Skip to content

Gyors reagálású habtest

Néhány éve, amikor a mostani otthonunkba költöztünk előre megfontolt szándékkal vásároltam 96db Leyland-ciprus palántát. Biztos ismered ezt a növényt, még akkor is, ha nem tudod, hogy ismered. Ez az a növény, amiből néhány év alatt összefüggő átláthatatlan zöld sövény alakul ki. Mármint elméletben.

A gyakorlatban viszont az történt, hogy a 96 sövény-növényből 4-5db két év után már elérte a kétméteres magasságot, 11 növény szinte ugyanakkora maradt, mint az ültetéskor volt, csak minimálisan fejlődtek. A növényeim túlnyomó többsége, kb. 80db, viszont megállt valahol a kettő között, olyan 80-180cm között szórt a magasságuk, de nehezen találnék két egyformán fejlődő egyedet.

Ezek a növények ugyanazt a tápoldatot kapták, ugyanabból a földből veszik fel a tápanyagot, még a fényviszonyok is állandóak, ráadásul gyakorlatilag “testvérek”, ugyanabból a kertészetből vásároltam őket. Lehet, hogy vannak gyors, normál és lassabb válaszadású Leyland-ciprusaim? Esetleg lehet olyan, ami egyáltalán nem növekszik?

Az edzéstudomány ugyanezzel a jelenséggel szembesült

Kutatások sora foglalkozik azzal, hogy azonos edzésingerekre adott szervezeti válasz, például a VO2Max, tekintetében genetikailag behatárolt és akár 40%-os különbséget is mutathat. Magassági edzőtáborban végzett kutatások pedig arról számolnak be, hogy szintén eltérés mutatkozhat az egyéni szervezeti reakciók között. A kutatások arra jutottak, hogy egy adott teljesítmény elérése érdekében egyénenként más és más edzésingerekre van szükség.

Ezt én most megfordítom, hogy jobban értsük: egy adott edzésterv mindenkinél egyéni, egymástól eltérő eredményt fog hozni.

Ha ugyanazt az edzésprogramot adnánk 6-8-12 hétig 100 futónak, egészen pontosan 100 féle fejlődési ívet, edzettségi szintet mérhetnénk a program végén. Egy amerikai kolléga, Alan Couzens arról számol be, hogy a sportolói 15%-a lényegesen jobban reagál az edzésingerekre, 70%-át sorolja a normál válaszadású csoportba és 15%-át a lassú válaszadók közé. 

Persze, most az merül fel benned, hogy mi van akkor, ha te a lassú reagálású csoportba esel?

Hagyhatod a francba az egészet és inkább csüccsenj vissza a kanapé elé? Korántsem!

Egy másik kutatásban éppen ezeket a lassú válaszadó vagy nem válaszadó (non-responder)  futókat vették górcső alá. A sportolókat öt csoportra bontották és egy 6 hetes edzésprogramnak tették ki őket oly módon, hogy az első csoport heti 60 percet edzett, a második 120 percet és így tovább. (Matekosok előnyben: az ötödik csoport heti 300 perces tervet kapott.) Az alanyok különböző élettani és  edzettségi paramétereit vizsgálva ugyanúgy kialakult a nem-válaszadók csoportja. 

Ők azonban nem álltak meg itt, hanem, a 6 hetes edzésterv után fogták magukat és a lassú, vagy egyáltalán nem válaszadókat egy fiókkal arrébb tették, akik eddig 60 percet edzettek, azok most a 120 perces csoportba kerültek és így tovább.

És hogy mit történt?

Hat hét múlva mindenki javult, csodával határos módon gyakorlatilag lekerültek a non-responder plecsnik az alanyok homlokáról. Összességében is kijelenthető, hogy az edzésprogramra nem reagálók aránya a testmozgás mennyiségének növekedésével csökkent. A heti 60 perces csoportban 69%-ban voltak, a 120 perces csoportban már csak 40%, 180 percesben 29%, a 240 illetve a 300 perces csoportban pedig az arányuk 0% volt!

