Skip to content
futas-futopadon-1200x801

Karanténra számítasz? Futópad és görgőmustra!

A következő cikkben szeretnék segítséget nyújtani neked az otthoni sporteszközök kiválasztásában.

A koronavírus miatt kialakult jelenlegi veszélyhelyzet kapcsán a két legfontosabb otthonra beszerezhető, állóképességi sportolók számára hasznos eszközről lesz szó: a futópadról és a kerékpáros görgőről.

Ne féljünk a futópadtól!

Futók számára a szabadtéri edzések kiváltására a legkézenfekvőbb megoldást a futópad beszerzése kínálja. A lehetőségek tárháza igen széles, hiszen a minőség és a teljesítmény szempontjából igen sokféle futópadot különböztethetünk meg. Talán az első és legfontosabb szempont, hogy motoros (aktív), vagy emberi meghajtású (passzív) padot válassz.  

A passzív padok általában kevésbé stabilak, olcsóbbak és szűkebbek, tehát egy profi futónak nem feltétlen jó választás. Viszont ajánlottak idősebb embereknek vagy rehabilitáció során azok számára, akik inkább lassabban futnak. Ezzel ellentétben az aktív futópadok kényelmesebbek és magasabb teljesítményt tesznek lehetővé. Jobb a kivitelezésük, valamint a drágább modellek esetén egy profi sportoló számára hosszútávon is jó befektetés lehet.

Nézzük sorban, hogy az aktív futópadok miben térhetnek el egymástól

  • Futószalag szélesség és hosszúság: nyilván minél szélesebb és hosszabb az adott pad, annál kényelmesebb. Természetesen egyéni paraméterek is befolyásolhatják, hogy mekkora méretet választunk. A kisebb termetű sportolók számára a keskenyebb, rövidebb pad is elég lehet, míg a magasabb és erősebb testalkatú futóknak célszerűbb hosszabb padot vásárolni a nagyobb a lépéshossz miatt.
  • Motorteljesítmény: eltérő lehet ugyan az egyes futópadok esetén, azonban nem ez a legmeghatározóbb tulajdonságuk. Sajnos az egyes gyártók nem sztenderd módon adják meg a teljesítményt, emiatt nehezen összevethetők az adatok.
  • Sebesség: ez a tulajdonság szerintem az egyik legfontosabb szempont a futópad szélessége és hosszúsága mellett. Nyilván minél jobb futó valaki, annál inkább lényeges. A futópadok sebessége általában 13-20 km/h között változik. Itt azt érdemes megvizsgálni, hogy a gyorsabb résztávos futásainkat mekkora tempóval végezzük el
  • Dőlésszög: az összes aktív futópadon képesek lehetünk dőlésszöget változtatni. A legolcsóbb, vagy kisméretű futópadok esetében ez manuálisan történik. A picit drágábbak pedig automatikusan tudják. Amiben még eltérőek lehetnek a padok egymástól, hogy hány fokos dőlésszöget tudnak teljesíteni. Itt a minimum érték 10 fok míg a maximum 20 fok is lehet.
  • Csatlakoztathatóság: a mai modern világunkban még fontos lehet, hogy okoseszközzel, számítógéppel párosítható-e a futópad. Az olcsóbbak még nem képesek erre, azonban a középkategóriától és attól felfelé már elvárt tulajdonság.
  • Ár: az aktív futópadok árai 120.000 forinttól 700.000 forintig is terjedhetnek. Itt fontos megemlíteni, hogy a legjobb otthoni felhasználásra szánt futópad sem veszi fel az edzőtermek 1,5 millió forintos eszközeivel a versenyt. Így nem érdemes hozzájuk hasonlítani. 

Bízom benne, hogy a fentiek ismeretében könnyebben tudtok majd választani futópadot. Az alábbi linken minden árkategóriához találtok megfelelő eszközt: futópad otthonra. A Decathlon szakértőjétől azt is megtudtam, hogy az áruház legtöbbet eladott és legjobb ár-érték arányú gépe a T900C típusú. 

