproblémáktól.
Tovább >>

5 fontos tennivaló, mielőtt belevágnál a futásba

Ketyeg az óra, már második évébe lépett a covid utáni világ és ebben az új világban nehezebb ép eszünknél és persze ép testünknél is maradni, pedig talán fontosabb is lenne, mint valaha. 
Tovább >>

Új év; új, egészségesebb én

Egy sikeres új év jellemzően új tervekkel indul. A legjobb tervekhez pedig már az elmúlt év végével érdemes számba venni és jobban fókuszálni, hogy mi az, amin szeretnél mindenképp az új évben változtatni. Neked is van az egészségeddel kapcsolatos újévi fogadalmad?
Tovább >>

Diszkó, helikopter, bringa, erdő, guminő

Nagyságrendileg úgy értek össze az ágak előttem, mint a tinilányok a gyáli diszkóban és pont úgy rebbentek is szét, amikor már kicsit közelebb értem. Volt néhány persze, ami nem rebbent szét, csak lázadásból ott maradt, ilyenkor meg én makacsoltam meg
Tovább >>