Az edzések mennyisége meghatározta az arra nem reagáló sportolók arányát a vizsgálatban. 

Tudjuk, hogy megfelelő edzésingerekre van ahhoz szükség, hogy egy sportoló szervezete alkalmazkodjon. Az alkalmazkodás sebességében persze lehetnek egyéni eltérések, van olyan, aki pár hónap alatt olyan szintre jut el, ahova a többség csak évek alatt, van olyan, aki akármilyen tisztességesen végzi is az edzéstervet, kicsit lassabban reagál, mint a többiek. Ahol viszont egyáltalán nincs szervezeti válasz, ott arról lehet szó, hogy az edzésterhelés mértéke nem haladja meg azt a szintet, hogy a szervezet arra érdemi reakcióval válaszoljon. Nem arról van szó, hogy ezen sportolók lassan, vagy egyáltalán nem reagálnak az aerob edzésingerekre, csupán arról, hogy az edzésterhelés nem olyan mértékű stressz a szervezetük számára, amire válaszként elkezdene magasabb várakat építeni. 

Egy kezdő futó persze nem tud az első időszakban 240-300 perces edzéshetet teljesíteni, ide nekünk kell eljuttatni. Éppen ez az edző egyik feladata, hogy az edzések volumenét úgy határozza meg, hogy egymásra épülő, fokozatosan felépített, preventív edzésterheléssel biztonságosan eljuttassa a sportolót ebbe a tartományba. 

Korábban írtuk:

A Plandurance-nél mi Olivérrel és a többi edzővel a TrainingPeaks nevű rendszert használjuk arra, hogy az edzésprogramodat bevéssük és annak végrehajtását és a fejlődésed alakulását monitorozzuk. Nekem az a tapasztalatom, hogy nem csak szívesebben csinálja a programot egy olyan sportoló…

Azt is érdemes megjegyezni, hogy igen, az egyéni fejlődési út és sebesség különböző, de idővel mindenki, a legamatőrebb amatőr is eljuthat egy igen jó edzettségi szintre. Ez leginkább akaraterő és idő kérdése, ami a rendszeres, töretlen edzésmunkában mutatkozik meg.

Edzőként látjuk, akik szépen teszik a dolgukat az edzéseken, sikerül elvégezniük a tréningek szinte mindegyikét, messze-messze jobban fejlődnek, mint akiknek hézagosabb az edzésmunkájuk.

Tehát a lényeg, a cikkesszencia egy gondolatban: egyénileg optimális hosszúságú, erősségű és rendszerességű edzésstressz, kitartás, rendszeresség és jönni fog az eredmény!

Képek: Canva, DAM
Dr. Molnár Attila
Dr. Molnár Attila
Tovább olvasom
"Az, hogy 25 km futás után nem fáradok el, annak az eredménye, hogy ilyen edzéstervvel futok. A szakmai megalapozottság gyakorlatban is bizonyított, meghozza a várt eredményeket. Még úgy is, hogy azt érzem lassabban futok, mint tudnék és a pulzusomat is figyelnem kell, de megvan az eredménye!"
Balogh Györgyi
Balogh Györgyi
Tovább olvasom
"A jelentkezésem után időpontot kellett foglalnom az első konzultációra. Amikor csörgött a telefon, egy nagyon kedves női hang mutatkozott be Nagy Mariann edző személyében és számomra meglepő módon kérdéseket tett fel, annak ellenére, hogy az adatlapot kitöltöttem. Megbeszéltük, hogy milyen egészségügyi problémával küzdök, a z első pillanattól kezdve megtaláltuk a közös munkához szükséges összhangot."
Bognár Gabriella
Bognár Gabriella
Tovább olvasom
"A Plandurance-el nincs helyhez kötöttség. Ő kiírja a TP-ben ,Te megcsinálod bárhol vagy is a nagy világban. Kiértékelik ha kell beszéltek róla. Aztán közösen örültök a sikernek mert az garantáltan nem marad el."
Előző
Következő

