Skip to content

Izomláz fogalma, haszna – ahogy az orvos látja

Hmmm. Ismerősek a következő mondatok? Az interneten minden igaz. Minden is. Hogy nálad pontosan mi a helyzet, nem mindig tudod meg Dr. Google segítségével, de a tested működéséhez igyekszem pár jó elképzeléssel segíteni. Szándékosan soha nem a tünetek, panaszok alapján igyekszem megközelíteni a betegségeket, hanem inkább a hátterükről írok.  Az izomláz a sport minden szintjén jelentkezhet. Jelen írásomban főképp amatőr futók izomlázával kapcsolatosan olvashattok itt pár gondolatot, de jó közelítéssel bármilyen sporthoz alkalmazható.

Hogyha az edzés előtti bemelegítés, edzés utáni nyújtás fogalmak ismeretlenül csengenek számodra, akkor azokban mindenképpen mélyülj el!

Az izomlázra jellemző, hogy egy olyan fájdalom, ami a terhelés után, jellemzően két napon belül az érintett izmokban jelentkezik. Az izomláz hátterében több elméletet is elfogadnak, a legrégebbi a tejsavval hozza egyértelmű összefüggésbe. A nem megfelelően terhelt izmokban az ott termelt tejsav mennyisége magasabb, ez helyileg fájdalmat válthat ki közvetlenül, és a szöveti pH változásával is. A tejsav gyors lebomlása, az izom jó keringése miatt ez az elmélet nem feltétlenül írja le jól a folyamatot minden tekintetben. Azonban a kialakulásának egy fontos alappillére.

Az egészen apró sérülések (mikrotraumák) nagyobb száma, a sejten belül megnövekedett kalciumion-koncentráció, szabadgyökök felszaporodása is egyértelműen elfogadott elmélet az izomláz hátterében. Azonban a teljes folyamatot, kialakulást, tüneteket, panaszokat, gyógyulást is figyelembe véve igazán jól a helyileg kialakult gyulladásos folyamat alapján lehet leírni az izomlázat. A gyulladásos folyamatnak részjelensége a többi korábbi elmélet is. A gyulladásos folyamatok kifejezés valójában egy rendkívül összetett biológiai rendszer működését jelenti, a egyik szervezet védekező mechanizmusa káros hatások ellen. Ez a rendszer lép működésbe fertőzés esetén is.

Ezek után viszonylag könnyű helyzetben vagyunk, mert már tudjuk is, hogy mit tegyünk, hogy megelőzzük, vagy ha már kialakult, akkor enyhítsük.

Izomláz megelőzése, kezelése

Szükséges hozzá a jól átgondolt, felépített edzésterv, gondos bemelegítés, levezetés, nyújtás, edzéshez a megfelelő folyadék-, tápanyag-, ásványi anyag-, vitaminbevitel. Így az izmainkat nem éri olyan terhelés, ami elindítja ezt a folyamatot.

Amennyiben már kialakult, akkor meg egyrészt meg is nyugodhatunk, hogy önmagától is el fog múlni idővel… Másrészt pedig pihentetés, óvatos nyújtás, masszírozás, a fájdalomra helyi hűtés lehet hatásos.

Igazi gondot az jelenthet, hogy a fájdalom nem csak az izomláz tünete lehet. Izomfájdalmat okozhat több betegség, sérülés is. Hogyha 2-3 nap alatt nem szűnnek a fájdalmak, nem jelentős terhelés hatására alakult ki, a fájdalom elviselhetetlenül heves, mindenképpen érdemes az edzőnkkel, orvosunkkal felvenni a kapcsolatot, mert ekkor nem izomláz okozza a tüneteket!

Dr. Molnár Attila
Dr. Molnár Attila
Tovább olvasom
"Az, hogy 25 km futás után nem fáradok el, annak az eredménye, hogy ilyen edzéstervvel futok. A szakmai megalapozottság gyakorlatban is bizonyított, meghozza a várt eredményeket. Még úgy is, hogy azt érzem lassabban futok, mint tudnék és a pulzusomat is figyelnem kell, de megvan az eredménye!"
Balogh Györgyi
Balogh Györgyi
Tovább olvasom
"A jelentkezésem után időpontot kellett foglalnom az első konzultációra. Amikor csörgött a telefon, egy nagyon kedves női hang mutatkozott be Nagy Mariann edző személyében és számomra meglepő módon kérdéseket tett fel, annak ellenére, hogy az adatlapot kitöltöttem. Megbeszéltük, hogy milyen egészségügyi problémával küzdök, a z első pillanattól kezdve megtaláltuk a közös munkához szükséges összhangot."
Bognár Gabriella
Bognár Gabriella
Tovább olvasom
"A Plandurance-el nincs helyhez kötöttség. Ő kiírja a TP-ben ,Te megcsinálod bárhol vagy is a nagy világban. Kiértékelik ha kell beszéltek róla. Aztán közösen örültök a sikernek mert az garantáltan nem marad el."
Előző
Következő

