Skip to content

4 tipp, hogy megúszd az ünnepeket plusz kilók nélkül!

A karácsonyi ünnepi időszaknak nem a diétáról kell szólnia, ugyanakkor a mértékletességre, mint mindig, ebben az időszakban is célszerű odafigyelni. Az ünnepek alatti kontrollvesztett étkezésekkel ugyanis könnyen felszaladhat pár felesleges kiló.

A plusz kilók megjelenését megelőzi a túlterhelt emésztőrendszer jelzése. Ilyenkor rendszerint jelentkezhetnek kellemetlen gyomor- és bélrendszeri panaszok (pl.: gyomorégés, puffadás). A családi közös étkezés idilljét, és az utána lévő élményekkel teli programozást pedig a kellemetlen teltségérzet könnyen elködösíti. Ráadásul ezután már a pihentető alvásnak is lőttek, ha csak nem veszed segítségül az előre betárazott házi patikát. A kellemes közérzet kedvéért érdemes pár tippet be-, de leginkább megtartani.

Miért is jönnek elő az „ünnepi túlevés szindróma” tünetei?

A gyomor egyik nagy feladata a sósav kiválasztása az emésztési folyamatok megkezdéséhez és a baktériumok elpusztításához. Minél többet eszel, annál több savat termel, ezzel gyomorégést okozva. Bizonyos körülmények között egy része már feljuthat a nyelőcsőbe is, a reflux tüneteit produkálva.

A nagy volumenű, zsíros és nehezen emészthető ételek lassítják az emésztést, így ezeknek több idő kell a feldolgozásra. Arról nem is beszélve, hogy az év többi részében általában ilyen dömpingre nincs is felkészülve az emésztőrendszer. Valljuk be, ilyenkor előfordul, hogy már csak illemből csúszik le egy-egy falat, melyek mind-mind annak a gázos, duzzadt-puffadt érzésnek az okozói. A test ilyenkor mindent megtesz az emésztés érdekében, ezért a vér az emésztőrendszer felé tódul. Ez pedig azt jelenti, hogy a test többi részéhez már kevesebb oxigén- és tápanyagdús vér jut, ezért a gondolkodás tompul, ami hirtelen érkezett fáradtság érzésével társul. Ilyenkor érzed azt, hogy milyen jó is lenne egy kis „szundi”.

Ez az extra kalóriabevitel, különösen, ha a karácsonyi sütiknek fenntartott plusz helyet képviselő gyomorpolcod is tele töltötted (nyilvánvalóan nincs ilyen polc, ez csak mende-monda!) a vércukorszintedben is jókora emelkedést eredményez. Ennek hatására pedig természetesen a test kiadós inzulinválasszal reagál, amely során már el is kezdődik a raktározás. A túlevéssel bevitt extra mennyiségű energiát ugyanis nem szükséges üzemanyagként hasznosítja a szervezet, hanem a „jó lesz az későbbre” elv érvényesül. Ráadásul reggel, ébredést követően – talán ismerős is lehet az érzés – egyből farkaséhség tör rád, hiszen az emésztőrendszered szorgosan azon volt, hogy a tegnapi dömpinget „eltakarítsa”.

A láncreakció végeként pedig még a pihenés sem tud kellőképp kielégítő lenni, ezért a másnapon, akár ital nélkül is fejfájás, koncentrációs nehézség és fáradtság hagyhat nyomot. Kinek van erre szüksége, igaz?

Néhány egyszerű szabály betartásával mindez megelőzhető

1. Ne félj nemet mondani!

„Nem lehet mindig nemet mondani”. Általában ez a mondat amiatt hangzik el, mert az ünnepekkor meglátogatjuk a rokonságot, vendégségben pedig udvariasságból nem illik visszautasítani semmit. Az, hogy készülnek és várnak egyértelműen a törődés jele, ugyanakkor semmiképp nem elvárható senkitől, hogy tekintettel legyenek a diétánkra. Ez is egy érv, vagyis kifogás. Épp ezért sokkal egyszerűbb udvariasan nemet mondani, ha már úgy érzed, jól laktál. Légy büszke, hogy elkötelezed magad és sikerül ellenállni a felesleges kalóriáknak. Sokat segítesz magadon, ha már az elején eldöntöd, hogy mértékkel állsz az ünnepekhez.

2. Ne felejts el mozogni!

A sport az életed része, ünnepek alatt sem szabad elhanyagolni. Ha nincs lehetőséged a megszokott edzéseidet elvégezni, akkor keress alternatívákat! Töltődj fel kirándulással, vagy otthoni játékokkal. Az egész családot bevonhatod a programba. Légy kreatív, szervezz kisebb vetélkedőket, hogy élménydús és aktív legyen az ünnep az egész család számára. Ha gyerekek is vannak körülötted, biztosan nagyon fogják élvezni.

