Futás, önmarcangolás és a tükör

Az van, hogy van ez a betegségem - meg gondolom aránylag sokaknak - hogy nem tudok valamit kicsit csinálni. Ha csinálom, akkor nagyon csinálom, akkor jól akarom csinálni. És ha már ott vagyok, akkor a privát életemben megszokott - kollégák szerint beteges - maximalizmusomat egy röpke pillanat alatt pakolom magamra bármivel kapcsolatban.

Aztán nézünk egyet jobbra, egyet balra és ami kezdetben egy fasza kis szabadidős programnak és hősi életmódváltásnak indult, az nem lett más, mint egy újabb kurva tükör, amiben látjuk a kifacsart életünket. Ami eddig hobbinak indult, abból egy újabb csodálatos terepe lett annak, ami elől menekültünk éppen ide a futásba. 

Látjuk, hogy aki a munkájában számokkal dolgozik és diagramokkal buzul, az a futásban is a számokat és a diagramokat látja csak. Akit a privát életében is a megfelelés hajt, az itt is keresi a nyomasztást, a magánál jobb futókat, a gyorsabb, fiatalabb, jobb seggű futókat, nehogy már kiengedjen, pihenjen egy kicsit az önmarcangoló énje. Csak tesszük magunkra a nyomást, a fájdalmas és a rohadék elvárásokat.

El is van baszva az egész.

A futás, csak futás. Ha stresszel, ha nyomaszt, akkor azt te pakoltad bele, te hoztad kivülről bele és csak te tudod lepakolni róla. El is mondom, hogyan.

#1 Ne foglalkozz a külvilággal!

Ne szard még csak le se a külső szemlélők csodálatosan szakértő megjegyzéseit. Senki nem tud neked akkora kárt okozni, mint a lelkesítő rajongói kommentek. Emberek az IKEA kanapéról nagyon csodálatos tanácsokkal tudnak téged sérülésbe, kudarcba és önmarcangolásba kergetni. Nincs veszélyesebb, mint amikor néhány lájk, meg virtuális vállveregetés miatt kockáztatod az egészségedet, meg mindent, amit elértél. 

Tele van a net beteg példákkal, eltorzult realitásérzékkel, ész nélkül futott felesleges kilométerekkel. Legyenek reális, és a sérülések esélyének minimalizálása mellett elérhető céljaid. Ha érzed, hogy rossz úton vagy, vonj be valakit a döntésbe! Ne barátot, ne futótársat, hanem mondjuk kalandvágyból egy edzőt. Nagyon sokszor az a feladatunk, hogy a realitás medrében tartsuk a vágyakat, nagyon jól megy már!

#2 Ne foglalkozz más futóval!

Az önmarcangolás level 2 szintje, amikor kiválasztok valakit a csodálatos nagyvilágból, akihez képest lófasz vagyok. Ez csodálatos és soha ki nem apadó forrása az elégedetlenségnek, hogy másokhoz méricskélem magam. Elegánsan nem veszem figyelembe, hogy ő fiatalabb, vékonyabb, 10 éve fut és gyermekkorában is atlétikatrikó volt a jele, miért nem tartok én ott két hónap alatt, ahol ő az ő 10 éve alatt. Ebből aztán jönnek a beteg tempóban futott beteg edzések, ha többet és gyorsabban futok, akkor biztosan hamarabb elérem azt, amit ő. A facebook csoportok motiválóak, de károsak is tudnak lenni. Legyen realitásérzéked magaddal kapcsolatban és ne másokhoz mért magad.

#3 Ne tegyél magadra fejlődési nyomást

Egy átlagos kezdő futó 4 héttel az indulás előtt az első havi konzultáción már a számokkal szeretne buzulni és a fejlődést matematikailag is igazolni látni. Persze én is mondom, hogy a futás mekkora királyság hiszen azonnal látod, hogy gyorsabb vagy, de ez nem jelenti azt, hogy a számokért futunk. Ha jó érzések kapcsolódnak a futáshoz, ha kikapcsolódás, ha teljesíthető és szerethető az edzésterved, akkor a fejlődés magától jönni fog. 

