Tudástár

Gyors reagálású habtest

Néhány éve, amikor a mostani otthonunkba költöztünk előre megfontolt szándékkal vásároltam 96db Leyland-ciprus palántát. Biztos ismered ezt a növényt, még akkor is, ha nem tudod, hogy ismered. Ez az a növény, amiből néhány év alatt összefüggő átláthatatlan zöld sövény alakul ki. Mármint elméletben.

A gyakorlatban viszont az történt, hogy a 96 sövény-növényből 4-5db két év után már elérte a kétméteres magasságot, 11 növény szinte ugyanakkora maradt, mint az ültetéskor volt, csak minimálisan fejlődtek. A növényeim túlnyomó többsége, kb. 80db, viszont megállt valahol a kettő között, olyan 80-180cm között szórt a magasságuk, de nehezen találnék két egyformán fejlődő egyedet.

Ezek a növények ugyanazt a tápoldatot kapták, ugyanabból a földből veszik fel a tápanyagot, még a fényviszonyok is állandóak, ráadásul gyakorlatilag “testvérek”, ugyanabból a kertészetből vásároltam őket. Lehet, hogy vannak gyors, normál és lassabb válaszadású Leyland-ciprusaim? Esetleg lehet olyan, ami egyáltalán nem növekszik?

Az edzéstudomány ugyanezzel a jelenséggel szembesült

Kutatások sora foglalkozik azzal, hogy azonos edzésingerekre adott szervezeti válasz, például a VO2Max, tekintetében genetikailag behatárolt és akár 40%-os különbséget is mutathat. Magassági edzőtáborban végzett kutatások pedig arról számolnak be, hogy szintén eltérés mutatkozhat az egyéni szervezeti reakciók között. A kutatások arra jutottak, hogy egy adott teljesítmény elérése érdekében egyénenként más és más edzésingerekre van szükség.

Ezt én most megfordítom, hogy jobban értsük: egy adott edzésterv mindenkinél egyéni, egymástól eltérő eredményt fog hozni.

Ha ugyanazt az edzésprogramot adnánk 6-8-12 hétig 100 futónak, egészen pontosan 100 féle fejlődési ívet, edzettségi szintet mérhetnénk a program végén. Egy amerikai kolléga, Alan Couzens arról számol be, hogy a sportolói 15%-a lényegesen jobban reagál az edzésingerekre, 70%-át sorolja a normál válaszadású csoportba és 15%-át a lassú válaszadók közé. 

Persze, most az merül fel benned, hogy mi van akkor, ha te a lassú reagálású csoportba esel?

Hagyhatod a francba az egészet és inkább csüccsenj vissza a kanapé elé? Korántsem!

Egy másik kutatásban éppen ezeket a lassú válaszadó vagy nem válaszadó (non-responder)  futókat vették górcső alá. A sportolókat öt csoportra bontották és egy 6 hetes edzésprogramnak tették ki őket oly módon, hogy az első csoport heti 60 percet edzett, a második 120 percet és így tovább. (Matekosok előnyben: az ötödik csoport heti 300 perces tervet kapott.) Az alanyok különböző élettani és  edzettségi paramétereit vizsgálva ugyanúgy kialakult a nem-válaszadók csoportja. 

Ők azonban nem álltak meg itt, hanem, a 6 hetes edzésterv után fogták magukat és a lassú, vagy egyáltalán nem válaszadókat egy fiókkal arrébb tették, akik eddig 60 percet edzettek, azok most a 120 perces csoportba kerültek és így tovább.

És hogy mit történt?

Hat hét múlva mindenki javult, csodával határos módon gyakorlatilag lekerültek a non-responder plecsnik az alanyok homlokáról. Összességében is kijelenthető, hogy az edzésprogramra nem reagálók aránya a testmozgás mennyiségének növekedésével csökkent. A heti 60 perces csoportban 69%-ban voltak, a 120 perces csoportban már csak 40%, 180 percesben 29%, a 240 illetve a 300 perces csoportban pedig az arányuk 0% volt!

Az edzések mennyisége meghatározta az arra nem reagáló sportolók arányát a vizsgálatban. 

Tudjuk, hogy megfelelő edzésingerekre van ahhoz szükség, hogy egy sportoló szervezete alkalmazkodjon. Az alkalmazkodás sebességében persze lehetnek egyéni eltérések, van olyan, aki pár hónap alatt olyan szintre jut el, ahova a többség csak évek alatt, van olyan, aki akármilyen tisztességesen végzi is az edzéstervet, kicsit lassabban reagál, mint a többiek. Ahol viszont egyáltalán nincs szervezeti válasz, ott arról lehet szó, hogy az edzésterhelés mértéke nem haladja meg azt a szintet, hogy a szervezet arra érdemi reakcióval válaszoljon. Nem arról van szó, hogy ezen sportolók lassan, vagy egyáltalán nem reagálnak az aerob edzésingerekre, csupán arról, hogy az edzésterhelés nem olyan mértékű stressz a szervezetük számára, amire válaszként elkezdene magasabb várakat építeni. 

