Skip to content

Legyél Te is Gömbvillám

Tudsz megállás nélkül futni 30 percet? Ha még nem, akkor ne félj, nem vagy egyedül! A tavaly tavasszal meghirdetett és nagy sikert aratott #fittmaradok kampány után most a teljesen kezdő futókra fókuszál a Gömbvillám program.

A 2020. márciusában hirtelen betört korlátozásokra a leggyorsabban reagált a Plandurance. Akkoriban elsőként hirdettünk az országban olyan kampányt, ahol minden érdeklődő teljesen díjmentesen kapott tizenhat héten át tartó edzéstervet szakmailag képzett futóedzőktől. A márciustól július végéig tartó programon több mint nyolcszáz futót sikerült megmozgatni a koronavírus berobbanását követő válságos időkben, ami igazán nagy örömmel töltötte el kollégáinkat.

Legújabb, január elején meghirdetett kampányunkban most kifejezetten a kezdő futókat célozzuk meg, és díjmentesen kínálunk edzési lehetőséget minden olyan futni vágyó számára, akinek jelenleg még komoly kihívást jelent 30 perc megállás nélküli kocogás teljesítése.

A program ötletgazdája, Moós Gergely mára már túl van jó néhány futóversenyen, de pár évvel ezelőtt még közelében sem volt egy 3 óra 30 perces maraton teljesítésének.

Hogy kezdődött, mik a legelső emlékeid önmagadról, amikor eldöntötted, hogy itt a vége, és változtatni kell?

Emlékszem arra, mikor 124 kilósan ültem a fotelben, térdemen a laptop, a tévé a háttérben megy, és csak hallgatom. A távirányító kényelmesen pihen a hasamon. Élénken él bennem a kép, hogy úgy ülök a fotelben, hogy ha 30-40 centi magasra feldobom a TV távirányítóját, akkor becsapódik, vet némi hullámot, aztán úgy marad, megáll a pocakomon. Annyira szégyelltem és utáltam magam, hogy nem készült rólam fotó évek óta. Mindenkinek megtiltottam, hogy fényképezzen, a családi fotókon kitakartam magam, a Facebookon pedig a macskám fotója volt a profilképem. Ekkoriban fogalmazódott meg bennem a változás iránti igény, csak fogalmam sem volt, hogy miként kezdjek neki.

Mégis elindultál egy úton. A kezdeti időszak volt a legnehezebb?

Annyit tudtam, hogy változtatnom kell, és az is motoszkált a fejemben, hogy talán futnom kellene. De hát hogyan tudnék én futni, gondoltam akkoriban, mivel 10 métert sem tudtam volna megtenni. Az elhatározás kezdett megszületni bennem, de a konkrét cselekedetig még eltelt egy kis idő. Ha a Gömbvillám program már akkor létezett volna, amikor az első futólépéseimet megtettem, sokkal hamarabb értem volna el a célom.

Mi volt az, ami végleg elindított azon az úton, hogy elkezdj futni?

2009. decemberében nevelőapám meghalt 54 évesen szívbetegség következtében. Testvére fél évvel azelőtt halt meg, 56 volt. Szintén a szíve vitte el. Belegondoltam, hogy én akkor 31 éves voltam, és 120 kg feletti számot mutat a mérleg. 31 évesen. Megkérdeztem magamtól, hogy akkor most 20-25 évem lehet hátra? Kevesebb, mint amit eddig éltem? Az is arcon csapott, mikor a temetésen nem ismertek már fel a ritkán látott ismerősök, akik focista kamaszként láttak utoljára. Amikor Anyu bemutatott, hogy “ő a Gergő”, akkor csak hitetlenkedve méregettek, és közben láttam az arcukon, hogy nem hisznek a szemüknek. Ezt a dagadt srácot nem ismerték fel. Rettenetes érzés volt. Akkor ott végképp megfogalmazódott bennem, hogy változtatok.

Hogy kezdted, mik voltak az első lépéseid?

