Összeházasodik az UTMB és az Ironman – de nem örül neki mindenki

Egy hónapja rázta fel békés hegyi futásaiból a nemzetközi terepfutóközösséget a hír, miszerint összeáll két gigamárka, az UTMB és az Ironman. Abban mindenki egyetért, hogy a terepfutás eddig megszokott világa – legalábbis a világszínvonalú versenyek szintjén – óriási változás előtt áll, de sokan vannak, akik tartanak attól, mit hozhat az UTMB „starbucksizálódása”.

Egy hónapja, május hatodikán jelentette be az UTMB (Ultra-Trail du Mont Blanc) és az Ironman csoport, hogy stratégiai partnerségre lépnek. A hír nem véletlenül kavart nagy port: az UTMB kínálja a világ legnépszerűbb terepultramaratonjait, a triatlonisták körében pedig az Ironman márka a megkerülhetetlen.

Mit takar a partnerség?

Az idén 18 éves UTMB csoport hivatalos tájékoztatása lelkes és tele van nagyszabású, már-már átláthatatlan újításokkal. A közlemény szerint mostantól a két szupermárka „együtt fejleszti tovább a terepfutást”: az UTMB csoport egy olyan újfajta szériával áll elő, ami ötvözi a két cég szakértelmét és globális tapasztalatát. A cél pedig nem kisebb, mint hogy megteremtsék a terepfutás jövőjét, az UTMB értékei (mint például a sportszerűség, a környezet tisztelete és a szolidaritás) köré építve.

Hogy a terepfutás jövője pontosan micsoda, a közleményből nem derül ki, a kissé ködösen megfogalmazott jövőkép gyakorlati részéről egyelőre annyit tudni, hogy 2022-től az UTMB új versenyszériával áll elő, UTMB World Series néven. Ez négyféle versenyt kínál majd a jelentkezőknek: World Series Qualifiers, Events, Majors és Finals, míg a fő esemény továbbra is az UTMB Mont-Blanc lesz.

Korábban írtuk

2007 -ben először készültem, hogy részt vegyek a világ már akkor is legismertebb és már akkor is legkomolyabban jegyzett ultra-trail versenyén. MTB-ből volt alpesi tapasztalatom, de futásból mondhatni nulla. Gyűjtöttem a szintet és a kiliket a Budaiban, remélve, ez elég lesz a nagy hegyek közé. Elég volt, máig úgy tartom, komoly szinten fel lehet készülni középhegységi viszonyok között is alpesi versenyekre.

Az új rendszer az UTMB anyacégének többségi tulajdonában lévő Ultra-Trail World Tour (UTWT) szériát helyettesíti, bár az UTWT eseményei közül néhány megmarad. Az UTWT felett 2019-ben szerzett irányító többséget az UTMB, ez a cég 2022 januárjában szűnik majd meg. Az UTMB 2021 őszére ígérte, hogy megosztja az újfajta regisztrációs folyamat részleteit.

A hír egyszerre volt meglepő és nem meglepő

Az a tény, hogy a terepfutás egyre többeket vonz világszerte, egyértelműen felkeltette a befektetők figyelmét, a sportág népszerűségén pedig sokat „dobott” a világjárvány is. Ráadásul a piac tele van apró, globális szinten egyelőre kevéssé kihasznált lehetőségekkel: bár sok laikus egyenlőségjelet tesz a terepfutás és az ultrák közé, nagy lehetőségek vannak a lefele növekedésben – logikus, hiszen 20 kilométer alatti versenyekhez sokkal többen tudnak rajthoz állni, mint ultrákon. David Lavallee egykori befektetési bankár szerint például lehet üzleti potenciál a 10 kilométer körüli terepfutóversenyek rendezésében is.

Jól mutatják a terepfutás üzleti értékének növekedését az elmúlt időszak felvásárlásai is, számos kisebb terepfutós weboldalt és magazint kebeleztek be nagyobb médiacégek. Például az irunfar.com-ot a Lola Digital Media, a Trail Runner magazint a Pocket Outdoor Media, az ultrasignup.com-ot pedig egy nashville-i szoftvercég, az Atiba Labs vásárolta fel. És bár nem médiacég, az UTMB és az Ironman új szerelemgyerekének születése egyértelműen jelzi, hogy van pénz a terepfutásban.

Az újonnan létrejövő házasságban az UTMB hordja majd a nadrágot: övé lesz a többségi tulajdon, az Ironmannek pedig később sem lesz lehetősége arra, hogy átvegye az irányítást.

