Skip to content

Futóként is imádjuk ezeket a téli fűszereket!

Nemcsak az ételekhez felhasznált alapanyagaink tartalmaznak számos, egészségünkre pozitív hatással bíró elemeket, hanem az azokat ízesítő, az elkészült menü élvezeti értékét felturbózó fűszerek is tele vannak hasznos bioaktív elemekkel. Az alábbiakban szeretnék kiemelni 3 olyan fűszert, ami nem csak ízben és/vagy színben gazdagíthatja a mindennapokat, de fogyasztásuk számodra, futóként is sok-sok előnnyel járhat.

Az előnyöket a teljesség igénye nélkül sorolom fel, kiemelve azokat a szempontokat, melyek támogathatják téli (és nem csak téli) edzéseidet.

Fahéj

Bátran kijelenthetjük, hogy a téli szezon királya. Számos téli ital és édesség (pl: almapuncs, fahéjas csillagok, kásák), de még akár húsétel alapfűszere lehet, az illata pedig egy csapásra varázslatos hangulatot tud teremteni a környezetünkben.

Nem hiába járja az a szóbeszéd, hogy a rómaiak elsősorban gyógyszerként alkalmazták a lélek egyensúlyának visszaállítására. Ennél viszont jóval több is rejlik benne.

Segít megküzdeni a bakteriális és gombás eredetű fertőzésekkel.

A fahéjaldehid, a fahéj egyik fő aktív összetevője, ami hozzájárulhat a különféle fertőzések leküzdéséhez. A fahéjolajról kimutatták, hogy képes hatékonyan kezelni a gombák okozta légúti fertőzéseket. Gátolhatja bizonyos baktériumok szaporodását is, beleértve a Listeria és a Salmonella baktériumokat. Antimikrobiális hatása pedig segíthet megakadályozni a fogszuvasodást, ezáltal csökkentheti a rossz leheletet.

Segít egyensúlyban tartani a vércukorszintet

Az inzulin az egyik olyan kulcsfontosságú hormon, ami szabályozza az anyagcserét és az energiafelhasználást. Szerepe a vércukornak a véráramból a sejtekbe történő szállítása. Sokaknál előfordul viszont, hogy sejtjeik már kevésbé befogadóak az inzulinra, ezzel csökkentve munkájának hatékonyságát. A fahéj viszont bizonyítottan hozzájárul a vércukorszint optimalizálásához úgy, hogy képes utánozni az inzulin hatását, ezáltal fokozza a glükóz transzportját a sejtekhez.

Alapesetben ez a tulajdonság pedig azért is hasznos a futók számára, mert minél gyorsabban jut el a cukor az izmokhoz, annál gyorsabban elégethető üzemanyagként.

Telis tele van antioxidánsokkal

Az antioxidánsok védik a testet a szabad gyökök (vagyis a sejtek normális anyagcseréje során létrejött instabil molekulák) által okozott oxidatív károsodásoktól. Ilyen károsodások edzésterhelések során is keletkeznek. Emiatt fontos, hogy sportolóként minél több antioxidánshoz hozzá juttasd a szervezetedet.

Gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal is rendelkezik

A gyulladás mindig jelen van testünkben, tulajdonképp fontos szerepe van szervezetünk optimális működésében. Segít a fertőzések elleni küzdelemben és a szövetkárosodások helyreállításában. A gyulladás inkább akkor válhat problémává, ha krónikus és a test saját szövetei ellen irányul. A fahéj pedig hasznos lehet ebben a tekintetben. Tanulmányok azt mutatják, hogy antioxidánsainak köszönhetően erős gyulladásgátló tulajdonságokkal rendelkeznek. Számos jó tulajdonsága viszont elvész, ha túl sokat fogyasztunk belőle. Mondhatnánk rá ugyanis, hogy: 

Kis mértékben orvosság, nagy mértékben méreg

A benne található kumarin ugyanis képes a nyálkahártyát irritálni, májkárosodást okozni vagy akár a rákra való hajlamot is növelni. A kasszia, vagyis a hagyományos, elterjedten kapható fahéj igen gazdag kumarin forrás. Az őrölt kasszia fahéj kumarintartalma 7-18 milligramm/teáskanál (2,6 gramm) között mozoghat, míg a ceyloni fahéj ennél sokkal csekélyebb mértékben tartalmaz kumarint. Nem érdemes tehát ezentúl minden nap evőkanálnyi mennyiségeket fogyasztani belőle. A kumarin tolerálható napi bevitele körülbelül 0,05 mg, ami azt jelenti, hogy mindössze 1 teáskanál kasszia fahéj is túllépheti a napi határt.