Az elveszett motiváció nyomában

A szakterminológia a motivációt, mint fogalmat elsősorban a belső, cselekvésre való késztetésre szűkíti, azonban az erre ható külső erőknek is nagyon fontos szerepe lehet. A jelenlegi helyzetben edzőként az egyik legnehezebb feladatunk a sportolók motivációban tartása. Az elveszett célok sok
Tovább >>

9 tipp, hogy fejben is erős legyél a futáshoz

Mi teszi sikeressé az élsportolókat? Kiből lehet élsportoló? Milyen különbség fakadhat egy amatőr és egy élsportoló között? Mi, hobbifutók tanulhatunk-e tőlük valamit? Érdemes-e egyáltalán tanulmányoznunk őket?
Tovább >>

Életlecke Kiliantól

Kilian Jornet a tekintélyes amerikai GQ magazinnak adott egy hosszabb terjedelmű interjút a “Real life diet” című rovatban, amiben őszintén vall a futás és a természet iránti elköteleződéséről, betekintést nyerhetünk életfilozófiájába és sokat tanulhatunk tőle a sporthoz és az élethez
Tovább >>

Diszkó, helikopter, bringa, erdő, guminő

Nagyságrendileg úgy értek össze az ágak előttem, mint a tinilányok a gyáli diszkóban és pont úgy rebbentek is szét, amikor már kicsit közelebb értem. Volt néhány persze, ami nem rebbent szét, csak lázadásból ott maradt, ilyenkor meg én makacsoltam meg
Tovább >>

Mi szeretjük a sütiket, akkor is, ha azok követnek minket! :-)
A sütik biztosítják ugyanis a weboldalunk hatékony működését, és azt is, hogy a marketingünk korszerű legyen. De ez Neked is jó. Így tudunk például megvédeni attól, hogy ne zaklassunk felesleges reklámokkal.
Éppen ezért cookie-kat ("sütiket") és más követő megoldásokat használunk,  bizonyos adatokat átadunk külső partnereknek, például Facebooknak vagy a Google-nek, ha hozzájárulsz a [Mindet elfogadom] gombra kattintással.
Ha szeretnéd, Te magad is eldöntheted az Adatvédelmi beállítások linkre kattintva, mihez járulsz hozzá, és át tudod nézni a részleteket az Adatkezelési tájékoztatónkban. Későbbiekben is változtathatsz, a bal alsó sarokban található fogaskerékre kattintva.
Most pedig arra kérünk, járulj hozzá a sütik és követőkódok használatához a [Mindet elfogadom] gomb megnyomásával!

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Szeretnénk minél személyreszabottabb élményeket és szolgáltatásokat nyújtani a weboldalunkon és azon túl is. Ezért használunk un. sütiket és követőkódokat, és ezért adunk át bizonyos adatokat külső partnereknek. Ezeknek a funkcióknak egy része, amik a rendszer üzemeltetéséhez szükséges, azonnal elindul, egy másik részét viszont Te tudod szabályozni ezen a felületen az egyes kategóriákban, amelyeknél a nevekre kattintva meg tudod nézni a részleteket. További információkat az Adatkezelési tájékoztatónkban találsz. Arra kérünk, segítsd a munkánkat, és kattints az [ÖSSZES ENGEDÉLYEZÉSE] gombra!

A weboldal rendszerének működéséhez szükség van különböző beépülő modulokra és megoldásokra. Ezekhez tartozó sütiazonosítók találhatók itt.

wordpress_gdpr_allowed_services Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti wordpress_gdpr_cookies_allowed Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti wordpress_gdpr_cookies_declined Szolgáltató: plandurance.hu Harmadik fél: - Célja: Cookie-banner hozzájárulásainak kezelése. Elavul: 6 hónap Típus: HTTP süti

Összes tiltása
Összes engedélyezése