Skip to content

5 fontos tennivaló, mielőtt belevágnál a futásba

Ketyeg az óra, már második évébe lépett a covid utáni világ és ebben az új világban nehezebb ép eszünknél és persze ép testünknél is maradni, pedig talán fontosabb is lenne, mint valaha. 

Hiába veszed fel a magabiztosabbik álarcodat, hogy az éppen jó helyeken kerek és nem mellesleg szép szemű recepcióslány majd talán észrevegyen a helyi konditeremben, a helyi konditerem fogja magát és nagyságrendileg zárva van. (Lányok nyilván a személyi edző srác periférikus látásába gondolnának belelibbenni feszes izomzattal)

Szóval nincs mese, legjobbat akkor teszed magaddal, ha fogod és kipakolsz egy kis szobát az agyad egy csücskében, mert oda fog beköltözni a futás gondolata. Már költöztetem is, csak figyelj.

Szóval neki indulnál a futásnak, de nem tudod, hogyan kellene kezdeni?

Legyen egy jó cipőd!

A futás nem feltétlen technikai sport, persze a világ összes pénzét el lehet költeni órára, ruhára, meg bizbaszokra, de ha jót akarsz magadnak és az izületeidnek, akkor fogod magad és veszel egy jól párnázott, csillapító réteggel felvértezett futócipőt. Vigyázz, mert a nagy sportboltokban hajlamosak ráírni minden készleten ragadt fostalicska cipőre, hogy futócipő, hátha akkor megveszik a futóbirkák. Szekrény alján talált 10 éves edzőcipő tényleg nem játszik. Megérdemelsz egy új cipőt, hivatkozz rám nyugodtan! 

Öltözködj rétegesen

Elsőre ne agyald túl az öltözködést. Nem jár érte feketepont, ha fogsz egy sima sportpólót és nadrágot és go. Nyilván ha éppen betévedsz egy sportboltba, akkor vehetsz kifejezetten futásra kialakított ruhadarabokat, de az is jó öltet, ha pár havonta megjutalmazod magad egy-egy új darabbal. (Már most szólok, hogy futópólót csak minimálisan vegyél, mert amint elkezdünk versenyekre járni, tele leszel futópólókkal, mert minden verseny szinte kötelező érvénnyel ad a nevezésed mellé aránylag jó minőségű futópólókat)

Figyelj az intenzitásra

Kezdő futók legnagyobb hibája, hogy azt hiszed, hogy éppen feltaláltad az időgépet és visszamész kamaszkorod legszebb nyarának évébe és önfeledt 45 kilós kiskamaszként újra futsz. A szél belekap a hajadba, a nap sugarai pedig átcsillannak az ütemesen szálló hajszálaid között. Tempósan futsz, mint ahogy régen, hogy megmutasd magadnak és a világnak, hogy ez a 20 év kihagyás csak valami rossz vicc, egy könyvelési hiba lehetett. 

A valóság sajnos az, hogy nem vagy kamasz és akkor sem lett volna semmi szükséged a nagyon intenzív futásra, most meg kifejezetten káros. Amerikai felmérés szerint a futók 70%-a három hónapon belül megsérül. Szóval légy okosabb és szépen lassan, megfontoltan fuss. Az intenzitás akkor szuper, ha tudnánk egy jót beszélgetni, ha ott lennék melletted. Nem feltétlen barokkos körmondatokban, de 4-5 szavas mondatokban tudsz beszélni mindenféle lihegés, meg lábon kihordott oxigénhiány nélkül.

Legyen edzésterved

A legjobb, amit tehetsz, hogy az intenzitásod meghatározását és úgy általában az edzésterved preventív felépítését egy edzőre bízod. Az internetes, e-mail-es edzéstervek nem játszanak. Ezek csak üres sablonok, mindenkinek szólnak, tehát senkinek sem. Nem tudják,  hogy te ki vagy és mit bírsz, megkapsz valami ködös “edzéstervet”, de nem tudod majd pontosan, hogy milyen intenzitással, mit vár tőled az edző. Valójában nincs is edző mögötte, vagy ha van, akkor nem nézegeti az edzéseidet, nem tudsz visszajelzést kérni, nincs vele kapcsolatod. 

Tárold az edzést

(Hogy elhiggyük, hogy megtörtént). Érdemes tehát már most kicsit előre gondolkodnod és olyan edzésprogramban részt venni, ahol tud kapcsolatod lenni a programban résztvevő edzőkkel és beszélgetni velük, konzultációt, visszajelzés kapni. Ehhez viszont arra van szükség, hogy az edzésadataid naplózva legyenek és elérhetőek legyenek az edződ számára.