Egy kezdő futó persze nem tud az első időszakban 240-300 perces edzéshetet teljesíteni, ide nekünk kell eljuttatni. Éppen ez az edző egyik feladata, hogy az edzések volumenét úgy határozza meg, hogy egymásra épülő, fokozatosan felépített, preventív edzésterheléssel biztonságosan eljuttassa a sportolót ebbe a tartományba. 

Korábban írtuk:

A Plandurance-nél mi Olivérrel és a többi edzővel a TrainingPeaks nevű rendszert használjuk arra, hogy az edzésprogramodat bevéssük és annak végrehajtását és a fejlődésed alakulását monitorozzuk. Nekem az a tapasztalatom, hogy nem csak szívesebben csinálja a programot egy olyan sportoló…

Azt is érdemes megjegyezni, hogy igen, az egyéni fejlődési út és sebesség különböző, de idővel mindenki, a legamatőrebb amatőr is eljuthat egy igen jó edzettségi szintre. Ez leginkább akaraterő és idő kérdése, ami a rendszeres, töretlen edzésmunkában mutatkozik meg.

Edzőként látjuk, akik szépen teszik a dolgukat az edzéseken, sikerül elvégezniük a tréningek szinte mindegyikét, messze-messze jobban fejlődnek, mint akiknek hézagosabb az edzésmunkájuk.

Tehát a lényeg, a cikkesszencia egy gondolatban: egyénileg optimális hosszúságú, erősségű és rendszerességű edzésstressz, kitartás, rendszeresség és jönni fog az eredmény!

Képek: Canva, DAM

FEJLŐDNI ÖRÖM

Edzéstervek pont neked

A Plandurance egy futókkal, állóképességi sportolókkal dolgozó szakmai műhely, ahol Lőrincz Olivér 7x Spartathlon győztes és világbajnok mesteredző szakmai vezetésével tudunk segíteni az életmódváltásban és az egészség megőrzésében. Célunk partnernek lenni egy egészségesebb társadalom kialakításában és hogy megmutatni neked is: Fejlődni öröm!

Mi szeretjük a sütiket, akkor is, ha azok követnek minket! :-)
A sütik biztosítják ugyanis a weboldalunk hatékony működését, és azt is, hogy a marketingünk korszerű legyen. De ez Neked is jó. Így tudunk például megvédeni attól, hogy ne zaklassunk felesleges reklámokkal.
Éppen ezért cookie-kat ("sütiket") és más követő megoldásokat használunk,  bizonyos adatokat átadunk külső partnereknek, például Facebooknak vagy a Google-nek, ha hozzájárulsz a [Mindet elfogadom] gombra kattintással.
Ha szeretnéd, Te magad is eldöntheted az Adatvédelmi beállítások linkre kattintva, mihez járulsz hozzá, és át tudod nézni a részleteket az Adatkezelési tájékoztatónkban. Későbbiekben is változtathatsz, a bal alsó sarokban található fogaskerékre kattintva.
Most pedig arra kérünk, járulj hozzá a sütik és követőkódok használatához a [Mindet elfogadom] gomb megnyomásával!

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Szeretnénk minél személyreszabottabb élményeket és szolgáltatásokat nyújtani a weboldalunkon és azon túl is. Ezért használunk un. sütiket és követőkódokat, és ezért adunk át bizonyos adatokat külső partnereknek. Ezeknek a funkcióknak egy része, amik a rendszer üzemeltetéséhez szükséges, azonnal elindul, egy másik részét viszont Te tudod szabályozni ezen a felületen az egyes kategóriákban, amelyeknél a nevekre kattintva meg tudod nézni a részleteket. További információkat az Adatkezelési tájékoztatónkban találsz. Arra kérünk, segítsd a munkánkat, és kattints az [ÖSSZES ENGEDÉLYEZÉSE] gombra!

A weboldal rendszerének működéséhez szükség van különböző beépülő modulokra és megoldásokra. Ezekhez tartozó sütiazonosítók találhatók itt.

wordpress_gdpr_allowed_services Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti wordpress_gdpr_cookies_allowed Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti wordpress_gdpr_cookies_declined Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti

Összes tiltása
Összes engedélyezése