Skip to content

5 dolog, amivel kievezhetsz egy motivációs hullámvölgyből

Nyitok egy erőset. Kb. tízszer láttam a Hat nap hét éjszaka című filmet. Nem tudom, hogy alakult így, aránylag messze és aránylag jó tempóban lehet engem a világból kikergetni a romantikus filmekkel, de van pár olyan film, aminek a hangulata, humora, vagy bármije magával ragad.

Szóval most nem mennék itt bele a történetbe, éppen most választott örökös tagnak a Pest Megyei AntiSpoiler Bizottság, elég annyi a mai posztomhoz, hogy a film egy pontján Harrison Ford karaktere rámutat:

Romantikus sziget? Ez csak egy sziget, ha te nem hoztad ide magaddal a romantikát, akkor itt nem találod meg.

Nagyságrendileg ez jut az eszembe, amikor valaki megkér, hogy motiváljam, mert elakadt a lelkesedése a futásban. Ha benned nincs motiváció, ha nem tudod, hogy mi hajt, miért fontos a futás, mit kapsz tőle, akkor én azt nem tudom kívülről bevinni. 

Na persze, megpróbálhatom elmesélni, hogy nekem mi segít hasonló helyzetben

Az út ami mögöttem van

Nyilván sokszor elfelejtjük, hogy mekkora utat tettünk már meg és mennyi munka van abban, hogy itt vagyunk.

Mi kellett ahhoz, hogy ezt a rengeteg munkát beletegyük a sportunkba, mi motivált, mi vitt le akkor futni? Piszkáld fel azt a motivációt, ami benned van, hiszen hónapok, évek óta elvitt futni.

A cél, ami előttem van

Ha reális és elérhető célokat tűztél ki magad elé (akár edző segítségével), akkor az pont olyan, amiért azért dolgozni kell. Ha ez a cél tényleg a sajátod, akkor le tudsz menni és csinálni fogod az edzéseket.

Ahogy Seneca mondja:

"Semmilyen szél nem kedvez annak, aki nem tudja, melyik kikötőbe tart."

Korábban írtuk

Oké, oké, ez egy 2000 éves idézet és ne legyünk már olyan kurva igényesek, de azért a mai embernek (pl. nekem) már kellene a mondatba a hajó szó. Szóval most spontán tolok egy Seneca-Gergő, Gergő-Seneca kéziszótár bejegyzést: 

Válts terepet

Ha belefásultál már a megszokott útvonalon való, folyton ismétlődő futásba, akkor ne félj változtatni rajta! Fusd meg másik irányból, fuss máshol, de ha teheted, akkor válts terepet. Ha legfőképp aszfalton futsz, akkor térj le egy kicsit róla, vágódj be az erdőbe és egy teljesen új dimenzió fog feltárulni előtted.

Őrület, de nekem a futás kellett hozzá, hogy felismerjem, hogy micsoda szuper környéken lakom. Az erdők, rétek, kirándulóhelyek itt vannak  az utca végén, de ha nem térsz arrafelé, akkor örökké felfedezetlen és láthatatlan marad.

Fuss haza, fuss munkába, fuss bárhova, de legyen úticélod

Én azt figyeltem meg, hogy sokkal egyszerűbben indulok el mentálisan egy olyan edzésre, amikor nem itthonról indulok és haza érkezem (A-A), hanem valahonnan hazafelé, vagy otthonról el kell futnom (A-B).

Sokat és sokszor írtam már, hogy a legnagyobb királyság, amit tehetsz az edzettségedért és a családi békéért, ha kitalálod, hogy hogyan tudsz a munkahelyedre futni. Ott szintén nincs kérdés. Be kell érni dolgozni, el kell indulni. Persze ennek vannak logisztikai követelményei, majd a home office virágzása után írok róla bővebben.

A másik trükköm, hogy bárhova megyek a városban, próbálom úgy ütemezni, hogy onnan hazafussak. Az is elég gyakori, hogy a nálunk lévő vendégeket kérem meg, hogy hazafelé vigyenek el valameddig és onnan hazafutok, de az is előfordult már, hogy felültem egy buszra, hogy elvigyen Bivalybasznádig, hogy onnan haza tudjak futni. A lényeg, hogy használj ki minden trükköt, hogy legyőzd a saját lusta és kifogáskereső énedet.