 

Gyömbér

A gyömbér egy Délkelet-Ázsiából származó virágos növény, amiről nagyzolás nélkül állítható, hogy a bolygó legegészségesebb fűszerei közé tartozik.

Ami plusz pozitív, hogy mindemellett még az íze is kiváló. A gyömbér használható frissen, szárítva, porítva, olajként, esetleg italként. Nagyszerűen megy ugyanúgy a húsételekhez, mint a süteményekhez, de egy hideg téli napon egy frissen reszelt gyömbérből készített gyömbér teánál nincs is jobb. Attól függetlenül viszont, hogy gyakori összetevője a téli recepteknek (pl.: gyömbéres sütőtök krémleves, gyömbéres keksz), érdemes egész évben beépíteni étrendünkbe, hiszen nagyszerűen passzol a nyári gyümölcsös smoothie-khoz is.

Gingerol tartalmának köszönhetően számos jótékony hatással rendelkezik, ami miatt már a népi gyógyászatban is régóta kedvelt fűszer. Hatékony segítséget jelent az émelygés csökkentésében, az influenza és a nátha elleni küzdelemben, valamint az emésztés támogatásában.

Segíthet a fertőzések leküzdésében, és csökkenti az előfordulásuk kockázatát

Mind megelőzésre, mind betegség esetén nagyszerű segítség lehet. Ha a hideg időben is sok kültéri edzést tervezel, érdemes rendszeresíteni a fogyasztását megelőzésképpen. 

A friss gyömbér ugyanis hatásos lehet a légúti syncytialis vírus (RSV) ellen is, amely a légúti fertőzések gyakori okozója. Ezen kívül pedig számos kórokozó baktérium elszaporodását is gátolhatja.

Gyulladáscsökkentő hatás

A gyömbérben található gyulladáscsökkentő vegyületeknek köszönhetően (gingerol, shogaol) fogyasztása hasznos lehet egy-egy hosszú táv megtétele után a regeneráció elősegítése végett.

Kurkuma

A kurkuma külsőleg megtévesztésig hasonlít a gyömbér gumójára, színében azonban jelentősen eltér. Ez az a fűszer, amely a curry sárga színét is adja.

Indiában évezredek óta használják fűszerként és gyógynövényként. Felhasználhatod húsételekhez készített fűszerkeverék részeként vagy a köretet is színesítheted vele, ha készítéskor a főzővízhez hozzáadod.

A közelmúltban a tudomány elkezdte alátámasztani azt, amit az indiánok már régóta ismernek: valóban tartalmaz gyógyhatású vegyületeket. Ezeket a vegyületeket kurkuminoidoknak nevezik, amelyek közül a legtöbb szerepet a kurkumin vállalja. A kurkumin a kurkuma fő hatóanyaga.

Erős gyulladáscsökkentő hatása van és rendkívül erős antioxidáns

A kurkuma kurkumin tartalma azonban nem olyan magas. Körülbelül 3 tömegszázalék. A gyógynövényekkel kapcsolatos vizsgálatok pedig javarészt olyan kurkuma kivonatokat használnak, amelyek többnyire magát a kurkumint tartalmazzák, így az adagok általában meg tudják haladni akár az 1 grammot is naponta. Ezt a mennyiséget kizárólag a fűszert használva nagyon nehezen, vagy nem is lehetne elérni. Ezért, ha valaki kizárólag a hatása miatt szeretné fogyasztani, érdemesebb inkább olyan kiegészítőt szednie, ami jelentősebb mennyiségű kurkumint tartalmaz.

Sajnos a kurkumin önmagában viszonylag rosszul szívódik fel, de szerencsére ezen lehet segíteni. Piperinnel való együttes fogyasztása akár 2000% -kal képes fokozni a kurkumin felszívódásának hatékonyságát. Piperint például a feketebors tartalmaz. Kurkumin kiegészítő vásárlásakor tehát érdemes figyelni, hogy lehetőleg piperint is tartalmazzon, vagy igyekezz borsot is tartalmazó étel fogyasztása után bevenni, a hatásosság fokozása végett. Ez utóbbi amiatt is célszerű párosítás, mert a kurkumin zsírban oldódik, így a menüben található zsiradék még inkább fokozza az eredményes felszívódást. Enélkül a kurkumin nagy része csak áthalad az emésztőrendszeren.