A Kör női csúcstartója a Plandurance edzői csapatában

Timi neve sokak számára ismerős lehet, hiszen az elmúlt években a hazai terepfutás, és terep ultrafutás meghatározó szereplőjévé vált. Ezentúl pedig főállása mellett a Plandurance gyakornok edzőjeként ő is várja a lelkes jelentkezőket. Timi edzői státuszát egy hosszabb tanulási folyamat előzte meg, erről, és az idáig vezető útról mesélt nekünk.
Tovább >>

Így nyertem meg majdnem az UTH-t!

Köztudott, hogy a 112 km hosszú Ultra Trail Hungary, Magyarország legnívósabb terepultrája. Aki számít, rendszerint elindul és megpróbálja megmutatni országnak-világnak, hogy mennyire jól felkészült, nagyszerű futó. Így is van ez rendjén, a versenyeket ezért rendezik. Pontosabban ezért is. Tizennégy éve
Tovább >>

Nyári edzőtábor a Balatonnál. Mutatom milyen volt!

A Plandurance Edzőtáborban jártam a hétvégén. Nagyon sűrű és nagyon aktív programokon vettem részt, ahogyan a sportolók és az edzők, munkatársak szintén. A balatonboglári NEKA Sportfalut egy hétvégére ellepte a Plandurance sportolók csapata. Megpróbáltam összefoglalni egy rövid beszámolóba mennyi élményt is lehet belepréselni egy sportos hétvégébe.
Tovább >>

Így öltözz a téli futásokra!

Macinaci, pufimellény, pehelykabát, kötött sapka és síkesztyű. Igen, szeretjük ezeket a ruhadarabokat is, csak nem futáshoz. Pláne nem a téli futásokhoz, még akkor sem, amikor mínuszban mérjük a Celsius fokokat.
Tovább >>

Mi szeretjük a sütiket, akkor is, ha azok követnek minket! :-)
A sütik biztosítják ugyanis a weboldalunk hatékony működését, és azt is, hogy a marketingünk korszerű legyen. De ez Neked is jó. Így tudunk például megvédeni attól, hogy ne zaklassunk felesleges reklámokkal.
Éppen ezért cookie-kat ("sütiket") és más követő megoldásokat használunk,  bizonyos adatokat átadunk külső partnereknek, például Facebooknak vagy a Google-nek, ha hozzájárulsz a [Mindet elfogadom] gombra kattintással.
Ha szeretnéd, Te magad is eldöntheted az Adatvédelmi beállítások linkre kattintva, mihez járulsz hozzá, és át tudod nézni a részleteket az Adatkezelési tájékoztatónkban. Későbbiekben is változtathatsz, a bal alsó sarokban található fogaskerékre kattintva.
Most pedig arra kérünk, járulj hozzá a sütik és követőkódok használatához a [Mindet elfogadom] gomb megnyomásával!

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Szeretnénk minél személyreszabottabb élményeket és szolgáltatásokat nyújtani a weboldalunkon és azon túl is. Ezért használunk un. sütiket és követőkódokat, és ezért adunk át bizonyos adatokat külső partnereknek. Ezeknek a funkcióknak egy része, amik a rendszer üzemeltetéséhez szükséges, azonnal elindul, egy másik részét viszont Te tudod szabályozni ezen a felületen az egyes kategóriákban, amelyeknél a nevekre kattintva meg tudod nézni a részleteket. További információkat az Adatkezelési tájékoztatónkban találsz. Arra kérünk, segítsd a munkánkat, és kattints az [ÖSSZES ENGEDÉLYEZÉSE] gombra!

A weboldal rendszerének működéséhez szükség van különböző beépülő modulokra és megoldásokra. Ezekhez tartozó sütiazonosítók találhatók itt.

wordpress_gdpr_allowed_services Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti wordpress_gdpr_cookies_allowed Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti wordpress_gdpr_cookies_declined Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti

Összes tiltása
Összes engedélyezése