Lehet nézni és kell is a számokat, de ne a matek miatt fuss, hanem fuss és annak mellékhatásaként fogod látni, hogy azonos pulzusnál gyorsulsz, hogy azonos tempónál alacsonyabb a pulzusod. Az edzésingerek hatására adott szervezeti válaszaink hasonlóak, de azok üteme teljesen egyéni. Ugyanazt az edzéstervet kiadom 10 tök hasonló állapotban, korban, edzettségi állapotban lévő embernek és pontosan tízféle ütemben fognak fejlődni. Lásd a második pontot, de most kiegészítem: ne foglalkozz más futó fejlődési ütemével sem!

Ne feledd továbbra sem. Csak magadnak futsz, magaddal versenyzel, gondolj arra vissza, hogy miért kezdtél futni. Nehogy már veszélyeztesd ezt a célt amiatt, hogy mások eredményeihez, fejlődési üteméhez, vagy sikereihez méred magad. Maradjatok ti ketten, csak te meg a futás. Élethosszig, ahogy terveztük.

Szerző
Nem tudsz még
30 percet futni?

Jelentkezz már most,
 2022. januári
ingyenes Gömbvillám
turnusunkba!

nap
óra
perc
mp
Sajnos a jelentkezés lezárult.
Vivicittán szeretnél futni?

10 hét alatt felkészítünk!
Keresd meg a számodra megfelelő edzéstervet ingyenes
terveink között! Legyél PlanduranceClub tag!

nap
óra
perc
mp
Sajnos a jelentkezés lezárult.
Saját edzővel, egyéni edzéstervvel készülnél?

Szakmailag képzett, tapasztalt edzőink egyénileg
foglalkoznak veled, egyaránt figyelembe véve életedet, edzettségi állapotodat és céljaidat.

Hozd a legjobb formád 100%-ban rád szabott étrenddel!

Okleveles dietetikusunk segít neked kijutni a fogyókúrák útvesztőjéből és megmutatja a valóban helyes irányt a táplálkozásodban.

Sportolóink írták

Mi szeretjük a sütiket, akkor is, ha azok követnek minket! :-)
A sütik biztosítják ugyanis a weboldalunk hatékony működését, és azt is, hogy a marketingünk korszerű legyen. De ez Neked is jó. Így tudunk például megvédeni attól, hogy ne zaklassunk felesleges reklámokkal.
Éppen ezért cookie-kat ("sütiket") és más követő megoldásokat használunk,  bizonyos adatokat átadunk külső partnereknek, például Facebooknak vagy a Google-nek, ha hozzájárulsz a [Mindet elfogadom] gombra kattintással.
Ha szeretnéd, Te magad is eldöntheted az Adatvédelmi beállítások linkre kattintva, mihez járulsz hozzá, és át tudod nézni a részleteket az Adatkezelési tájékoztatónkban. Későbbiekben is változtathatsz, a bal alsó sarokban található fogaskerékre kattintva.
Most pedig arra kérünk, járulj hozzá a sütik és követőkódok használatához a [Mindet elfogadom] gomb megnyomásával!

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Szeretnénk minél személyreszabottabb élményeket és szolgáltatásokat nyújtani a weboldalunkon és azon túl is. Ezért használunk un. sütiket és követőkódokat, és ezért adunk át bizonyos adatokat külső partnereknek. Ezeknek a funkcióknak egy része, amik a rendszer üzemeltetéséhez szükséges, azonnal elindul, egy másik részét viszont Te tudod szabályozni ezen a felületen az egyes kategóriákban, amelyeknél a nevekre kattintva meg tudod nézni a részleteket. További információkat az Adatkezelési tájékoztatónkban találsz. Arra kérünk, segítsd a munkánkat, és kattints az [ÖSSZES ENGEDÉLYEZÉSE] gombra!

A weboldal rendszerének működéséhez szükség van különböző beépülő modulokra és megoldásokra. Ezekhez tartozó sütiazonosítók találhatók itt.

wordpress_gdpr_allowed_services Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti wordpress_gdpr_cookies_allowed Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti wordpress_gdpr_cookies_declined Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti

Összes tiltása
Összes engedélyezése