Skip to content
gyakorlati

Gyakorlati tanácsok időszűkében szenvedő sportolók részére

Hobbi sportolóként az egyik legnagyobb ellenségünk az idő! No nem feltétlenül a verseny stopper órájára gondolok most, hanem a mindennapok rohanó perceire, óráira. Mindannyian iskola/munkahely/család/stb. mellett próbáljuk kihozni magunkból a legtöbbet.

Szerencsés esetben egy hozzáértő edző felügyeli edzéseinket, ezáltal pontosan meghatározva a céljainknak és állapotunknak megfelelő terhelést, de a napjainkat nem tudja helyettünk beosztani. Ezt nekünk kell megoldanunk, és legyünk őszinték, ez sokszor nem is olyan egyszerű! Az időmenedzsment (de szép magyar szó), fontos része az életünknek és kulcsa a tervezés.

Akárcsak az optimális edzésé!

A tapasztalat azt mutatja, hogy amennyiben reggel sikerül elvégezned az edzésed, akkor a nap többi részében nem fogsz azon idegeskedni, hogy mikor lesz időd sportolni és hogy fog menni az egész napos stressz után. Akármennyire is nyugodt munkád van, mire délután – este hazaérsz inkább pihenni vágysz már, nem igaz? Pláne most, hogy egyre korábban sötétedik, egyre hűvösebb is az idő, ezek a körülmények sokszor nem a legmotiválóbbak. Különben is olyan messze van még a következő évi főverseny, egy lazulás belefér… aztán még egy… és úszik el a felkészülés.

Ne érts félre, van az a fáradtság, élethelyzet, amikor igenis ki kell hagyni az aznapi edzést, de mennyivel egyszerűbb, ha korán reggel elvégzed a kiírt feladatokat és a jól végzett munka nyugalmával veted bele magad a teendőidbe. Bevallom, nekem is vannak nehezebb napjaim, amikor nehezebben indulok el edzeni.

Fáradtság, motiválatlanság, otthoni teendők és még sorolhatnám

Aztán egy pillanatig arra gondolok, hogy amikor esetleg beteg voltam vagy néha-néha sérült, akkor mennyire vágytam volna egy akármilyen rövid kis edzésre is, csak edzhessek végre. Na és ilyenkor elindulok. Pár száz méter után már érzi is az ember, hogy vétek lett volna kihagyni az edzést, mert a mozgásnál kevés szebb dolog van az életben, és tényleg csak elindulni volt nehéz.

Tuti bejövős tipp: beszéld meg sporttársaddal, hogy menjetek együtt edzeni! Egy percig nem fogsz azon gondolkodni, hogy kihagyd-e a mai adagot, mert tudod, hogy vár rád és fordított esetben mekkora szívás lenne.

Következő tanácsom, hogy készülj elő az edzésre. Előző nap este készítsd ki a felszerelésed, ruhád, amire szükséged lesz, hogy ne reggel kelljen még azzal is babrálni, hanem egy gyors, könnyű reggeli után rögtön tudj indulni. Időt spórolsz magadnak, amit még az ágyban tölthetsz.

És talán itt érkeztünk el az egész „rendszer” kulcsához, a pihenéshez, az alváshoz. Felnőtt ember átlagos alvás igénye 7-8 óra. Ha időben lefekszel, nem fog gondot okozni a kora reggeli edzés. Ja hogy este még filmet nézel, netezel, instázol… egy kivétel van, ha a Plandurance instagram oldalát böngészed! Na jó, viccet félretéve, a pihenés ugyanolyan fontos része az edzésnek, mint maga a sporttevékenység. Ha nem megfelelő mennyiségű és minőségű a pihenésed, szinte feleslegesen hajtod szét magad az edzésen, a fejlődés váratni fog magára, te pedig majd bánkódsz, hogy miért nem jönnek az eredmények.

Javaslom, hogy nézz magadra kicsit külső szemmel, mintha egy kamerán keresztül néznéd önmagad filmjét. Ha már veszed a fáradtságot és rendszeresen sportolsz, fizetsz az edződnek a szakmailag kifogástalan felkészítésért, akkor te is tedd bele a tőled telhető legtöbbet! Ez sokszor apróságokon múlik, de ha a sok apróság összeáll, abból lesz a kerek egész.

Dr. Molnár Attila
Dr. Molnár Attila
Tovább olvasom
"Az, hogy 25 km futás után nem fáradok el, annak az eredménye, hogy ilyen edzéstervvel futok. A szakmai megalapozottság gyakorlatban is bizonyított, meghozza a várt eredményeket. Még úgy is, hogy azt érzem lassabban futok, mint tudnék és a pulzusomat is figyelnem kell, de megvan az eredménye!"
Balogh Györgyi
Balogh Györgyi
Tovább olvasom
"A jelentkezésem után időpontot kellett foglalnom az első konzultációra. Amikor csörgött a telefon, egy nagyon kedves női hang mutatkozott be Nagy Mariann edző személyében és számomra meglepő módon kérdéseket tett fel, annak ellenére, hogy az adatlapot kitöltöttem. Megbeszéltük, hogy milyen egészségügyi problémával küzdök, a z első pillanattól kezdve megtaláltuk a közös munkához szükséges összhangot."
Bognár Gabriella
Bognár Gabriella
Tovább olvasom
"A Plandurance-el nincs helyhez kötöttség. Ő kiírja a TP-ben ,Te megcsinálod bárhol vagy is a nagy világban. Kiértékelik ha kell beszéltek róla. Aztán közösen örültök a sikernek mert az garantáltan nem marad el."
Előző
Következő

Futás kánikulában

Kánikulában nincs kedved futni? Segítek, az étkezésen nem fog múlni Nyáron se menjen el a kedved a futástól, a táplálkozással ezen is tudunk segíteni A nagy hőség, a 27-28 fok feletti napi átlaghőmérséklet már nem csak a betegeket, a gyermekeket
Tovább >>

5 ökölszabály a kánikulában futáshoz

Tegye fel a kezét, akivel már előfordult, hogy brutálisan leégett, víz nélkül indult el, esetleg napszúrást, hőgutát kapott a nyári időszakban 🙂 Nem sok kedved van így kánikulában futni, igaz? Nos, ahhoz, hogy nyáron se menjen el a kedved a
Tovább >>

Az alapozás kerékpárosoknak: az év legfontosabb időszaka

Az alapozó időszak az (alap)állóképesség fejlesztésének az időszaka. Nevében is sejteti, hogy az egyik alapképesség fejlesztésén van a hangsúly. Ez az időszak szolgál arra, hogy a kerékpárszezonban várható kihívások számára előkészítse a terepet, és egy erős alapot adjon a versenyidőszaknak.
Tovább >>

Giro d’Italia: egy újabb nehéz hét

A Giro második hete nem telt eseménytelenül. Főleg az októberi időjárás okozott nagy zavarokat a mezőnyben. Nagy tempó, dombos szakaszok, hűvös idő, folyamatosan változó időjárás jellemezte a hetet.
Tovább >>