Skip to content

11 tipp, hogy az újévi fogadalom ne csak átmeneti látogatója legyen az életednek

Tegyük a kezünket őszintén a szívünkre, és gondoljunk kicsit vissza, hogy eddigi életünk során mik voltak azok a nagy lelkesedéssel, hangosan, szilveszter mámoros éjszakáján kimondott újévi fogadalmaink, amelyeket még február első napján is betartottunk? Vajon miért fulladunk kudarcba az újévi fogadalmakkal nagy százalékban? Miért van egy január 1-től megfogadott dolognak misztikus jelentősége az életünkben? És mit tegyünk annak érdekében, hogy ne csak az év első heteire szóljanak fogadkozásaink?

Megmagyarázhatatlanul vonzódunk a jelentőségteljes határidőkhöz. Újra, vagy új dologba kezdeni a statisztikák szerint hétfőnként, vagy a hónap első napján szoktunk, de ennél is jellemzőbb, hogy az év első napjától várjuk a nagy csodát. Mintha a január elseje nem épp egy ugyanolyan átlagos nap lenne az év 365 napjából, mint mondjuk a június tizenharmadika. Attól, hogy a Föld tett egy kört a Nap körül, csak új határidőnaplót kezdünk és más évszámot írunk. Viszont szokásainkban nem feltétlen a datálás miatt következik be a hőn áhított változás. Persze, szuper dolog, ha december 31-én éjfélkor lehunyod a szemed, és fogadalmat teszel. Legyen az bármi, hogy jövőre elkezdesz mondjuk futni, vagy leadod azt a felesleges pár kilót, vagy megtanulsz japánul, vagy kevesebb kávét iszol, vagy többször felhívod édesanyádat, vagy kevesebbet pörgeted a social médiát, ezeket a fogadalmakat kimondani bizony rettentő könnyű. De ahhoz, hogy két héttel, sőt, két hónappal később is elégedetten nézz tükörbe, és ne okozz magadnak csalódást felesleges önámításokkal érdemes más szemüvegen keresztül tekinteni az újévi fogadkozásokra.

Mert egy fogadalom, legyen az újévi, születésnapi, vagy bármi, amihez magunkban hozzátesszük a mostantól minden más lesz reményét, akkor lesz stabilan az életünk része, ha idővel megszokássá válik. Ahhoz pedig nap mint nap tenni kell. Vegyük a számunkra legkézenfekvőbb példát: a futást. Ha december 31-én a pezsgősdugó pukkanásával egyidőben kijelentetted, hogy elkezdesz futni, mit tehetsz annak érdekében, hogy még májusban is rendszeresen futócipőt húzz, és megindulj? Hogy a tisztán, és egyértelműen elhangzott szavakból ne csak üres ígéret legyen, hanem nap mint nap következetesen be is tartsd, amit megfogadtál.

Tervezz kis léptékben

Seneca az olvasás művészetéről Luciliusnak írt levelében az áll, hogy  

“Minden nap szerezz magadnak valamilyen támaszt a szegénységgel és a halállal és hasonlóképpen a többi bajokkal szemben. Mikor pedig már sok mindenen átfutottál, ragadj ki egy bizonyos dolgot, amit azon a napon alaposan átgondolhatsz.”*

Emeljük ki az idézet lényegét: minden nap, és egy bizonyos dolgot. Az újévi fogadalmakkal kapcsolatos legnagyobb hibát ugyanis pont azzal vétjük, hogy túl nagy elvárást támasztunk önmagunkkal szemben, túlvállaljuk magunkat, és az ígéret teherként ül majd hetekkel később a vállunkon, amely kezd lassan összenyomni. Ne ess ebbe a hibába, haladj kis lépésekben, de tegyél a céljaidért minden nap! Tegyél mindig csak egy dolgot egyszerre.

A tavaszi karantén időszakában került fel az Instagramra Arnold Schwarzenegger videója, melyben elhangzott azt mondat, hogy az életben csak az számít igazán, amiért nap mint nap képes vagy tenni. A bölcs görög filozófus Epiktétosz tanai szerint pedig: “Bármit szokássá tennél az életedben, csak gyakorold!” Mindegy, hogy melyik bölcsesség ragad meg benned, a lényeg gyakorlatilag ugyanaz, haladj kis lépésekben előre, de maradj rendszeres, és kitartó. Csak így érheted el a célod.  

Tekints előre hosszú távra

Tavaly jelent meg magyar nyelven James Clear Atomi szokások c. könyve, melyben arról ír a szakértő, hogy a valódi változás több száz apró döntés halmozati hatásának az eredménye, melyeket ő stílszerűen atomi szokásoknak definiál. A műben arra is részletesen kitér, hogy felépíteni valamit mennyivel tovább tart, mint lerombolni. 

