FEJLŐDNI ÖRÖM

Edzéstervek neked

121 féle futóprogram
234 szakmai cikk
12 órányi videó

Kipchoge 1:59:40-es maratonjának 7 összetevője

Kint voltam Bécsben megnézni a rekordkísérletet, lenyűgöző volt! A futás maga természetesen, de a szervezés is tízpontos volt. Óriási élmény hobbifutóknak, szakmabelieknek egyaránt. Ilyen lehetőség eddig nem nagyon volt, hogy egy jó pozícióból egy maratoni táv alatt, majd’ egy tucatszor vehettük szemügyre élőben a jelen kor legnagyobb maratonfutóját. Végig lezserül, kívülről nézve különösebb erőlködés nélkül pörgette a 2.50-es ezreket. Az iramfutókon sokkal jobban látszott, mennyire erős ez a tempó, de alapvetően ők is remekül végezték a feladatot, amiért szerződtek. Ahogy várható volt, a sajtó pikk-pakk tele lett cikkekkel a témában, a teljesen laikusokhoz is elért a hír, hogy az ember most már bizonyítottan képes két órán belül maratont repeszteni. Az általános, nagyobb média megfelelő szinten kiszolgálta a különösebben nem hozzáértőket, de hiányérzetem volt, hogy itthon mondhatni semmilyen szakmai szemléletű, elemző cikk nem jelent meg, pedig kollégák is tollat ragadtak. Eszem ágában nem volt erről a témáról írni, mert tudtam, ezt a csontot boldog-boldogtalan rágni fogja, nem akartam egy huszonnyolcadik cikket írni, de aztán gondoltam, legalább egy picit merüljünk a felszín alá, mélyebbre, azok számára, akiket a szakma is érdekel az általánosságokon túl.

Hogyan jutottunk idáig?

Két éve a monzai F1 pályán 26 mp-cel elmaradt a két órán belül kerüléstől, de bő egy évre rá Berlinben látszott a 2.01:39-es világcsúcs idejéből, hogy steril környezetben, ha minden klappol, sima ügy kellene, hogy legyen. Az utóbbi pár év a maratonfutásban kiemelkedő eredményeket hozott, nem csak Kipchoge révén. A félmaratoni világcsúcs is megdőlt pár hete (Kamworor 58:01), a világ eddigi tíz legjobb idejéből hetet az utóbbi években futottak a maratoni távon, a mostani hétvégén a nőknél is megdőlt 16 év után a világcsúcs Chicagoban (B. Kosgei 2:14:04). Kipchoge kontrollált körülmények közti futása persze megosztja a futótársadalmat, mennyire hiteles eredmény ez, hisz mint köztudott, hivatalosan nem teszi sehová az Atlétikai szövetség sem. Egy challenge, ahogy a nevében is van, egy kihívás az emberiségnek, amit most egy sportoló megfutott. A „No human is limited” szlogen viszont jól hangzik, erőt ad, még ha megannyi külső segítség is biztosítékul szolgált a kenyainak, hogy meglegyen, amiért Bécsbe utazott és amibe az angol milliárdos komoly pénzt fektetett a komoly szervezés mellett. Monza után és az ottani tapasztalatokkal felvértezve, az első pillanattól óramű pontosságú futást láthatott a közönség, alig 1-2 mp-es oda-vissza kilengést az ideális részidőkben, köszönhetően a felvezető autók GPS-einek iramdiktálásának. Az iramfutók is tették a dolgukat, bár voltak nem tervezett cserék, ez kívülről nem volt észrevehető, és Kipchoge futását sem zavarta meg. A 41 profi, segítő futó szépen tette a dolgát. Na, de nézzük meg pontosabban, mi is kell egy ilyen világraszóló futáshoz. Három alapvető részre oszthatjuk: kell egy szuper atléta, aki lehetőleg a legjobb a világon a maraton műfajában (részletek később). A kellékek, mint a gyors pálya, iramfutók, frissítés, minden más szervezés, felszerelés (cipő). A harmadik az optimális körülmények, melyek nem befolyásolhatók. Leginkább az időjárás tartozik ide. Vegyük át mélyebben a siker összetevőit! Kipchoge mitől ilyen kiváló adottságú, képességű atléta?