Hallgass valamit és legyen jutalomfalatod

Tudom, hogy Oli apu mindjárt szívérgörcsöt kap, de én a magam részéről a futásaim túlnyomó többségénél hallgatok valamit. Szerintem amíg nem futottam terepen, addig nem is nagyon volt olyan futásom, hogy ne szólt volna valami zene, podcast, beszélgetős műsor, hangoskönyv, bármifranc a fülemben.

Hogy jön ez a motivációhoz? Van olyan podcast, amit nagyon szeretek és kifejezetten csak akkor engedek meg magamnak, ha futok. Így van egy újabb trigger, hogy elinduljak futni és megcsináljam az edzést. Van olyan podcast, hangoskönyv, amit imádsz hallgatni? Csak akkor tedd be, ha futsz és már nyertél is plusz egy indokot, hogy elindulj.

Korábban írtuk

Jöttek a kommentek, hogy magas volt ez a labdicsek és keményre is volt fújva, sokáig szállt a háló környékén, így könnyű volt lecsapni, hogy beszéljek már kicsit arról, hogy hogyan szaladtam neki nagyeszemmel és nem sokkal kisebb arcommal ennek a BSZM-es bőnyálas szopásnak.

Motivációt kívülről nem lehet bevinni, de remélem, hogy ezek a gondolatok és ezek a trükkök neked is segítenek, hogy túllendülj egy-egy motivációs hullámvölgyön! Mi a te módszered?

Dr. Molnár Attila
Dr. Molnár Attila
Tovább olvasom
"Az, hogy 25 km futás után nem fáradok el, annak az eredménye, hogy ilyen edzéstervvel futok. A szakmai megalapozottság gyakorlatban is bizonyított, meghozza a várt eredményeket. Még úgy is, hogy azt érzem lassabban futok, mint tudnék és a pulzusomat is figyelnem kell, de megvan az eredménye!"
Balogh Györgyi
Balogh Györgyi
Tovább olvasom
"A jelentkezésem után időpontot kellett foglalnom az első konzultációra. Amikor csörgött a telefon, egy nagyon kedves női hang mutatkozott be Nagy Mariann edző személyében és számomra meglepő módon kérdéseket tett fel, annak ellenére, hogy az adatlapot kitöltöttem. Megbeszéltük, hogy milyen egészségügyi problémával küzdök, a z első pillanattól kezdve megtaláltuk a közös munkához szükséges összhangot."
Bognár Gabriella
Bognár Gabriella
Tovább olvasom
"A Plandurance-el nincs helyhez kötöttség. Ő kiírja a TP-ben ,Te megcsinálod bárhol vagy is a nagy világban. Kiértékelik ha kell beszéltek róla. Aztán közösen örültök a sikernek mert az garantáltan nem marad el."
Előző
Következő

Állóképességi sportolóként így válaszd a vegán étrendet

Cikkünk első részében tisztáztuk a húsmentes táplálkozás különböző formáit, melynek “legszigorúbb” irányzata a vegánság, amit különböző okokból választunk. Valaki egészségügyi, valaki pedig elsődlegesen állatvédelmi szempontokat szem előtt tartva. Cikkünkben nem foglalunk állást mellette vagy ellene, csupán szeretnénk bemutatni azokat a
Tovább >>

Kipchoge 1:59:40-es maratonjának 7 összetevője

Kint voltam Bécsben megnézni a rekordkísérletet, lenyűgöző volt! A futás maga természetesen, de a szervezés is tízpontos volt. Óriási élmény hobbifutóknak, szakmabelieknek egyaránt. Ilyen lehetőség eddig nem nagyon volt, hogy egy jó pozícióból egy maratoni táv alatt, majd’ egy tucatszor
Tovább >>

A leggyakoribb hibák, amik miatt nem sikerül a versenyed

Sokat fel fogok sorolni és ez messze nem minden, csak a leggyakoribbak. Ha ezeket kiküszöbölöd, nagyon sokat lépsz előre a biztos és eredményes célba érkezésért. Nem vagy még felkészülve az adott versenyre, mégis beneveztél. Álmodozol. A futók többsége lehetőleg már
Tovább >>

Miben fussunk télen: a téli futás eszköztára

Amint elmúlik a kánikula és kiélveztük a nem esős őszi napokat, sok futó tavaszig pihenni hagyja a futócipőit, mert nem talál megnyugtató választ “a miben fussunk télen” kérdésre. Ne kövesd el ezt a hibát! Úgyhogy itt vannak az én tippjeim
Tovább >>