Ugye a maraton sem egy fix négyórás program. Azért a néhány órás élményért mekkora erőfeszítéseket vagyunk hajlandók megtenni, mennyi időt, és energiát kell belefektetnünk hosszú hónapok kitartó munkáján keresztül? Rengeteget, de mindenért kárpótol majd az, hogy milyen érzésekkel szakítjuk át a célvonalat. 

Akárcsak az izmaidat, úgy fejleszd a kitartó képességedet is

Ha erősödni szeretnénk mondjuk felsőtestre, akkor kezdetekben kisméretű kézisúlyzókkal dolgozunk. Ha szeretnénk egyben lenyomni 20 szabályos fekvőtámaszt, de még csak kettőt sem sikerül helyesen kivitelezni, akkor könnyített helyzetben gyakoroljuk. 

Ha sikerül mondjuk 5, akkor fejlesztjük magunkat tovább, és előbb-utóbb meglesz a 10, majd a 20 is. Futni sem indulunk el egyből az első alkalommal több órára. Hanem fokozatosan edzünk, kis léptékekben emeljük a tétet. 

Jó szokások kialakításával iktasd ki a rossz szokásokat

Vegyünk egy egyszerű példát. Notórius későként újévi fogadalmunk mondjuk az volt, hogy időben beérünk minden reggel a munkahelyünkre. Ehhez pedig elég lenne csupán 5 perccel korábban felébredni, 5 perccel gyorsabban felöltözni, és 5 perccel korábban kilépni a lakás ajtaján. Csak egy ébresztőóra beállításának kérdése az egész. Ugye milyen egyszerű? De ugyanígy egy találkozóról, vagy az esti jógáról sem illik késni, ahhoz pedig időben kell elindulni. Persze, mondani, megírni, sőt megfogadni mennyire könnyű. Viszont alapvetően meghatároz bennünket, az életünket, a mindennapjainkat, hogy mire is vagyunk képesek az életünk során. 

A rossz szokásokat pedig legkönnyebben úgy tudjuk az életünkből száműzni, ha helyette jó szokásokat keresünk. Képesek vagyunk korábban felébredni, nemde? Képesek vagyunk időben útra kelni, és inkább várni, mint hogy ránk kelljen másnak várnia, nem igaz? Akkor itt az idő, hogy ezen változtassunk! Csak egyetlen apró döntés szükséges hozzá, és ettől garantáltan kevésbé leszünk frusztráltabbak, ha például nem leszünk állandó rohanásban az óra miatt. Mire van mindehhez szükség? Csupán egy kis akaraterőre és kitartásra, hogy a rossz szokást elengedve a rendszeres későből mi azzá váljunk, akire soha nem kell várni. És igen, ez a kitartás is fejleszthető. Például rendszeres futással.

Adj időt, hogy rutinná váljon, ami még új

Bizonyára mindenki látott már olyan olimpiai eredményhirdetést, ahol a sportoló zavarában azt sem tudja, merre induljon el a dobogó legfelső fokára, hogy nyakába akasszák a jól megérdemelt aranyérmet, miközben meghallgathatja saját tiszteletére hazája himnuszát. Mert ez nem rutin, hiszen lehet, hogy akkor lépett életében először világverseny pódiumára. Azonban az ötkarikás dobogóig vezető utat bizony már rengetegszer bejárta. Egy úszó 18-25 éves kora között lehet a legeredményesebb, ekkor van leginkább esélye arra, hogy felléphessen arra a bizonyos dobogóra. És ezért a dobogóért valószínű, hogy már 7-8 éves kora óta minden reggel 5:00 órakor megcsörren az ébresztőórája, hogy 6:00 órakor már a medencében tempózhasson. Minden egyes nap, kivétel nélkül, az év minden időszakában. Idővel minden új szokás megszokássá válik, ha kitartóan, napi rendszerességgel gyakoroljuk, legyen az bármi. 

Minden nap olvasnál? Tedd le a telefonod naponta 15 percre, és vedd elő kedvenc könyved! Minden nap sportolnál 30 percet? Sétálj, gyalogolj, lépcsőzz, jógázz, plankelj, csinálj bármit, amihez kedved van, csak tedd meg, magadért! Kevesebb csokit ennél? A következő bevásárláskor ne kerüljön a kosaradba édesség, és ne tarts otthon semmit, aminek nem tudsz ellenállni, így kisebb eséllyel esel majd bűnbe. Ezekkel az apró változtatásokkal előbb-utóbb észrevétlenül is olyan rutinokat alakíthatsz ki az életedbe, amitől garantáltan jobban fogod érezni magad a bőrödben, és elégedettebben nyugtázod az újévi fogadalmaidat is. 