Az Ironman csoport vezérigazgatója, Andrew Messick ennek kapcsán azt nyilatkozta, az Ironman egy hosszútávú triatlonversenyekre épülő márka, továbbra is az a szándékuk, hogy ez így maradjon. Emiatt elméletileg az Ironman mint márka nem fog megjelenni az UTMB versenyeken. (A brand azért így sem panaszkodhat, legutóbbi árazása szerint 730 millió dollárt ér – ennyiért cserélt gazdát a cégcsoport 2020-ban, miután a kínai Wanda Sports tulajdonosa eladta az egyik leggazdagabb amerikai család, a Newhouse-ok kezében lévő Advance csoportnak, ami többek között a Condé Nast tulajdonosa is.)

Miért fáj az egyesülés olyan sok terepfutónak?

Láttunk már olyat, hogy két nagy gigamárka többé-kevésbé egyesül – de vajon mitől tartanak azok, akik félnek a következményektől? Valószínűleg épp az UTMB nagyravágyó szavaitól. A hivatalos bejelentés a hasonló üzleti csinnadrattáknak megfelelően kellőképpen ambiciózusra sikerült, de abban, hogy a deal nagy szám, nemcsak a két márka ért egyet, hanem az összes szakújság is. Minden bizonnyal a terep- és ultrafutás világa ezután már sosem lesz olyan, mint régen, de sokan kételkednek abban, hogy jó irányba tart-e a változás; hiszen végső soron arra készteti a sportág szereplőit, hogy elgondolkodjanak azon, mit is jelent voltaképpen a terepfutás.

Az új UTMB-rendszerben több ezer olyan kvalifikációs verseny lesz, ami kinyitja a kaput a World Series Events és a World Series Majors 50 és 100 kilométeres, valamint 100 mérföldes távjaira. Emellett minden World Series versenyen kisorsolnak egy résztvevőt, aki rajthoz állhat a döntőben Chamonixban, sőt a World Series Majors résztvevői közül kettőt is.

Egyszóval az egész rendszer úgy lett kitalálva, hogy kis túlzással minden út Chamonix-ba és a döntőbe vezessen: ahhoz, hogy egy futó ott legyen, mindenképpen az új versenyrendszeren keresztül visz az út. Kissé rossz szájízű a sajtóközlemény olyan szempontból is, hogy egyetlen olyan UTMB-versenyt sem jelentettek be egyelőre, amit az ultrafutás bölcsőjének számító Egyesült Államokban rendeznének. Amerikában amúgy eddig sem voltak elragadtatva az Ultra Trail World Tourtól,  egyedül a Western States 100 csatlakozott a sorozathoz a régi nagy versenyek közül. A közlemény első körben a francia-olasz-svájci helyszínű UTMB Mont-Blanc-t, a spanyol Val d’Arant, a thaiföldi Thailand-ot, a kínai Panda Trailt, a szintén kínai Gaoligongot, az új-zélandi Tarawera Ultramaratont, az ausztrál Ultra-Trail Australiát (ami egyébiránt már néhány éve az IRONMAN tulajdona volt eddig is)  és az osztrák Mozart 100-at említette meg.

A „Chamonix-fixáció” azért kelt aggodalmakat, mert sokan tartanak attól, hogy az UTMB újításával túlságosan homogén versenyek jönnek létre. Egy másik fájó pont az esetlegesen emelkedő nevezési díjakat érinti.

A triatlon köztudottan drága műfaj, sokan aggódnak amiatt, hogy a triatlonos „árazás” esetleg bekerül majd az új UTMB rendszerbe. Ahogy Jeri Howland Ironman-legenda fogalmazott a kérdés kapcsán: aki triatlonistának áll, fel van készülve arra, hogy sok pénzt kell majd költenie. A terepfutók nem.

Howland szerint elképzelhető, hogy az egyesülésnek köszönhetően jónéhány triatlonista átevez majd az ultrafutás irányába, hiszen sokkal egyszerűbb műfaj, mint három sportot ötvözni egyszerre. Ebben az esetben pedig valószínű lenne, hogy a növekvő kereslet elkezdi felfele nyomni az árakat. Michel Poletti, az UTMB társalapítója és társtulajdonosa az aggodalmak kapcsán csak annyit mondott, magas színvonalú eseményeket szeretnének rendezni „fair” áron.

