Skip to content

Izomláz fogalma, haszna – ahogy az orvos látja

Hmmm. Ismerősek a következő mondatok? Az interneten minden igaz. Minden is. Hogy nálad pontosan mi a helyzet, nem mindig tudod meg Dr. Google segítségével, de a tested működéséhez igyekszem pár jó elképzeléssel segíteni. Szándékosan soha nem a tünetek, panaszok alapján igyekszem megközelíteni a betegségeket, hanem inkább a hátterükről írok.  Az izomláz a sport minden szintjén jelentkezhet. Jelen írásomban főképp amatőr futók izomlázával kapcsolatosan olvashattok itt pár gondolatot, de jó közelítéssel bármilyen sporthoz alkalmazható.

Hogyha az edzés előtti bemelegítés, edzés utáni nyújtás fogalmak ismeretlenül csengenek számodra, akkor azokban mindenképpen mélyülj el!

Az izomlázra jellemző, hogy egy olyan fájdalom, ami a terhelés után, jellemzően két napon belül az érintett izmokban jelentkezik. Az izomláz hátterében több elméletet is elfogadnak, a legrégebbi a tejsavval hozza egyértelmű összefüggésbe. A nem megfelelően terhelt izmokban az ott termelt tejsav mennyisége magasabb, ez helyileg fájdalmat válthat ki közvetlenül, és a szöveti pH változásával is. A tejsav gyors lebomlása, az izom jó keringése miatt ez az elmélet nem feltétlenül írja le jól a folyamatot minden tekintetben. Azonban a kialakulásának egy fontos alappillére.

Az egészen apró sérülések (mikrotraumák) nagyobb száma, a sejten belül megnövekedett kalciumion-koncentráció, szabadgyökök felszaporodása is egyértelműen elfogadott elmélet az izomláz hátterében. Azonban a teljes folyamatot, kialakulást, tüneteket, panaszokat, gyógyulást is figyelembe véve igazán jól a helyileg kialakult gyulladásos folyamat alapján lehet leírni az izomlázat. A gyulladásos folyamatnak részjelensége a többi korábbi elmélet is. A gyulladásos folyamatok kifejezés valójában egy rendkívül összetett biológiai rendszer működését jelenti, a egyik szervezet védekező mechanizmusa káros hatások ellen. Ez a rendszer lép működésbe fertőzés esetén is.

Ezek után viszonylag könnyű helyzetben vagyunk, mert már tudjuk is, hogy mit tegyünk, hogy megelőzzük, vagy ha már kialakult, akkor enyhítsük.

Izomláz megelőzése, kezelése

Szükséges hozzá a jól átgondolt, felépített edzésterv, gondos bemelegítés, levezetés, nyújtás, edzéshez a megfelelő folyadék-, tápanyag-, ásványi anyag-, vitaminbevitel. Így az izmainkat nem éri olyan terhelés, ami elindítja ezt a folyamatot.

Amennyiben már kialakult, akkor meg egyrészt meg is nyugodhatunk, hogy önmagától is el fog múlni idővel… Másrészt pedig pihentetés, óvatos nyújtás, masszírozás, a fájdalomra helyi hűtés lehet hatásos.

Igazi gondot az jelenthet, hogy a fájdalom nem csak az izomláz tünete lehet. Izomfájdalmat okozhat több betegség, sérülés is. Hogyha 2-3 nap alatt nem szűnnek a fájdalmak, nem jelentős terhelés hatására alakult ki, a fájdalom elviselhetetlenül heves, mindenképpen érdemes az edzőnkkel, orvosunkkal felvenni a kapcsolatot, mert ekkor nem izomláz okozza a tüneteket!







Dr. Molnár Attila
Dr. Molnár Attila
Tovább olvasom
"Az, hogy 25 km futás után nem fáradok el, annak az eredménye, hogy ilyen edzéstervvel futok. A szakmai megalapozottság gyakorlatban is bizonyított, meghozza a várt eredményeket. Még úgy is, hogy azt érzem lassabban futok, mint tudnék és a pulzusomat is figyelnem kell, de megvan az eredménye!"
Balogh Györgyi
Balogh Györgyi
Tovább olvasom
"A jelentkezésem után időpontot kellett foglalnom az első konzultációra. Amikor csörgött a telefon, egy nagyon kedves női hang mutatkozott be Nagy Mariann edző személyében és számomra meglepő módon kérdéseket tett fel, annak ellenére, hogy az adatlapot kitöltöttem. Megbeszéltük, hogy milyen egészségügyi problémával küzdök, a z első pillanattól kezdve megtaláltuk a közös munkához szükséges összhangot."
Bognár Gabriella
Bognár Gabriella
Tovább olvasom
"A Plandurance-el nincs helyhez kötöttség. Ő kiírja a TP-ben ,Te megcsinálod bárhol vagy is a nagy világban. Kiértékelik ha kell beszéltek róla. Aztán közösen örültök a sikernek mert az garantáltan nem marad el."
Előző
Következő

A meleg előtti akklimatizáció új irányai

A XXXII. Nyári Olimpiai Játékok még épp javában zajlana, ha nem jön közbe a koronavírus. Idén nem került megrendezésre, de a jövő évi, új időpont sem változtat azon a tényen, hogy a modern kori olimpiák egyik, hanem a legmelegebb játékára
Tovább >>

Te miért futsz?

Tegnap egy motivációs előadásra hívtak meg, ahol a száraz, szakmai előadások közben egy-egy ilyen pihentető, szórakoztató előadásra is szükség van, mint az enyém. A végén mindig jön a kérdés, hogy „Miért pont a futás?” Jó kérdés. 18 éve futok és
Tovább >>

Gyakorlati tanácsok időszűkében szenvedő sportolók részére

Hobbi sportolóként az egyik legnagyobb ellenségünk az idő! No nem feltétlenül a verseny stopper órájára gondolok most, hanem a mindennapok rohanó perceire, óráira. Mindannyian iskola/munkahely/család/stb. mellett próbáljuk kihozni magunkból a legtöbbet.
Tovább >>

Miben fussunk télen: a téli futás eszköztára

Amint elmúlik a kánikula és kiélveztük a nem esős őszi napokat, sok futó tavaszig pihenni hagyja a futócipőit, mert nem talál megnyugtató választ “a miben fussunk télen” kérdésre. Ne kövesd el ezt a hibát! Úgyhogy itt vannak az én tippjeim
Tovább >>