Hatékony segítség lehet például ízületi gyulladásoknál. Ezer féle ok létezhet, minek következtében ez a gyakori probléma felütheti a fejét. Tekintettel arra, hogy a kurkumin erős gyulladáscsökkentő vegyület, számos tanulmányban figyelmet kapott és vizsgálták, hogy segíthet-e az ízületi gyulladásban. Szerencsére jó eredményeket találni erről. 

Reumás ízületi gyulladásban szenvedő emberekkel végzett vizsgálatban például a kurkumin még hatékonyabb volt, mint egy gyulladáscsökkentő gyógyszer. 

Azonban fontos felhívnom a figyelmed, hogy a táplálékkiegészítők, és a gyógynövényt illetve fűszereket tartalmazó jótékony hatású készítmények rendszeres fogyasztása sem helyettesíti a kiegyensúlyozott táplálkozást. Fájdalom és probléma esetén mindenképpen fordulj szakemberhez, szükség esetén orvoshoz!

Képek forrása: canva.com

Felhasznált szakirodalom:

Reumás ízületi gyulladásban szenvedő emberekkel végzett vizsgálatban például a kurkumin még hatékonyabb volt, mint egy gyulladáscsökkentő gyógyszer. 

Természetesen ez senkit ne hatalmazzon fel arra, hogy probléma esetén orvoshoz forduljon és a szakértői utasításoknak eleget tegyen!







Dr. Molnár Attila
Dr. Molnár Attila
Tovább olvasom
"Az, hogy 25 km futás után nem fáradok el, annak az eredménye, hogy ilyen edzéstervvel futok. A szakmai megalapozottság gyakorlatban is bizonyított, meghozza a várt eredményeket. Még úgy is, hogy azt érzem lassabban futok, mint tudnék és a pulzusomat is figyelnem kell, de megvan az eredménye!"
Balogh Györgyi
Balogh Györgyi
Tovább olvasom
"A jelentkezésem után időpontot kellett foglalnom az első konzultációra. Amikor csörgött a telefon, egy nagyon kedves női hang mutatkozott be Nagy Mariann edző személyében és számomra meglepő módon kérdéseket tett fel, annak ellenére, hogy az adatlapot kitöltöttem. Megbeszéltük, hogy milyen egészségügyi problémával küzdök, a z első pillanattól kezdve megtaláltuk a közös munkához szükséges összhangot."
Bognár Gabriella
Bognár Gabriella
Tovább olvasom
"A Plandurance-el nincs helyhez kötöttség. Ő kiírja a TP-ben ,Te megcsinálod bárhol vagy is a nagy világban. Kiértékelik ha kell beszéltek róla. Aztán közösen örültök a sikernek mert az garantáltan nem marad el."
Előző
Következő

A sportból nem annyit vehetsz ki, mint amennyi munkát befektetsz!

A legtöbben biztos ismeritek, azt szokás emlegetni, hogy amennyi munkát befektetsz az edzésbe, az eredményeidben ez úgy fog meglátszódni. Tuti? Egész biztos, ha az eredményesség számszerűsíthető oldalát vizsgáljuk, a mérhető eredményeket. Ha már az eredményességet, akkor nem biztos. Jó hír,
Tovább >>

Hogyan leszel a futástól fittebb, gyorsabb, vékonyabb?

Egy korábbi posztban megpróbáltam bemutatni az alapfogalmakat, írtam arról, hogy mit is jelent a szervezetünknek, amikor elmegyünk egyet futni. Hogyan borítja fel egy futóedzés a szervezet nyugalmi helyzetét. Volt szó a szuperkompenzációról, az alul -és túledzésről, tessék belekattintani, onnan folytatjuk.
Tovább >>

Fuss télen (is)

A nyári kánikulában mennyit nyavalyogtál, hogy ilyen meleg van, olyan meleg van, nem tudsz futni, ugye? Most meg a hideggel van ugyanez?! Remélem tévedek, ám ha mégsem, és esetenként elgyengülsz, az is teljesen normális.
Tovább >>

Miért nem használok már teljesítménydiagnosztikát?

Először is tisztázzuk, a teljesítménydiagnosztikán a laborkörülmények között mért, majd vizsgált laktát és/vagy légzésfunkció vizsgálatokat értem (RQ). Teljesítményt monitorozni és az adatokat hasznosítani nem csak laborban lehet, sok más lehetőségünk is van. Tisztázzuk a másik fontos dolgot. A laborvizsgálatok jók
Tovább >>