Vo2Max

Alapvetően még mindig a Vo2Max a tudomány egyik legfontosabb használt mutatója az állóképességi sportolók jellemzésénél. Fel kell hívnom azonban a figyelmet, hogy ez a mutató közel sem a legideálisabb biológiai paraméterünk maratonfutásban. Természetesen szuper, ha a futónak 75 ml/kg/min vagy afelett van, de a maratoni eredménnyel nincs szoros összefüggésben az érték. Értem ez alatt, az eredményesség nem vezethető le a Vo2Max-ból. Tehát egy magasabb Vo2Max-szal rendelkező atléta nem feltétlenül lesz jobb maratoni futó a gyengébb értékkel rendelkezőtől.  Meghatározóbb tényező a futó hatékonysága két hasonlóan kiváló oxigénfelvételi képességgel bíró futónál. A hatékonyság alatt azt értjük, hogy mennyi oxigénből tudja megoldani egy bizonyos sebesség vagy/és táv teljesítését. Minél kevesebből, annál hatékonyabbnak nevezzük a futót, hiszen a leadott teljesítménye arányaiban ekkor a legnagyobb az előrehaladó mozgásban és a legkevesebb a „felesleges” erőkifejtés, energialeadás. Mérni, számokkal kifejezni ezt is lehet természetesen. Ez a %-os értéke a a Vo2Max-nak, amit a maratonfutásnál használ a futó. Minél alacsonyabb az érték, annál jobb a futó hatékonysága ezen a távon/tempón. Általában 75% környékén használnak oxigént a maximum felvevő képességükhöz képest az elit maraton futók. A hobbisták inkább 60%, és ez ellentmondásnak tűnhet, de ne feledjük, ők nagyjából kétszer annyi idő alatt teljesítik a távot, más az edzettségük, ezért alacsonyabb ez az érték és nem azért, mert hatékonyabbak.

Anaerob küszöb a Vo2Max viszonylatában

Véletlenül se hagyjuk ki az anaerob küszöböt a képletből a kiváló eredmény érdekében, ami nemcsak a fáradás egyik meghatározója, hanem az anyagcsere folyamatok, az energianyerés mutatója is. Ez a mutató is sokkal jobb mutató tud lenni a maratoni eredményességben, mint a szimpla Vo2Max. Tehát akár szimplán, hogy hol húzódik a futó anaerob küszöb sebessége, illetve a Vo2Maxhoz viszonyítva is , annak hány százalékánál. Kiváló maratonfutóknál ez 80-85% körüli. Nincs konkrét adatom Kipchogéról, de minden bizonnyal itt húzódik az övé is.

Critical Power

A fenti mutatók mellett egyre gyakrabban kerül szóba Kipchoge vezető élettani szakembere (A. Jones) által is kedvelt mutató, a „Critical Power” vagy „Critical Speed”. Az előbbi a wattmérők világában már számunkra is elérhető mutató. Azért jobb a sebességnél, mert a szintemelkedéssel és például a széllel is számol, igaz, mindkettő a mostani 1:59 projektben minimalizálva volt. Ez az érték azt mutatja meg, hogy mekkora az a teljesítmény (v. sebesség), amit a szervezet elbír egyensúlyi állapotban. Ez természetesen, ahogy a többi mutató is, fluktuál a forma alakulásával.