3. Ne böjtölj!

Sokan esnek abba a tévhitbe, hogy nem esznek egész nap, ha például vacsorameghívásra mennek. Az egész napra szükséges kalóriákat nem egy ünnepi étkezés során kell bevinni, mert az anyagcserédre az nincs jó hatással. Fogyassz inkább el reggel egy alacsony zsírtartalmú, fehérjében gazdag reggelit, majd nyugodtan egyél valami könnyű finomságot ebédre, és ezután pedig jöhet a mértéktartó ünnepi étkezés. Ha elkerülöd az önsanyargató kiéheztetést, úgy nem is lesz nehéz megálljt parancsolni magadnak.

4. Hallgass a testedre!

Kezdd azzal, hogy kisebb adagokat szedsz, kiélvezed az ízeket és időt hagysz az emésztésre, ami már a rágással kezdődik. Így időben tudod majd, mennyi az elég és mikortól jön el az a bizonyos pillanat, amikor „már csak a szemed kívánja” azt az utolsó néhány falatot. Ezeknek a szükségtelen plusz adagoknak ugyanis későbbre is marad még bőven hely.

Terülj, terülj asztalkám

Mikor vendégségben vagy, gondold át, hogy a hirtelen szembejövő sok finomság közül mi az, amit mindenképp meg szeretnél kóstolni, és ezekből kis adagokat szedj a tányérodra. Így elkerülheted, hogy csipegetéssel elveszítsd a kontrollt a mennyiségek felett.

A saját étkezőasztalodnál viszont a karácsonyi menübe is könnyen csempészhetsz egészséges finomságokat, így nem csak a mértéktartásban mutathatsz példát, hanem az alapanyag választásában és elkészítésében is. Biztosan le lesz nyűgözve a rokonság, ha nem a megszokott, hagyományos, házias, hanem egy formabontó, könnyedebb, ugyanakkor vonzó ünnepi fogást tálalsz eléjük.







Dr. Molnár Attila
Dr. Molnár Attila
Tovább olvasom
"Az, hogy 25 km futás után nem fáradok el, annak az eredménye, hogy ilyen edzéstervvel futok. A szakmai megalapozottság gyakorlatban is bizonyított, meghozza a várt eredményeket. Még úgy is, hogy azt érzem lassabban futok, mint tudnék és a pulzusomat is figyelnem kell, de megvan az eredménye!"
Balogh Györgyi
Balogh Györgyi
Tovább olvasom
"A jelentkezésem után időpontot kellett foglalnom az első konzultációra. Amikor csörgött a telefon, egy nagyon kedves női hang mutatkozott be Nagy Mariann edző személyében és számomra meglepő módon kérdéseket tett fel, annak ellenére, hogy az adatlapot kitöltöttem. Megbeszéltük, hogy milyen egészségügyi problémával küzdök, a z első pillanattól kezdve megtaláltuk a közös munkához szükséges összhangot."
Bognár Gabriella
Bognár Gabriella
Tovább olvasom
"A Plandurance-el nincs helyhez kötöttség. Ő kiírja a TP-ben ,Te megcsinálod bárhol vagy is a nagy világban. Kiértékelik ha kell beszéltek róla. Aztán közösen örültök a sikernek mert az garantáltan nem marad el."
Előző
Következő

Keep it fun!

A hosszútávfutás kemény dolog, kemény embereknek. Felrémlik a kép, ahol viccesen a földön nyafogva hempergő focistával hozzák kontrasztba a kemény ultrafutót, hogy „na igen, az egyik színész, a másik kemény sportoló”. Persze van igazság a képben, hisz a játékban a
Tovább >>

A csodálatos mikrobiom

Barát vagy ellenség? A nagy szénhidrát-mítosz című előző cikkemben az összetett szénhidrátok ismertetése során említésre kerültek az élelmi rostok. Ezen a vonalon elindulva, a témakört érdemes még kicsit tovább bontogatni. Emésztésünkre és közvetett úton egészségünkre gyakorolt hatása miatt ugyanis kulcsfontosságú
Tovább >>

Sportitalok

Korábban már írtam arról, hogy mind a sportoláshoz, mind a fogyáshoz, és a hétköznapi élethez elengedhetetlen a megfelelő folyadékfogyasztás. Ha nem emlékszel, hogy a Te súlyodhoz mennyi lenne az ideális mennyiség, vagy csak kíváncsi vagy, hogy mivel dobhatnád fel a
Tovább >>

7 dolog, amit csak reggeli futók értenek igazán

Hajnalodik. Az ébresztőórád 4:35-kor megcsörren. Kint csend van, nyugalom és üresség. Az álmosság visszahúzna, de tudod, hogy vár az út.
Tovább >>