Skip to content

Fele se tréfa

Na kérem, már el is röppent az EHG (Első Hivatalos Gömbvillám) program első fele és nekem meg arról kellene írnom a betervezett menetrend szerint, hogy mennyire hatalmas nagy baromság odafigyelni a facebook, insta, tiktok, snepcset, meg mifaszokra és abból meríteni az önértékelést, meg a reflexiót, bármit is jelentsen ez.

Én meg arra gondolok, hogy azért vannak ezek a kurva profin megszerkesztett szerkesztőségi cikk ívek, hogy egy nagy sóhajjal a jobb kezemmel a bal vállam mögé hajítsam és végül arról beszéljek, amiről én akarok. Rólatok.

Szóval az van, hogy az elmúlt egy hétben aránylag sok Gömbivel (akarom mondani, Gömbvillám Programban Résztevő A Kanapéról Felállított Kezdő Futóval) beszélgettem és arra gondoltam, hogy hasznosabb az ezeken a konzultációkon felmerült 5 leggyakoribb kérdést közszemlére tenni, hátha másnak is hasznos lehet.

Mit látsz ebben a hat hétben, mit mutatnak a számok? Fejlődtem?

Nagy levegő. Elmondom, hogy hat hét alatt mennyit foglalkozz az adatokkal, tempókkal, pulzussal, matek buzulással: nullát, semmit, lófaszt se!

Mivel foglalkozz inkább?

Fittebb vagy? Jobban érzed magad? Fiatalabbnak érzed magad? Azt gondolod, hogy jó dolog, hogy belevágtál? Azt gondolod, hogy a következő osztálytalálkozón a top3 csaj/csávó között leszel? Azt gondolod, hogy a tányér szélére toltad a régi énedet, hogyha nem indulunk el, akkor nem tartanál itt?

Na ugye. A többi csak buzulás, meg matek, majd ráérsz a számokkal játszani a sokadik és a sok plusz egyedik félmaraton között. Addig csak élvezd! Élvezd, hogy élsz, élvezd, hogy visszajöttél, élvezd, hogy úton vagy oda, ahova már évek óta el akartál indulni. Fuss, élj, és rajzolj pöcsöt a plakátra! 

Annyira faszán megy már az egész, hogy nem bohóckodom én ezekkel a babatávokkal, inkább duplaannyit futok és vigye az ördög pihenőnapokat, ha azokon a napokon is futogatok csak a saját örömömre, az nem baj ugye? 

Persze, hogy nem baj, sőt kifejezetten örülni fog az ortopédorvosod, gyógytornászod és a gyógyszerészed, hogy hozod a nagy zsét és lepakolod a recepción, mert megsérültél. Aztán meg majd a kedvenc kanapéd is boldog lesz, hogy pár hét után visszatértél és lehet, hogy soha nem indulsz újra.

Az igazság az, hogy a futás egy veszélyes játék, sikerélményt, fejlődést hoz, nagyon gyorsan visszajelez, hogy te vagy a legkirályabb, de éppen ez az, ami miatt nagyon veszélyes is. Csak mennél, futnál, csinálnád, a több jobb. Pedig nem.

Ha nem adsz pihenőidőt a testednek, akkor az edzéssel csak stresszt viszel be és a sok edzésinger akkora stresszt okoz, ami sérüléshez vezet. Egy amerikai kutatás szerint a kezdő futók 70%-a három hónapon belül megsérül. Szóval csak ésszel és tessék követni az edzéstervet. A pihenőnapok legalább olyan fontosak, mint az edzéses napok. Bármilyen furcsa is.

Tologathatom a napokat?

Tologasd a napokat, most még nem halálfejes hiba, de éppen a második pont szerint ne legyen egy kedd, csütörtök, szombati edzéshétből péntek, szombat, vasárnap.

Törekedj arra, hogy a futós napok és a pihenős napok ritmusa megmaradjon. Ha a keddi edzés leves, akkor told át szerdára, de akkor told az egész hetet és legyen szerda, péntek, vasárnap, hogy csütörtök, szombat és hétfő pihenőnap tudjon maradni. Amíg csak három edzésed van, addig van egy kis szabadságod ebben a tekintetben.

Dimbes-dombos környéken lakom, hogyan tudom tartani az edzéstervet?

Egészen pontosan úgy, mintha nem dimbes-dombos helyen laknál. A pulzus legyen a szentírás, az egyetlen adat, amire figyelsz. Nem baj, ha emelkedőn sétálsz, nem baj, ha egyáltalán nincs futómozgásod egy edzés alatt.

A lényeg a pulzus.

A lejtőkön viszont ne figyeld a pulzus, főként egy intenzív részen ne. Ne akard lefelé megfutni a magasabb pulzusra kiírt edzésszakaszt. A lefelé szakaszokon csak a biztonságos és lehető legimpaktmentesebb futásodra törekedj, ne csapkodd a lábad. Ha lehet, akkor éppen ezért olyan pályát, útvonalat válassz, ahol az edzések intenzívebb része inkább emelkedőre esik.

