Skip to content

Versenyzel, vagy edzel?

Az amatőr futók nagy százaléka szinte minden edzésén versenyen fut. Különösebb átgondolt edzéselméleti koncepció nélkül, ha fut előttük egy sporttárs, azt meg kell próbálni utolérni, megelőzni-stílusban sportolnak.  A versenyszellem, az ego dolgozik. Nem feltétlen baj ez. Örömforrás, elégedettség-érzést ad. Viszont mindig, mindenütt ezt forszírozni, az előbbi tényezőket leszámítva, fiziológiai oldalról szemlélve mondhatni teljesen értelmetlen, sőt kontra-produktív.

Edzés vagy ego?

Azok a hosszútávfutók, akik koncepcióval futnak, heti majd’ minden nap edzenek, fejlődni szeretnének, náluk az ilyen: utolérem, megelőzöm a másikat típusú edzések (intenzív edzések) időszaktól függően egy, kettő, esetleg három alkalommal történik meg egy héten. Az edzéseik jelentős része, 60-80%-ban könnyű intenzitáson, semmi esetre sem versenyzős attitűddel folynak. Ennek biológiai okai arra vezethetők vissza, hogy az alap-állóképesség fejlesztés kell, hogy legyen a leghangsúlyosabb feladat a kezdőktől a profi szintig az edzés volumenét tekintve a felkészülési időszak szinte mindegyik hetében. Az alap-állóképesség fejlesztés ugye viszonylag könnyű intenzitással történő futást jelent, ahol a kapillarizáció, mitokondriumszám, enzimatikus folyamatok, tartórendszer és még sorolhatnám, épül, növekszik, alapot teremtve a gyors futáshoz. Ezért történhet meg könnyen, hogy egy átlagnap, a hobbifutó utoléri a nálánál sokkal jobb futót és elégedetten konstatálja erősségét, mikor megelőzi. Viszont mikor igazi versenyszituációba kerül a nálánál jobb futóval, meglepődik, hogy messze gyorsabb nála a másik sportoló. Így azt javaslom, aki nem hirtelen indíttatásból, egyszeri alkalommal húz futócipőt a stressz levezetéseképpen egy évben háromszor, vagy nem pont az az edzése van, mikor oda kell tennie magát és keményen futni, próbáljon elvonatkoztatni a többi pályán lévő futótól és tervezetten, magukra figyelve, könnyebb tempóval próbáljanak futni.

Versenyzem, tehát vagyok

A futók által közkedvelt helyek, sokszor keltenek olyan benyomást, mintha egy Forma-1-es pályák lennének. Marika hörögve kergeti Julikát, aki persze nem hagyja magát. Hogy egy lány leelőzzön egy fiút, az pedig egyenesen lehetetlen. Egy férfit nem érhet ilyen megaláztatás. Hasonló ez, mint mikor az utakon az egyik autós megmutatja a másiknak, hogy ő bizony jobban le tudja nyomni a gázpedált a jobb autójában. Az egók kiélik vágyaikat. A tudatosság azonban magasztosabb és eredményesebb is. Igaz, ez nehezebb út, hisz kontroll alatt kell tartani ösztönös reakcióinkat. Viszont pont ez a kontrollképesség is egy olyan jellemvonása az embernek, ami emberré tesz minket. Az okos futó tehát versenyeken versenyez, edzésen pedig edz. A tudatos futó pedig az edzéseinek a jelentős többségében (80%), a tervezett versenyének sebessége alatti intenzitáson futja edzéseit. Elit szinten is, nemhogy amatőröknél. Érdekes adat, hogy egy maratoni mezőny egészét szemlélve, a gyengébb eredményű futók átlag edzéstempója a maratoni átlagtempójuk felett van, míg a jobb futóknál ez pont fordítva történik, edzéseik nagy részét a maratoni tempójuk alatt teljesítik. Érdemes ezen elgondolkodni. Felhasznált irodalom: The Effect of Periodisation and Training Intensity Distribution on Middle- and Long-Distance Running Performance: A Systematic Review 2017  Kenneally M, Casado A, Santos-Concejero J https://www.theguardian.com/lifeandstyle/the-running-blog/2018/feb/15/an-updated-formula-for-marathon-running-success
Dr. Molnár Attila
Dr. Molnár Attila
Tovább olvasom
"Az, hogy 25 km futás után nem fáradok el, annak az eredménye, hogy ilyen edzéstervvel futok. A szakmai megalapozottság gyakorlatban is bizonyított, meghozza a várt eredményeket. Még úgy is, hogy azt érzem lassabban futok, mint tudnék és a pulzusomat is figyelnem kell, de megvan az eredménye!"
Balogh Györgyi
Balogh Györgyi
Tovább olvasom
"A jelentkezésem után időpontot kellett foglalnom az első konzultációra. Amikor csörgött a telefon, egy nagyon kedves női hang mutatkozott be Nagy Mariann edző személyében és számomra meglepő módon kérdéseket tett fel, annak ellenére, hogy az adatlapot kitöltöttem. Megbeszéltük, hogy milyen egészségügyi problémával küzdök, a z első pillanattól kezdve megtaláltuk a közös munkához szükséges összhangot."
Bognár Gabriella
Bognár Gabriella
Tovább olvasom
"A Plandurance-el nincs helyhez kötöttség. Ő kiírja a TP-ben ,Te megcsinálod bárhol vagy is a nagy világban. Kiértékelik ha kell beszéltek róla. Aztán közösen örültök a sikernek mert az garantáltan nem marad el."
Előző
Következő

Ezért adják fel legtöbben a futást, ne legyél közöttük!

Maratont futni, illetve úgy egyáltalán futni, sportos testtel sebesen szökellni nagyon sokak álma, egyre többeké. Egészségesnek lenni, az egészségért tenni szerencsére divat.  Az utóbbi években itthon is megtöbbszöröződött a hobbifutók száma, de tudod, hogy a kezdők több mint 70%-a lemorzsolódik
Tovább >>

A kulisszák mögött: egy kerékpárverseny belülről

Forgattam számotokra egy videót a múlt heti versenyemről, amiben kicsit bepillanthattok egy kerékpáros időfutam verseny kulisszái mögé. Bemutatom, hogy milyen szempontok alapján készülök a versenyeimre, illetve abba is, hogy miként elemzem az adott versenyem után a hibákat és keresem a
Tovább >>

Nem a pulzus mutatja, milyen futó vagy!

Sok rémhír terjeng a pulzusunkkal kapcsolatban futókörökben. Az egyik leggyakoribb, amelyikbe frekventáltan belebotlok, hogy a magas pulzus futás közben azt jelenti, hogy én béna sportoló vagyok. Pedig még nem hallottam olyan futóversenyről, ahol az alacsony pulzusra osztották volna a díjakat,
Tovább >>

Kockás abrosz, mentes víz és almáspite

Szóval az van, hogy ülök itt a kockás abrosz mellett és szeretnék tiszta vizet önteni a pohárba. Sőt, ha már itt tartunk, akkor még a poharat is beteszem a mosogatógépbe fejjel lefelé, ahogy illik és a kristálytiszta pohárba öntöm a kristálytiszta vizet, hogy tiszta legyen, amit mondani akarok.
Tovább >>