Skip to content

Futás, önmarcangolás és a tükör

Az van, hogy van ez a betegségem - meg gondolom aránylag sokaknak - hogy nem tudok valamit kicsit csinálni. Ha csinálom, akkor nagyon csinálom, akkor jól akarom csinálni. És ha már ott vagyok, akkor a privát életemben megszokott - kollégák szerint beteges - maximalizmusomat egy röpke pillanat alatt pakolom magamra bármivel kapcsolatban.

Aztán nézünk egyet jobbra, egyet balra és ami kezdetben egy fasza kis szabadidős programnak és hősi életmódváltásnak indult, az nem lett más, mint egy újabb kurva tükör, amiben látjuk a kifacsart életünket. Ami eddig hobbinak indult, abból egy újabb csodálatos terepe lett annak, ami elől menekültünk éppen ide a futásba. 

Látjuk, hogy aki a munkájában számokkal dolgozik és diagramokkal buzul, az a futásban is a számokat és a diagramokat látja csak. Akit a privát életében is a megfelelés hajt, az itt is keresi a nyomasztást, a magánál jobb futókat, a gyorsabb, fiatalabb, jobb seggű futókat, nehogy már kiengedjen, pihenjen egy kicsit az önmarcangoló énje. Csak tesszük magunkra a nyomást, a fájdalmas és a rohadék elvárásokat.

El is van baszva az egész.

A futás, csak futás. Ha stresszel, ha nyomaszt, akkor azt te pakoltad bele, te hoztad kivülről bele és csak te tudod lepakolni róla. El is mondom, hogyan.

#1 Ne foglalkozz a külvilággal!

Ne szard még csak le se a külső szemlélők csodálatosan szakértő megjegyzéseit. Senki nem tud neked akkora kárt okozni, mint a lelkesítő rajongói kommentek. Emberek az IKEA kanapéról nagyon csodálatos tanácsokkal tudnak téged sérülésbe, kudarcba és önmarcangolásba kergetni. Nincs veszélyesebb, mint amikor néhány lájk, meg virtuális vállveregetés miatt kockáztatod az egészségedet, meg mindent, amit elértél. 

Tele van a net beteg példákkal, eltorzult realitásérzékkel, ész nélkül futott felesleges kilométerekkel. Legyenek reális, és a sérülések esélyének minimalizálása mellett elérhető céljaid. Ha érzed, hogy rossz úton vagy, vonj be valakit a döntésbe! Ne barátot, ne futótársat, hanem mondjuk kalandvágyból egy edzőt. Nagyon sokszor az a feladatunk, hogy a realitás medrében tartsuk a vágyakat, nagyon jól megy már!

#2 Ne foglalkozz más futóval!

Az önmarcangolás level 2 szintje, amikor kiválasztok valakit a csodálatos nagyvilágból, akihez képest lófasz vagyok. Ez csodálatos és soha ki nem apadó forrása az elégedetlenségnek, hogy másokhoz méricskélem magam. Elegánsan nem veszem figyelembe, hogy ő fiatalabb, vékonyabb, 10 éve fut és gyermekkorában is atlétikatrikó volt a jele, miért nem tartok én ott két hónap alatt, ahol ő az ő 10 éve alatt. Ebből aztán jönnek a beteg tempóban futott beteg edzések, ha többet és gyorsabban futok, akkor biztosan hamarabb elérem azt, amit ő. A facebook csoportok motiválóak, de károsak is tudnak lenni. Legyen realitásérzéked magaddal kapcsolatban és ne másokhoz mért magad.

#3 Ne tegyél magadra fejlődési nyomást

Egy átlagos kezdő futó 4 héttel az indulás előtt az első havi konzultáción már a számokkal szeretne buzulni és a fejlődést matematikailag is igazolni látni. Persze én is mondom, hogy a futás mekkora királyság hiszen azonnal látod, hogy gyorsabb vagy, de ez nem jelenti azt, hogy a számokért futunk. Ha jó érzések kapcsolódnak a futáshoz, ha kikapcsolódás, ha teljesíthető és szerethető az edzésterved, akkor a fejlődés magától jönni fog. 