Ennek a legkényelmesebb módja, ha vásárolsz egy komolyabb (Garmin, Suunto, Polar) futóórát, de már most mondom, hogy ne ijedj meg. Nem kell 70-80.000 forintos befektetésben gondolkodnod. Induláshoz tökéletes lesz egy Bluetooth pánt is, amit a telefonodhoz párosítva teljesértékű edzésnaplózás érhető el.

Hamarosan várnak ránk a versenyek, itt az idő, hogy elindulj! Jövő héten a kezdő futók számára versenycentrikus cikkel támadok! Ne maradj le! 

Éppen a fenti gondolatok és egy kezdő futó tök reális elvárásai motiváltak minket, hogy létrehozzuk az INGYENES Gömbvillám programunkat. 

Már mutatom is, hogy mi tartalmaz:

  • kialakítjuk az egyéni, csak rád jellemző pulzus alapú intenzitási zónákat
  • ingyenes, korlátlan alkalommal újratölthető edzéstervet kapsz
  • hozzáférsz a Plandurance videótárához az Insider központban
  • A Gömbvillám program tagjaként te is része leszel a kezdő futók egymást támogató közösségének. Annak a zárt facebook csoportnak, ahol a hozzád hasonló most induló futók és edzőink is jelen vannak
  • A program ideje alatt garantált konzultációs lehetőség a program kialakításában résztvevő edzőinkkel

BRÉKING – Május 17-én új Gömbvillám csoport indul! Jelentkezz most az alábbi űrlapon!

Dr. Molnár Attila
Dr. Molnár Attila
Tovább olvasom
"Az, hogy 25 km futás után nem fáradok el, annak az eredménye, hogy ilyen edzéstervvel futok. A szakmai megalapozottság gyakorlatban is bizonyított, meghozza a várt eredményeket. Még úgy is, hogy azt érzem lassabban futok, mint tudnék és a pulzusomat is figyelnem kell, de megvan az eredménye!"
Balogh Györgyi
Balogh Györgyi
Tovább olvasom
"A jelentkezésem után időpontot kellett foglalnom az első konzultációra. Amikor csörgött a telefon, egy nagyon kedves női hang mutatkozott be Nagy Mariann edző személyében és számomra meglepő módon kérdéseket tett fel, annak ellenére, hogy az adatlapot kitöltöttem. Megbeszéltük, hogy milyen egészségügyi problémával küzdök, a z első pillanattól kezdve megtaláltuk a közös munkához szükséges összhangot."
Bognár Gabriella
Bognár Gabriella
Tovább olvasom
"A Plandurance-el nincs helyhez kötöttség. Ő kiírja a TP-ben ,Te megcsinálod bárhol vagy is a nagy világban. Kiértékelik ha kell beszéltek róla. Aztán közösen örültök a sikernek mert az garantáltan nem marad el."
Előző
Következő

Így jártam a siófoki félmaratonnal

Eltelt néhány nap a verseny óta, pihentem, hagytam ülepedni az élményt, hogy átgondoltan megírhassam a tapasztalataimat. Mindig nagyon várom a siófoki félmaraton versenyt, egyrészt azért, mert mindig ez az egyik célversenyem, másrészt valahogy jó kilépni a rakpartról, és itthon, de
Tovább >>

Neked mi a miérted? 

Írtam pár hete egy posztot a motivációról, arról, hogy hogyan lehet kicsit becsapni az agyunkat, milyen tippek és trükkök vannak a tarsolyomban, amikkel egy rövid motivációs hullámvölgyet ki tudok bekkelni.
Tovább >>

Minden, amit futóként a covidról tudni érdemes

Covid. A megkerülhetetlen téma. A szó, ami vitathatatlanul megváltoztatta és meghatározta 2020-at, és egyelőre nagyon úgy tűnik, hogy 2021-ben is itt felejtett maradni. Az alábbi cikkben összeszedtünk minden friss kutatási adatot, hasznos és lényeges információt, amivel amatőr sportolóként fontos tisztában lenni.
Tovább >>

Hogyan kerüld el a sérülést!

A sérülések könnyen tönkretehetik a futó felkészülését. Előfordul, hogy ezek a sérülések véletlenül, egy balszerencse folytán történnek meg, de többnyire ezek a sérülések megelőzhetőek. Igen, még akkor is, ha szerinted véletlenül történtek. És persze ott van az a lehetőség is,
Tovább >>