Skip to content

Új év; új, egészségesebb én

Egy sikeres új év jellemzően új tervekkel indul. A legjobb tervekhez pedig már az elmúlt év végével érdemes számba venni és jobban fókuszálni, hogy mi az, amin szeretnél mindenképp az új évben változtatni. Neked is van az egészségeddel kapcsolatos újévi fogadalmad?

Általában az új évhez fűzött nagy remények, illetve az előttünk álló 365 nap miatt éjfélkor hajlamosak vagyunk több, összetett és fontos dolgot is megfogadni. Ezeket az újonnan, tiszta lappal indított évben pedig rendszerint egyszerre el is kezdjük tartani, hogy közelebb kerülhessünk a kitűzött céljainkhoz.

Ilyenkor ugye te is megfogadod, hogy rendet raksz az életed jó néhány területén? Hatalmas önbizalommal felvértezve pedig tudod, hogy idén már másként lesz, most már tényleg sikerülni fog.

Nézzük, mik a leggyakrabban előkerülő fogadalmak

  •    mostantól rendszeresen beépítem a mozgást a mindennapokba
  •    nem dohányzom/kávézom/iszom több alkoholt stb.
  •    kizárólag egészséges ételeket eszem, idén most már tényleg lefogyok
  •    többet fogok utazni
  •    új hobbikat találok ki
  • ·   ezentúl jótékonykodom

Sajnos a nagy lendületben viszont, ha mindent egyszerre szeretnél megvalósítani, borítékolható, hogy idén sem lesz másként. A lelkesedés az idő előrehaladtával egyre csökken, cserébe a sok változtatás és a rengeteg komfort zónán kívül eltöltött idő miatt pedig nem sikerül hosszan tartó szokásokat kialakítani. Így sokan inkább megszegik saját maguknak tett ígéretüket, ezzel kudarcként feladva azokat. Idén viszont legyen ez másképp!

A fent említettek közül az egészséges életmóddal kapcsolatos újévi fogadalmak évről évre vezetik a toplistát. Idén várhatóan pedig még nagyobb fókuszt kap ez a terület.

Míg talán ebben az évben a külsőségek kevésbé, a preventív életmód kialakítása viszont annál hatalmasabb hangsúlyt kapott.

Nézzük, mit tehetsz a siker érdekében?

  • Hagyj időt az új szokások beépítéséhez az életedbe!

Attól függően, milyen horderejű a változtatás, míg teljesen magadénak érzed és ténylegesen új szokássá alakítod, addig 3 hét, de akár 3 hónap is eltelhet.

  •   Tűzz ki részcélokat!

Minél több sikerélmény ér, annál motiváltabb lehetsz a célhoz vezető úton.

A maratonisták sem futják le egyből az első edzés alkalmával a teljes távot. Nyugi, még a felét sem!

  • Nem baj, ha néha engedsz a “kísértésnek”

Ne legyen lelkiismeret-furdalásod, ha becsúszik egy „baki”, pl.: kihagysz egy edzést vagy megeszel egy szelet csokit attól még nem kerül a kukába az egész addigi munkád és erőfeszítésed. Az ilyen alkalmakkor természetesen törekedj arra, hogy minél ritkábban forduljanak elő, de összességében szilárdítsák meg még jobban az elhatározásod és folytasd újult erővel, amit elkezdtél.

Ezen kívül viszont van még egy pár buktató, amik miatt bedőlhet a vállalás

Engem évről évre sokkolnak az adatok, hogy a fogadalmak ellenére a diéták és fogyókúrás programok fénykorában még mindig háromból két felnőttet érint a túlsúly vagy elhízás (legalábbis hazánkban). Tovább megyek. Nem kell látványosan elhízottnak lenni ahhoz, hogy következménye legyen a helytelen étkezési magatartásnak. A rendszertelen, elkapkodott, szervezetlen étrend is rettentő káros. Élen járunk az EU-ban a táplálkozással összefüggő krónikus betegségek előfordulásának ranglistáján. Szerintem kijelenthető, hogy senki sem ehhez az asztaltársasághoz szeretne tartozni.