A kerékpáros görgő: nem csak bringásoknak!

A görgő beszerzése két esetben lehet hasznos a kinti edzések kiváltásához:

  • amennyiben kerékpáros vagy, akkor ez a leghasznosabb eszköz beltérben. 
  • amennyiben futó vagy és nem tudsz, vagy nem akarsz sok pénzt futópadra szánni, úgy szinten tartásnak kiváló eszköz. Természetesen a fenti állítás, csak akkor állja meg a helyét, ha rendelkezel kerékpárral. 

Összeszedtem, hogy milyen görgők közül választhatsz, illetve azt, hogy milyen egyéb hozzávalók szükségesek a benti tekerésekhez. A görgőket négy családra osztottam és jellemeztem, melyhez kapcsolódóan felsoroltam a legjellemzőbb márkákat és típusokat.

  • Egyszerű, mágnesfékes görgők: Ezek a görgők jelenleg a legelterjedtebbek és a legolcsóbbak. Ebben az esetben a mágnesfékhez kapcsolódik egy manuálisan szabályozható szerkezet, melynek segítségével tudod csökkenteni, vagy növelni az ellenállást.

Típusok: inSPORTline Cabaleira, BTWIN IN’Ride 100, TacxBooster, TacxBluematic, Elite Aleno, Elite Novo Force

  • Léteznek az úgynevezett folyadékos ellenállású edzőgörgők, melyek sokkal élethűbben adják vissza a valódi útviszonyokat. Esetükben nem lehet nehézségi fokozatok között váltani. A görgő ellenállása a kerék forgásának sebességével arányosan nő. Csak úgy mint az egyszerű mágnesfékes görgők esetében önállóan nem tartalmaznak mérőeszközöket, mint wattmérő, vagy pedálfordulatmérő. 

Típusok: Elite Qubo Power Fluid

  • Hagyományos befogatású smart görgő: Ezt a típust hasonlóan kell a görgőbe helyezni, mint a fenti két típust. A különbség annyi, hogy Bluetooth és ANT+ érzékelőkkel vannak ellátva annak érdekében, hogy összeköthessük számítógépünkkel vagy okoseszközünkkel. Ezek a görgők tudnak wattot és pedálfordulatot is mérni. Illetve azzal a tulajdonsággal is rendelkeznek, hogy az ellenállást az adott szoftver tudja állítani, ennek segítségével odabenn is tudunk hegymenetet, vagy lejtőt szimulálni.

Típusok: TacxFlow Smart, Tacx Vortex Smart, Tacx Satori, Elite Qubo Power Mag Smart B+, Wahoo Fitness KICKR SNAP

  • Direct drive-os görgők: A smart görgők elterjedésével párhuzamosan elkezdett egy másik kategória fejlődni, az úgynevezett direct drive-os görgők piaca. Ennek a típusnak a nagy előnye, hogy nem a hátsókerék kerül befogatásra és fékezésre, hanem itt maga a görgő a hátsókerék. Azaz a görgőre hátsó kerék nélkül kell felhelyezni a kerékpárt. A fogaskoszorú a görgőn helyezkedik el, és mint egy kereket, úgy kell befogatni a vázba.  Ennek a típusnak az elterjedésével a tekerési élmény sokkal realisztikusabbá vált, hiszen többé nem csúszik a kerék a mágnesféken. A wattot sokkal pontosabban jelzik mint a hagyományos befogatású társaik. 

Típusok: Elite Drivo, Elite Direto, Tacx Flux, Tacx Neo, Wahoo – Kickr

Kiegészítők: Ami a görgőn kívül viszont még szükséges: görgős hátsógumi, ventillátor, és görgős gyorszár.

Miért van szükség ezekre a kiegészítőkre?

A görgős kerékpár hátsógumira azért van nagy szükség, mert nem koptatja a görgő a gumit, ezen felül csendesebb és könnyebben szabályozható a hátsókerék. Montik és trekking kerékpárok esetén elengedhetetlen, mert a mintázott és bordázott felületeken a görgő nagyon hangos és a hajtáshatékonyság is jelentősen csökken. 