Lehet-e bringáznom, crossfiteznem, lovagolnom, spinningelnem, ha igen, mikor?

A keresztedzés nagyon fontos és mindenféleképpen támogatjuk, de! A 2-3 pontok alapján már sejtheted, hogy nagyon laza, átmozgató keresztedzés mehet csak és az is csak a futásaink pihenőnapjain. Hétfő, szerda, péntek, vasárnap.

Ha lehet, akkor a keresztedzésen is viselj pulzuspántot, hogy ha konzultálunk, akkor edzőink meg tudják nézni, hogy az adott keresztedzés valójában mekkora edzésinger a szervezeted számára.

A másik üzenet, amit át szeretnék adni, hogy ha eddig nem csináltad, akkor please, ne most kezdd el, ne akarj egyszerre két legyet üldözőbe venni, mert akkor jó eséllyel egyiket sem kapod el. Előbb épüljön be a futás az életedbe és utána majd ráérsz más sportokon gondolkozni.

+1, de ez nem kérdés, csak egy észrevétel

Az elmúlt hetekben olyan hideg napokat éltünk át, amik már nagyon régen voltak. Eközben este 8 után kijárási tilalom van. Minden adott ahhoz, hogy tök valid mentséget találj magadnak arra, hogy ne fuss. Még vitatkozni sem tudna veled senki.

Ennek ellenére, hihetetlen, hogy mennyire zöld naptárakat láttam, sehol egy kihagyott edzés, sehol egy elsumákolt hétvégi hosszú.

Nagyon nagyon büszke vagyok rátok! Így sok év tapasztalatából mondom, hogy azokkal a sportolókkal lehet sikereket elérni, azok a sportolóink fejlődnek a legjobban, akik így állnak hozzá a futáshoz és az edzéstervhez! A többi meg majd csak jön,úgy, hogy észre sem veszed.

Zárásképp

Még annyit hadd mondjak el, hogy a nagy érdeklődésre való tekintettel március 1-jén indul az újabb turnusunk, és van még pár helyünk, így ha te is szeretnél csatlakozni a lelkes kicsi Gömbvillámok közé, akkor péntekig még belevághatsz.







Dr. Molnár Attila
Dr. Molnár Attila
Tovább olvasom
"Az, hogy 25 km futás után nem fáradok el, annak az eredménye, hogy ilyen edzéstervvel futok. A szakmai megalapozottság gyakorlatban is bizonyított, meghozza a várt eredményeket. Még úgy is, hogy azt érzem lassabban futok, mint tudnék és a pulzusomat is figyelnem kell, de megvan az eredménye!"
Balogh Györgyi
Balogh Györgyi
Tovább olvasom
"A jelentkezésem után időpontot kellett foglalnom az első konzultációra. Amikor csörgött a telefon, egy nagyon kedves női hang mutatkozott be Nagy Mariann edző személyében és számomra meglepő módon kérdéseket tett fel, annak ellenére, hogy az adatlapot kitöltöttem. Megbeszéltük, hogy milyen egészségügyi problémával küzdök, a z első pillanattól kezdve megtaláltuk a közös munkához szükséges összhangot."
Bognár Gabriella
Bognár Gabriella
Tovább olvasom
"A Plandurance-el nincs helyhez kötöttség. Ő kiírja a TP-ben ,Te megcsinálod bárhol vagy is a nagy világban. Kiértékelik ha kell beszéltek róla. Aztán közösen örültök a sikernek mert az garantáltan nem marad el."
Előző
Következő

Így öltözz a téli futásokra!

Macinaci, pufimellény, pehelykabát, kötött sapka és síkesztyű. Igen, szeretjük ezeket a ruhadarabokat is, csak nem futáshoz. Pláne nem a téli futásokhoz, még akkor sem, amikor mínuszban mérjük a Celsius fokokat.
Tovább >>

Ékszer, gravel, CX és MTB

Szóval az lehet az egyszeri hülyegyerek (ich) benyomása a világról, hogy nincs is annak semmi más célja, csak hogy összezavarja. Hogy itt is tele legyen frusztrációval, meg kérdésekkel, hogy már az alap kérdések megválaszolásának pillanatában annyira bizonytalanodjon el szegényke, hogy
Tovább >>

“Még rengeteg tervem van” – interjú Kilian Jornet-val

Túl számos versenyen, rekordon, sikeren, és próbatételen, Kilian Jornet még mindig nem dől hátra, hanem folyamatosan az új kihívásokat keresi. Minden egyes célkitűzésében van valami különleges, mint ahogy ő maga is különleges. A világhírű sportoló főszponzorának, a Salomonnak köszönhetően adott exkluzív interjút csak a Plandurance számára, melyben mesél többek közt a jövőbeni terveiről, és beavat minket kicsit abba az alázatos szemléletbe, ahogy a világhoz és önmagához is viszonyul.
Tovább >>

Bemelegítés, foci, zuhanyfüggöny

Szóval olvasgatom itt a Gömbvillám jelentkezőink első kérdéseit és van itt ez a vissza-visszatérő problémakör kérem szépen a bemelegítésnek az ő környékén.
Tovább >>