Mondjuk ki, a döntő többség nem tud jól enni. Meg kell tanulnod, és ismerned kell az egyéni szükségleteidet. Evidens, hogy ha évekig, és eredményesen szeretnél futni, akkor szükséged van szakmailag megbízható edzéstervre. Ugyanígy, ha helyesen szeretnél táplálkozni, akkor neked való, megbízható étrendre.

Talán te is sportolsz és ezzel már sokat teszel az egészségedért, de mi – mint a szakmai oldal – sosem rejtettük véka alá, hogy a futás vagy bármilyen sport önmagában nem elég a fittség hosszú távú megőrzéséhez. Ha pedig tartósan fogyni szeretnél, akkor pláne nem. Akkor az életmódodat is finomítani kell. A lényeg, hogy nem az a baj, hogy eszel, hanem az, hogy mikor és mit.

Ezt kell alaposan rendbe tenni! A felesleges próbálkozások helyett pedig mindinkább érdemes ezt szakember segítségével megtenni.







Dr. Molnár Attila
Dr. Molnár Attila
Tovább olvasom
"Az, hogy 25 km futás után nem fáradok el, annak az eredménye, hogy ilyen edzéstervvel futok. A szakmai megalapozottság gyakorlatban is bizonyított, meghozza a várt eredményeket. Még úgy is, hogy azt érzem lassabban futok, mint tudnék és a pulzusomat is figyelnem kell, de megvan az eredménye!"
Balogh Györgyi
Balogh Györgyi
Tovább olvasom
"A jelentkezésem után időpontot kellett foglalnom az első konzultációra. Amikor csörgött a telefon, egy nagyon kedves női hang mutatkozott be Nagy Mariann edző személyében és számomra meglepő módon kérdéseket tett fel, annak ellenére, hogy az adatlapot kitöltöttem. Megbeszéltük, hogy milyen egészségügyi problémával küzdök, a z első pillanattól kezdve megtaláltuk a közös munkához szükséges összhangot."
Bognár Gabriella
Bognár Gabriella
Tovább olvasom
"A Plandurance-el nincs helyhez kötöttség. Ő kiírja a TP-ben ,Te megcsinálod bárhol vagy is a nagy világban. Kiértékelik ha kell beszéltek róla. Aztán közösen örültök a sikernek mert az garantáltan nem marad el."
Előző
Következő

Zwift, görgőzz játszva és játssz görgőzve

Nagy az Isten állatkertje és alacsony a kerítés, gondolhatja bárki, aki tegnap este benézett a festői környezetben, de légifolyosók veszélyes közelségébe épített otthonunk ablakán. Tegnap ugyanis felültem a konyha kellős közepére telepített kerékpáromra és tekertem egy nagyot, hogy is mondjam
Tovább >>

Házidolgozat: így csekkold a formád versenyek nélkül

A versenyed elmaradt, de a formád, a felkészülésed ettől azért még tudod csekkolni, mégpedig így! Mostanra lassan mindenki túltette magát az első hetek versenytörlési pánikján. Lassan berendezkedtünk fejben az előttünk álló, hosszúnak tűnő versenymentes időszakra. Bár a versenyek nem a
Tovább >>

Falnak ütközve – avagy a sportolói kiégés

Akár a kiégés “apró” megjelenítőjeként tekinthetünk az edzés vagy verseny közben előforduló holtpontra. A sportban ezzel a témával mind a profik, mind az amatőrök között is sokat foglalkozunk, hiszen egy olyan dologról van szó, melynek nem megfelelő kezelése megakaszthatja az
Tovább >>

Na, a maraton is megvolt! De akkor most hogyan tovább?

Írhattam volna bármilyen versenyt, ami az egyénnek fontos. Az első 10km-t vagy akár a Spartathlont is. Több hónap felkészülés, sok lemondás, sok erőlködés, majd a verseny és most a nagy üresség. Lefutottam, megcsináltam, hogyan tovább? Hirtelen nincs cél, hirtelen elfogytak
Tovább >>