Vettem cipőt, órát, és január lévén beszereztem egy téli futónadrágot. Már csak el kellett kezdeni valahogy. Először megpróbáltam futni egy kerítés hossznyit, az 50 méter. Nem ment. De nem álltam meg. Rájöttem, hogy ha a futás még messze nem az én sportom, akkor a gyaloglás lesz az! Az ment. Az év második felére már 117 kg-t mutatott a mérleg. Elindultam, gyalogoltam, olykor már sikerült bele-bele kocogni. De nagyon nem volt rendszeres, sokszor kihagytam az edzést. Éreztem, hogy ez így nem lesz jó.

Mi volt az, ami segített beépíteni a rendszeres mozgást a mindennapjaidba, ami hozzásegített ahhoz, hogy a futás a mindennapi rutinoddá váljon?

Belegondoltam abba, hogy mi az, amit komolyan veszek az életemben. A munkám az volt. Minden céges dolgomat maximális lelkiismerettel végeztem el. Mondtam magamban, de szép is lenne, ha a futást is ennyire komolyan tudnám venni! Így hát egy hirtelen jött ötlettől vezérelve beütemeztem az edzéseket a céges naptáramba. Akkoriban ezt szánalmasnak éreztem, hogy ilyenhez kellett folyamodnom, de működött! A futás rendszer lett. Futottam karácsonykor, szilveszterkor. Rengeteget dolgoztam akkoriban is, de napi 12-14 óra munka után is elmentem futni, a legtöbbször éjszaka. Sokszor én voltam az egyetlen ember az utcákon, szinte azt éreztem, hogy rajtam kívül nincs is senki, aki fut ebben a városban. Nem volt akadály az, hogy senki sincs az utcán, szemerkél a hó, vagy a villany sem világít már ki az ablakokon, mert mindenki alszik. Én futottam.

Milyen emlékek élnek benned az akkori edzéseidről?

Büszke voltam magamra, és ez újdonságként hatott rám. Évek óta nem éreztem ilyet. Vagy talán még soha. Emlékszem arra is, amikor egyik este nagyon fáradtan, este 10 után értem haza. Fürödtem és lefeküdtem aludni, pedig aznap is volt futásom. Fejem a kispárnán. Forgolódok. Basszus. Nem hagy nyugodni az új énem, kikelek az ágyból, átöltözök és elindulok futni. Nincsen kifogás. Semmi. Zéró tolerancia. Rá pár hétre pedig, mikor bemondták a rádióban, hogy aznap lesz az év leghidegebb éjszakája, abban a másodpercben döntöttem el, hogy aznap éjjel futni fogok, pedig nincs “edzésnap”, de ha ma elmegyek, akkor a lusta énem nem kerekedhet máskor sem felül, és sikerült, legyőztem!

Pedig akkoriban még nem volt olyan eszköztára a segítségnek, mint manapság…

Nem. Nem volt más csak a futás és én. Most pedig itt vagyok, és a saját példámon keresztül szeretnék segíteni minden kezdő futónak, mert pontosan tudom, hogy min megy keresztül az, aki hozzám hasonlóan kezdi a sportolást. És ehhez nem is kell 124 kilót nyomni. Célom, hogy minél több embert sikerüljön felállítani a kanapéról, hogy minél többen megismerjék és megszeressék ezt a sportot. És ehhez szeretnék szakmai segítséget biztosítani, mert azt is tudom az évek során szerzett tapasztalataimból, hogy mennyire fontos az optimális fejlődés érdekében, hogy minél kevesebb felesleges kilométer kerüljön a lábakba. Ezért alkottam meg a Gömbvillám programot.

Mi is az a Gömbvillám program?