Lehet nézni és kell is a számokat, de ne a matek miatt fuss, hanem fuss és annak mellékhatásaként fogod látni, hogy azonos pulzusnál gyorsulsz, hogy azonos tempónál alacsonyabb a pulzusod. Az edzésingerek hatására adott szervezeti válaszaink hasonlóak, de azok üteme teljesen egyéni. Ugyanazt az edzéstervet kiadom 10 tök hasonló állapotban, korban, edzettségi állapotban lévő embernek és pontosan tízféle ütemben fognak fejlődni. Lásd a második pontot, de most kiegészítem: ne foglalkozz más futó fejlődési ütemével sem!

Ne feledd továbbra sem. Csak magadnak futsz, magaddal versenyzel, gondolj arra vissza, hogy miért kezdtél futni. Nehogy már veszélyeztesd ezt a célt amiatt, hogy mások eredményeihez, fejlődési üteméhez, vagy sikereihez méred magad. Maradjatok ti ketten, csak te meg a futás. Élethosszig, ahogy terveztük.










Dr. Molnár Attila
Dr. Molnár Attila
Tovább olvasom
"Az, hogy 25 km futás után nem fáradok el, annak az eredménye, hogy ilyen edzéstervvel futok. A szakmai megalapozottság gyakorlatban is bizonyított, meghozza a várt eredményeket. Még úgy is, hogy azt érzem lassabban futok, mint tudnék és a pulzusomat is figyelnem kell, de megvan az eredménye!"
Balogh Györgyi
Balogh Györgyi
Tovább olvasom
"A jelentkezésem után időpontot kellett foglalnom az első konzultációra. Amikor csörgött a telefon, egy nagyon kedves női hang mutatkozott be Nagy Mariann edző személyében és számomra meglepő módon kérdéseket tett fel, annak ellenére, hogy az adatlapot kitöltöttem. Megbeszéltük, hogy milyen egészségügyi problémával küzdök, a z első pillanattól kezdve megtaláltuk a közös munkához szükséges összhangot."
Bognár Gabriella
Bognár Gabriella
Tovább olvasom
"A Plandurance-el nincs helyhez kötöttség. Ő kiírja a TP-ben ,Te megcsinálod bárhol vagy is a nagy világban. Kiértékelik ha kell beszéltek róla. Aztán közösen örültök a sikernek mert az garantáltan nem marad el."
Előző
Következő

Futóként a vírussal szemben

Valahol szélmalomharcban vagyunk, de van néhány dolog, amit érdemes szem előtt tartanunk, illetve tisztáznunk a terjedő vírussal kapcsolatban. Egyrészt a futók erősebbek szervezetileg az átlag populációhoz képest. Az egészség megőrzése, illetve megszerzése az egyik legerősebb motiváció, amikor valaki sportolni kezd.
Tovább >>

Miért nem használok már teljesítménydiagnosztikát?

Először is tisztázzuk, a teljesítménydiagnosztikán a laborkörülmények között mért, majd vizsgált laktát és/vagy légzésfunkció vizsgálatokat értem (RQ). Teljesítményt monitorozni és az adatokat hasznosítani nem csak laborban lehet, sok más lehetőségünk is van. Tisztázzuk a másik fontos dolgot. A laborvizsgálatok jók
Tovább >>

Teszt – Vonat, cigi, slack

Na kérem, bocsánat, hogy elkallódtam itt a bloggal az elején, feszül az a kurva gumikötél és itt van a luxusból nőtt kis kappanhájam köré tekeredve, és ránt vissza a munkamániám bugyraiba. Akárhogy is ragozom, kiesett megint a napi rutinomból ez
Tovább >>

Ismerd meg, miért ez a kedvenc futótempónk

Ugyan a Plandurance-nél mi az edzővel készülő sportolókkal nem zónázunk, a terveikben nem zónák szerint kapják a feladatokat, ennél finomabban hangoljuk az edzéseiket, mégis fontos téma és terület a kettes zónában történő fejlesztő folyamatok megértése, ezért hoztam most el nektek ezt a témát.
Tovább >>