Legyen előtted pozitív példa

Sokkal könnyebb haladni egy kitaposott úton. Ha van olyan családtagod, barátod, ismerősöd, akinek sikerült elérni valami olyat, amit te is szeretnél, akkor egyszerűbb dolgod lehet, hiszen van kitől tanácsot kérjél. 

Írj magadnak emlékeztetőt

A digitalizáció világában egyre kevésbé folyamodunk olyan klasszikus megoldásokhoz, mint a papírra vetett bevásárlólista, vagy a határidőnapló. Szerintem az írott szónak ereje van, és ha a saját kezünkkel írjuk le egy papírra, hogy mi is az, amin az új évben változtatni szeretnénk, és mondjuk kitesszük a hűtőre egy mágnes mellé, akkor nap, mint nap szembe fog jönni velünk akaratlanul is ez a fogadalom. Kevesebb kávét innál? Tegyél egy ragacsos cédulát a kávésdobozra! Egyszerű, de praktikus megoldásokkal is közelebb kerülhetsz a céljaidhoz. Az is sokat segíthet, ha a kedvenc motivációs idézeteidet felírod akár az irodai naptáradra. A lényeg, hogy olyan helyet találj nekik, ahol gyakran összetalálkozik a tekinteteddel az üzenet. 

Vedd magad körül inspiráló emberekkel!

Térjünk vissza a futásra. Ha az újévi fogadalmaid között az szerepelt, hogy elkezdesz rendszeresen futni, akkor célszerű ehhez társaságot is keresned. Vagy legalábbis olyan közeget, ahol megértően fogadják az újdonsült hobbidat. Legkézenfekvőbb megoldás erre egy közösségi futás, amit egyelőre most nem nagyon lehet megtartani, viszont ha elmész a népszerű futókörök egyikére, akkor biztos neked is még jobban megjön majd a lelkesedésed, ahogy azt látod, hogy rajtad kívül mások is szorgosan róják a köröket. 

Ne engedj teret az aggodalmaskodásnak, és a negatív hangoknak. Ne hagyd, hogy eltántorítsanak a céljaidtól. Ha valamit nagyon szeretnél elérni, akkor azok az emberek, akik igazán számítanak az életedben úgyis megértően fogadják majd a terveidet, és csak ez számít hosszú távon. 

Légy rugalmas, de maradj következetes

Terv ide, fogadalom oda, az élet azért nem áll meg, és nem az újévi fogadalmaink körül forog a világ. Mindig közbe jöhet egy váratlan vacsorameghívás, egy meglepetés születésnapi ebéd, egy névnapi sütizés, egy baráti randi, vagy egy megfázás, bokaficam, akármi, ami eltérít az aznapi terveidtől. Igen, ez előfordul, ezen kár is bosszankodni. Lehet, hogy emiatt az aznapi edzést ki kell hagyni, vagy 1 napra félre kell tenni a diétát, de! Attól még, hogy egyszer-egyszer, rendkívüli helyzetben valami elmarad, másnapra engedd el, és folytass mindent az új fogadalmak szerint. 

Ha egy futás kimaradt, ne akard másnap duplán bepótolni. Ha ettél egy szelet tortát, ne éheztesd magad utána napokig feleslegesen. Ha egy kávéval többet ittál, vagy nem olvastad el azt a fejezetet, amit szerettél volna, ne aggódj. Lépj ezen túl. Egy nap kimaradt, de attól még előtted áll 300 másik. Csak folytasd szépen, ahogy eddig. 

Tűzz ki reálisan elérhető célokat

Reális időintervallumon belül. Teljesen természetes emberi tulajdonság, hogy hajlamosak vagyunk túl nagyokat álmodni, elérhetetlennek tűnő célokat kergetni. Azzal sincs semmi gond, ha el is hisszük magunkról, hogy bármit meg tudunk valósítani, amit csak szeretnénk, ha tényleg teszünk is érte. A saját magunk által kreált álomvilág, és a realitás azonban sokszor köszönőviszonyban sincs egymással, és ilyenkor nagyon jól tud jönni valaki, aki helyrebillenti a képzelőerőnket. 

Tegyük fel, szeretnénk indulni egy ultratávú magashegyi terepfutó versenyen. De életünk eddigi legkomolyabb futóeredménye egy dupla kör volt a Margitszigeten. Először is nem árt, ha mondjuk futunk is néha akkor majd terepen. Legalább erdei túraösvényeken, nem kell egyből az Alpokba indulni. Aztán az sem árt, ha elmegyünk néha túrázni hazai, magasabb hegységekbe. Több, mint valószínű, hogy egy ilyen, és ehhez hasonló fogadalmat nem fogsz tudni abban az adott évben abszolválni, de az oda vezető útra rálépsz, és meg is tetted az első komolyabb lépést a célod elérése érdekében. 