Egyéni, személyre szabott intenzitási zóna beállítással kezdjük a közös munkát, ahol meghatározom a futni vágyó szervezetére jellemző intenzitási zónákat. Sok évnyi, többezer kezdő futóval szerzett tapasztalatunk alapján építettük fel azokat a terveket, melyek egészségesen és biztonságosan garantálják a fejlődést! Azt is tudom saját tapasztalatból, hogy ilyenkor telis-tele van mindenki kérdésekkel! Tudom, hogy mi jár a fejekben! Ezért nem engedem el senkinek a kezét! Hetente jelentkezem majd egy-egy videóval és bevezetek minden érdeklődőt a futás világába! Gömbvillámként hozzáférhet bárki ahhoz a tudástárhoz, ahol technikai, edzéselméleti és egyáltalán a futás világában felmerülő kérdésekről összeállított anyagaink vannak. Ez egy folyamatosan bővülő szakmai tudásbázis, ahová a sportolóinkban felmerülő kérdések alapján dolgozunk ki részletes, közérthető szakmai anyagokat.

A programra 2021. január 15. éjfélig van lehetőség jelentkezni, a közös munka pedig 
18-ától indul majd. Ne maradj le!







Dr. Molnár Attila
Dr. Molnár Attila
Tovább olvasom
"Az, hogy 25 km futás után nem fáradok el, annak az eredménye, hogy ilyen edzéstervvel futok. A szakmai megalapozottság gyakorlatban is bizonyított, meghozza a várt eredményeket. Még úgy is, hogy azt érzem lassabban futok, mint tudnék és a pulzusomat is figyelnem kell, de megvan az eredménye!"
Balogh Györgyi
Balogh Györgyi
Tovább olvasom
"A jelentkezésem után időpontot kellett foglalnom az első konzultációra. Amikor csörgött a telefon, egy nagyon kedves női hang mutatkozott be Nagy Mariann edző személyében és számomra meglepő módon kérdéseket tett fel, annak ellenére, hogy az adatlapot kitöltöttem. Megbeszéltük, hogy milyen egészségügyi problémával küzdök, a z első pillanattól kezdve megtaláltuk a közös munkához szükséges összhangot."
Bognár Gabriella
Bognár Gabriella
Tovább olvasom
"A Plandurance-el nincs helyhez kötöttség. Ő kiírja a TP-ben ,Te megcsinálod bárhol vagy is a nagy világban. Kiértékelik ha kell beszéltek róla. Aztán közösen örültök a sikernek mert az garantáltan nem marad el."
Előző
Következő

Már mozgalom a Plandurance #fittmaradok program

A COVID-19 okozta járvány hatására mindenki ott segít, ahol lehetősége és kapacitása van. Mi, a Plandurance szakmai stábjával közösen maximálisan szeretnénk kivenni a részünket a társadalmi szerepvállalásból, ezért elindítottuk a legújabb, INGYENES #fittmaradok kampányunkat, hogy lehetőségeink szerint ezzel is segítséget
Tovább >>

Az étkezés fontossága

Az előző cikkekben a folyadékfogyasztásról volt szó, hogy mennyi lenne az ideális napi folyadékmennyiség, illetve a különböző sportitalokról. Ha már tisztában vagyunk azzal, hogy mennyit is kellene innunk egy nap, akkor kezdhetjük a táplálkozást :) Az ideális napi étkezési ritmust
Tovább >>

A segítők 10+1 legfontosabb aranyszabálya

Alapvetően a futás egyéni sport. Nevezhetjük kifejezetten önző sportnak is. Hiszen ott csak te számítasz. Önmagad. A saját harcaid. Azonban a futás lehet csapatsport is, például egy váltóverseny során, mint a közelgő Ultrabalaton. De az egyéni tókerülők esetében is, amennyiben kísérő
Tovább >>

Hogyan kezdj el futni?

Futni egészséges. Futni élvezetes. Futni egyszerű. Futni egyre divatosabb. Futni mégsem könnyű, főleg nem rendszeresen, ami alapja annak, hogy fejlődjünk, egyre jobbak legyünk és egyre jobban élvezzük tempóban és saját testünk megjelenésében is a futás pozitív hatásait. Össze írtam nektek,
Tovább >>