Mentális állapot

Tehát a fenti paraméterek talán a legfontosabb mérhető értékeink, melyre a projekt fiziológusai figyeltek. Véletlenül sem szabad kifelejteni azonban a fizikum mellett a mentális állapotot, a tapasztalatot és az akaraterőt, melyek nélkül semmi esély nem lenne egy ekkora futásra. Az utóbbiak nem igazán mérhetők, viszont legalább fejleszthetők és érdemi pluszt ad a futóhoz bármilyen teljesítményszintről is beszélünk, legyen az hobbista vagy profi. Kipchoge kiemelkedik ezen a területen is. Köztudottan sokat foglalkozik a mentális erejével, a feladatával, saját helyével a világban. A versenyeredményei, az, hogy idáig egyetlen maratoni versenyen maradt csak alul, szépen mutatja mennyire konzisztens és jó nem csak fizikálisan, de fejben is.

Cipő – irány a boltba!

A másik két fontos, nem fizikum tényezőre, a befolyásolható teljesítmény pillérekre és a nem befolyásolhatóakra mélyen nem fogok ebben a cikkben kitérni. A cipőjét oda-vissza százhúszan szétcikkezték. Nem is érzem szakmai feladatnak. Azt leszögezhetjük, biztosan hozzátett a három karbonlappal és folyadékpogácsákkal tuningolt csuka. A gyártó cégnek az volt az érdeke, hogy a projekt amennyire lehet, róluk is szóljon. Ez bejött, megy nagyban a diskurzus, 2, 4, vagy 6%-ot tett hozzá a futásához az új cipő. Már várom, hogy mikor kerül piacra, és a négy óráért futó tömegek megjelennek benne a rajtvonalon, hogy nagyot futhassanak.

Pálya

A pályaválasztás is kiváló volt. A pálya útvonala remekül lett tervezve, az időjárás is ideális volt. A rajt 9 fokban dördült el, a célba 11 fokban érkezett. Tökéletes körülmény a maratoni futáshoz, nem úgy, mint az utóbbi VB-n Dohában, ahol 32 fokban versenyeztek és a női mezőny majd’ fele feladta a futását. A szurkolók sokat adhattak Eliudnak, igaz, ezt egy pillanatra sem lehetett érzékelni rajta, leszámítva az utolsó felszabadult métereket. Befelé, a feladatra fókuszált, nem ragadtatta el magát attól, hogy sok ezren érte jöttek ki a bécsi pályához. A pályához, ami egyébként 90%-ban full egyenes volt és számítások szerint a kanyarok és a minimális szintemelkedés összességében 5 mp-ébe került Kipchogénak egy teoretikus, teljesen tökéletes, full lapos, nyílegyenes pályához viszonyítva.

Frissítés

A frissítés előre precízen tervezve volt. Minden 5. Km-en kapott a kerékpáros frissítőjétől egy kulacsot 2.5dl folyadékkal (40g szénhidrát) rögzítve hozzá egy zselével (25g szénhidrát), ő pedig érzései szerint választhatott melyikből mennyit fogyaszt, de az látszik, nem egy „a frissítés a gyengék fegyvere” futás volt. Az autók és iramfutók „V” formájú szélárnyéka számítások szerint négy és fél perccet jelentettek Kipchogénak. A monzai formációhoz képest 1p 50mp-cel többet a Nike számításai alapján. Az iramot jellemzi, hogy átlagosan 5 km-enként cseréltek és érdekes volt látni, hogy ha a mozgásukon nem is, de arcukon megjelent a tempó adta nehézség. Kipchoge résnyire nyitott szájjal, finom mosollyal, a többiek kipirosodva, már-már zihálva gyűrték a kiliket. Persze ezzel nem azt akarom írni, hogy Eliudnak ez laza-kacsa futás volt, de mindenesetre a klasszisához tartozik, ez a rezignált stílus is szimpatikus védjegye, amivel még inkább lenyűgözi a nézőt, hogy ilyen tempót, ennyi ideig, ilyen lazán, ezt hogy?