Hasonlóan ahhoz, mint amikor egy Starbucks megjelenik néhány apró helyi kávézó környékén

A mostani új fejlemények a kisebb versenyeket szervező cégeket is nehéz helyzet elé állíthatják. Például azokat, akik a különböző állami, szövetségi és helyi szabályozások miatt nem engedhetik meg maguknak, hogy emberek tízezreit állítsák rajthoz, sőt akár azokat is, akik már néhány évvel ezelőtt nemet mondtak arra, hogy eseményeik az UTMB kvalifikációs versenyévé váljanak.

Ezzel kapcsolatban az Ultra Running Magazine írt „jövőbelátós” cikket 2017-ben: mint írják, sok versenyző és versenyszervező számára az ultrafutás szellemiségével egész egyszerűen szembemegy a profitorientált gondolkodás

„Tudomásul vesszük, hogy ahogy a sportágunk növekszik, elkerülhetetlen a bevételszerzési vágy. (...) Értjük, hogy miért akarnak rengetegen az UTMB eseményein futni, de ezek nem azok az értékek, amik a sportág legértékesebb részét képviselik.”

Akárhogy is, egy nyertese mindenképp van a döntésnek: a franciaországi Chamonix. A Kiskunlacháza méretű városka már most sok szempontból a terepfutás hazája, és bár az ott lakók nevében nehéz nyilatkozni, gazdasági szempontból nem jöhet rosszul, hogy a környék minden évben nagyjából 130 ezer futónak és kísérőiknek ad otthont. Nehéz elképzelni, hogy ez a szám a mostani bejelentés után csökkenni fog – főleg ha valóban lesznek a terepfutásra átnyergelő triatlonisták.

Forrás:
Borítókép: https://dogsorcaravan.com
Fotók: DAM – pc: Martina Valmassoi, Philipp Reiter, Jordi Saragossa
A szerző a Forbes magazin újságírója. 

FEJLŐDNI ÖRÖM

Edzéstervek pont neked

A Plandurance egy futókkal, állóképességi sportolókkal dolgozó szakmai műhely, ahol Lőrincz Olivér 7x Spartathlon győztes és világbajnok mesteredző szakmai vezetésével tudunk segíteni az életmódváltásban és az egészség megőrzésében. Célunk partnernek lenni egy egészségesebb társadalom kialakításában és hogy megmutatni neked is: Fejlődni öröm!

Mi szeretjük a sütiket, akkor is, ha azok követnek minket! :-)
A sütik biztosítják ugyanis a weboldalunk hatékony működését, és azt is, hogy a marketingünk korszerű legyen. De ez Neked is jó. Így tudunk például megvédeni attól, hogy ne zaklassunk felesleges reklámokkal.
Éppen ezért cookie-kat ("sütiket") és más követő megoldásokat használunk,  bizonyos adatokat átadunk külső partnereknek, például Facebooknak vagy a Google-nek, ha hozzájárulsz a [Mindet elfogadom] gombra kattintással.
Ha szeretnéd, Te magad is eldöntheted az Adatvédelmi beállítások linkre kattintva, mihez járulsz hozzá, és át tudod nézni a részleteket az Adatkezelési tájékoztatónkban. Későbbiekben is változtathatsz, a bal alsó sarokban található fogaskerékre kattintva.
Most pedig arra kérünk, járulj hozzá a sütik és követőkódok használatához a [Mindet elfogadom] gomb megnyomásával!

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Szeretnénk minél személyreszabottabb élményeket és szolgáltatásokat nyújtani a weboldalunkon és azon túl is. Ezért használunk un. sütiket és követőkódokat, és ezért adunk át bizonyos adatokat külső partnereknek. Ezeknek a funkcióknak egy része, amik a rendszer üzemeltetéséhez szükséges, azonnal elindul, egy másik részét viszont Te tudod szabályozni ezen a felületen az egyes kategóriákban, amelyeknél a nevekre kattintva meg tudod nézni a részleteket. További információkat az Adatkezelési tájékoztatónkban találsz. Arra kérünk, segítsd a munkánkat, és kattints az [ÖSSZES ENGEDÉLYEZÉSE] gombra!

A weboldal rendszerének működéséhez szükség van különböző beépülő modulokra és megoldásokra. Ezekhez tartozó sütiazonosítók találhatók itt.

wordpress_gdpr_allowed_services Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti wordpress_gdpr_cookies_allowed Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti wordpress_gdpr_cookies_declined Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti

Összes tiltása
Összes engedélyezése