Sose feledd, honnan indultál

Szerencsésebb alkattal megáldott egyének hajlamosak gyorsabban fogyni, hamarabb fejlődni a sportban, könnyebben leadni a rossz szokásokat, míg másoknak minden duplán nehezebb. Akár életkörülmények, akár adottságok miatt is van ez így, az elért eredményért mindenki keményen megdolgozik. 

Azonban mindig emlékezz rá, hogy milyen nehéz volt elkezdeni, és legyél magadra nagyon büszke, ha sikerült betartani, amit megfogadtál magadnak. Addigra valószínűleg megtanultad, hogy az eredményeket nem ingyen osztja az élet, így becsüld meg az utat, amit bejártál. Lefutottad a maratont? Szuper! Emlékezz vissza néha a legelső futásaidra! Milyen érzés volt, akkor edzeni járni? Sikerült lefogyni? Kiváló! Akkor ne azzal jutalmazd magad, hogy napokig bármit megeszel, amit csak megkívánsz, mert villám gyorsan felszalad majd újra a mérleg nyelve. Befejezted az utolsó vizsgát, amit hónapok óta halogattál? Nem is volt olyan nehéz, mint hitted, ugye? 

Fújj egy nagyot, és örülj neki, hogy képes voltál arra, amit elértél! A tegnap történelem, a holnap rejtély, a mai nap viszont a legnagyobb ajándék, amit jelennek nevezünk. És a holnapi célodért ma teheted a legtöbbet.

 

 

* Sárosi Gyula fordítása







Dr. Molnár Attila
Dr. Molnár Attila
Tovább olvasom
"Az, hogy 25 km futás után nem fáradok el, annak az eredménye, hogy ilyen edzéstervvel futok. A szakmai megalapozottság gyakorlatban is bizonyított, meghozza a várt eredményeket. Még úgy is, hogy azt érzem lassabban futok, mint tudnék és a pulzusomat is figyelnem kell, de megvan az eredménye!"
Balogh Györgyi
Balogh Györgyi
Tovább olvasom
"A jelentkezésem után időpontot kellett foglalnom az első konzultációra. Amikor csörgött a telefon, egy nagyon kedves női hang mutatkozott be Nagy Mariann edző személyében és számomra meglepő módon kérdéseket tett fel, annak ellenére, hogy az adatlapot kitöltöttem. Megbeszéltük, hogy milyen egészségügyi problémával küzdök, a z első pillanattól kezdve megtaláltuk a közös munkához szükséges összhangot."
Bognár Gabriella
Bognár Gabriella
Tovább olvasom
"A Plandurance-el nincs helyhez kötöttség. Ő kiírja a TP-ben ,Te megcsinálod bárhol vagy is a nagy világban. Kiértékelik ha kell beszéltek róla. Aztán közösen örültök a sikernek mert az garantáltan nem marad el."
Előző
Következő

Az Ingebrigtsen fivérek sikerének nyomában

Az elmúlt 8-10 évben a norvég Ingebrigtsen testvérek szép sikereket értek el 1500 méteres és 5000 méteres síkfutásban.
Tovább >>

Falnak ütközve – avagy a sportolói kiégés

Akár a kiégés “apró” megjelenítőjeként tekinthetünk az edzés vagy verseny közben előforduló holtpontra. A sportban ezzel a témával mind a profik, mind az amatőrök között is sokat foglalkozunk, hiszen egy olyan dologról van szó, melynek nem megfelelő kezelése megakaszthatja az
Tovább >>

Ébredési pulzus? Magas pulzus? Ugráló pulzus?

Sok kezdő futóval dolgozom, nem tudom Olivér hogy van vele, de én nagyon gyakran találkozom sportolóim aggodalmával, ami akár a szokatlan ébredési pulzus, vagy magas pulzus, de akár az ugráló pulzussal kapcsolatos. Valami nincs rendben, valami nem jó, hiszen épp
Tovább >>

Hogyan leszel a futástól fittebb, gyorsabb, vékonyabb?

Egy korábbi posztban megpróbáltam bemutatni az alapfogalmakat, írtam arról, hogy mit is jelent a szervezetünknek, amikor elmegyünk egyet futni. Hogyan borítja fel egy futóedzés a szervezet nyugalmi helyzetét. Volt szó a szuperkompenzációról, az alul -és túledzésről, tessék belekattintani, onnan folytatjuk.
Tovább >>