A görgős gyorszár, vagy más néven patentszár a hátsókerék tökéletes befogatásához szükséges. Hiszen ennek kialakítása azt segíti elő, hogy ne mozogjon a kerékpár a görgőben.

A ventillátor a megfelelő hűtést biztosítja számodra. Beltéri edzések során különösen fontos ügyelned a szervezeted túlhevülésének veszélyére. A nagyobb teljesítményű ventillátorral és a megfelelő folyadékfogyasztással tudod megakadályozni. Beltérben rengeteg vizet veszítünk a mozgás során!

Ha ezek alapján úgy döntöttél beszerzel egy görgőt, akkor a Decathlon kínálatában biztosan találsz megfelelőt, kiegészítőkkel együtt: kerékpáros görgők és kiegészítők.

A lehetőségek tárháza adott, csak meg kell találnod azt, ami számodra a legmegfelelőbb! Remélem rövid eszköz áttekintésemmel tudtalak segíteni a választásban. 

Dr. Molnár Attila
Dr. Molnár Attila
Tovább olvasom
"Az, hogy 25 km futás után nem fáradok el, annak az eredménye, hogy ilyen edzéstervvel futok. A szakmai megalapozottság gyakorlatban is bizonyított, meghozza a várt eredményeket. Még úgy is, hogy azt érzem lassabban futok, mint tudnék és a pulzusomat is figyelnem kell, de megvan az eredménye!"
Balogh Györgyi
Balogh Györgyi
Tovább olvasom
"A jelentkezésem után időpontot kellett foglalnom az első konzultációra. Amikor csörgött a telefon, egy nagyon kedves női hang mutatkozott be Nagy Mariann edző személyében és számomra meglepő módon kérdéseket tett fel, annak ellenére, hogy az adatlapot kitöltöttem. Megbeszéltük, hogy milyen egészségügyi problémával küzdök, a z első pillanattól kezdve megtaláltuk a közös munkához szükséges összhangot."
Bognár Gabriella
Bognár Gabriella
Tovább olvasom
"A Plandurance-el nincs helyhez kötöttség. Ő kiírja a TP-ben ,Te megcsinálod bárhol vagy is a nagy világban. Kiértékelik ha kell beszéltek róla. Aztán közösen örültök a sikernek mert az garantáltan nem marad el."
Előző
Következő

4 technika, amivel az intenzitásodat mérheted a kerékpársportban

Mint azt sokan közületek tudjátok, a kerékpársportban az edzésed hatékonyságát két paraméter befolyásolja. Egyik a mennyiség, míg a másik az intenzitás. A mennyiséget könnyű megbecsülni, hiszen azt távolságban, vagy időben is meghatározhatjuk. Manapság az idő alapú meghatározás terjedt el széles
Tovább >>

Az első lépéseim pulzusalapú edzéstervvel

Évekig futottam és versenyeztem is egyedül, edzői segítség nélkül. Mondhatom, hogy elég jó eredményeket értem el, de minél nagyobb célokat tűztem ki magam elé, annál több volt bennem a kétely: képes leszek-e elérni egyes egyedül? Valóban jól csinálom? Tényleg kihozom
Tovább >>

Edző bá’- fejlődtem?

Sok éves edzői munkám során, az egyik legtöbbször hallott kérdés ez szokott lenni. Minden sportoló vágyakozva követeli az edzői válaszokat, hogy akkor ő most jól csinálja az edzéseket, fejlődik, jó lesz a versenyen? Edző bá kérlek, dicsérj meg, vagy mondd,
Tovább >>

Hogyan kerüld el a sérülést!

A sérülések könnyen tönkretehetik a futó felkészülését. Előfordul, hogy ezek a sérülések véletlenül, egy balszerencse folytán történnek meg, de többnyire ezek a sérülések megelőzhetőek. Igen, még akkor is, ha szerinted véletlenül történtek. És persze ott van az a lehetőség is,
Tovább >>