Jövő

Nekem is az volt az érzésem, hogy ez egy full biztonsági futás volt a részéről. Történelmet tud írni azzal is, ha 5mp-vel kerül 2órán belülre, akkor minek menjen rá jobban az időre, hisz ezzel nagyot kockáztatna. Az óramű pontosság és a körültekintő felkészülés, szervezés bejött. Örülök, hogy élőben részese lehettem ennek a történelmi futásnak. Hogy itt van-e a vége? Meglátjuk!
Szerző
Nem tudsz még
30 percet futni?

Jelentkezz már most,
 2022. januári
ingyenes Gömbvillám
turnusunkba!

nap
óra
perc
mp
Sajnos a jelentkezés lezárult.
Vivicittán szeretnél futni?

10 hét alatt felkészítünk!
Keresd meg a számodra megfelelő edzéstervet ingyenes
terveink között! Legyél PlanduranceClub tag!

nap
óra
perc
mp
Sajnos a jelentkezés lezárult.
Saját edzővel, egyéni edzéstervvel készülnél?

Szakmailag képzett, tapasztalt edzőink egyénileg
foglalkoznak veled, egyaránt figyelembe véve életedet, edzettségi állapotodat és céljaidat.

Hozd a legjobb formád 100%-ban rád szabott étrenddel!

Okleveles dietetikusunk segít neked kijutni a fogyókúrák útvesztőjéből és megmutatja a valóban helyes irányt a táplálkozásodban.

Sportolóink írták

FEJLŐDNI ÖRÖM

Edzéstervek pont neked
A Plandurance egy futókkal, állóképességi sportolókkal dolgozó szakmai műhely, ahol Lőrincz Olivér hétszeres Spartathlon győztes és világbajnok mesteredző szakmai vezetésével tudunk segíteni az életmódváltásban és az egészség megőrzésében. Célunk partnernek lenni egy egészségesebb társadalom kialakításában és hogy megmutassuk neked is: fejlődni öröm!

© 2021 Plandurance Kft. 1183 Budapest, Alpár u. 11.

Mi szeretjük a sütiket, akkor is, ha azok követnek minket! :-)
A sütik biztosítják ugyanis a weboldalunk hatékony működését, és azt is, hogy a marketingünk korszerű legyen. De ez Neked is jó. Így tudunk például megvédeni attól, hogy ne zaklassunk felesleges reklámokkal.
Éppen ezért cookie-kat ("sütiket") és más követő megoldásokat használunk,  bizonyos adatokat átadunk külső partnereknek, például Facebooknak vagy a Google-nek, ha hozzájárulsz a [Mindet elfogadom] gombra kattintással.
Ha szeretnéd, Te magad is eldöntheted az Adatvédelmi beállítások linkre kattintva, mihez járulsz hozzá, és át tudod nézni a részleteket az Adatkezelési tájékoztatónkban. Későbbiekben is változtathatsz, a bal alsó sarokban található fogaskerékre kattintva.
Most pedig arra kérünk, járulj hozzá a sütik és követőkódok használatához a [Mindet elfogadom] gomb megnyomásával!

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Szeretnénk minél személyreszabottabb élményeket és szolgáltatásokat nyújtani a weboldalunkon és azon túl is. Ezért használunk un. sütiket és követőkódokat, és ezért adunk át bizonyos adatokat külső partnereknek. Ezeknek a funkcióknak egy része, amik a rendszer üzemeltetéséhez szükséges, azonnal elindul, egy másik részét viszont Te tudod szabályozni ezen a felületen az egyes kategóriákban, amelyeknél a nevekre kattintva meg tudod nézni a részleteket. További információkat az Adatkezelési tájékoztatónkban találsz. Arra kérünk, segítsd a munkánkat, és kattints az [ÖSSZES ENGEDÉLYEZÉSE] gombra!

A weboldal rendszerének működéséhez szükség van különböző beépülő modulokra és megoldásokra. Ezekhez tartozó sütiazonosítók találhatók itt.

wordpress_gdpr_allowed_services Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti wordpress_gdpr_cookies_allowed Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti wordpress_gdpr_cookies_declined Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti

Összes tiltása
Összes engedélyezése